Operation market garden - en bro för mycket

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
suppe
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mars 2003, 20:26
Ort: karlskrona

Operation market garden - en bro för mycket

Inlägg av suppe » 27 mars 2003, 20:46

Hej alla ww2-intresserade.
jag undrar hur stor anknytning Filmen "a brige to far" har till verkligheten. vilka scener är överspelade / har inte med verkligheten alls att göra. Bygger filmen 100% på Cornelius Ryans bok??
visste t.ex. tyskarna om de Montgomery's plan?

vissa händelser verkar lite överspelade men jag har tyvärr inte hunnit läsa boken än =)

sen har jag en liten fråga till <:

Vilken typ av tanks hade tyskarna i Arnheim (eller där runt:), vilka strider hade de tidigare varit involverade i , mm

tacksam för diskussion

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 27 mars 2003, 21:45

Jag har läst en hel del olika böcker om "Op Market Garden" och skulle vilja påstå att filmen stämmer ganska bra i fråga om händelseförloppet. Däremot framgår det inte i filmen hur hårda strider det faktiskt var, speciellt i och utanför Arnhem. Kan tänka mig att "Black Hawk Down" kommer i närheten av hur det var tidvis.

Sen saknar jag en del från striderna längs Hells Highway där bland annat våra vänner från "Band Of Brothers" var inblandade. Men man kan ju inte visa allt i samma film.

Annars tycker jag det är en riktigt bra film för att vara gjord på 70-talet. Måste ha varit väldigt påkostad då den spelades in. Titta bara på rolllistan.

/Gribing

Sssmeagol
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 oktober 2002, 16:39
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sssmeagol » 28 mars 2003, 17:12

Filmen stämmer rätt så bra överens med boken så vitt jag minns, det var iofs ett tag mellan att jag läste boken och såg filmen.

Dom har dock tagit sig lite "filmiska" friheter. T ex. så finns inte senen med när britten som skall hämta förnedenhetstrumman som fallskärmas med i boken.

Om jag inte missminner mig så var dom två SS-divisionerna som Britterna råkade missa att dom satt och fikade runt Arnehm var Nionde SS Panardivisionen "Hohenstaufen" och Tionde SS Panardivisionen "Frundesberg". Hohenstaufen var i och försig inte fulltalig men det återkallades en del förband som hade börjat skickas till Tyskland och andra underställdes Frundesberg när operationen började.

Divisionerna var framför allt utrustade med den medletunga stridsvagnen Panzer IVh/j men 10:de SS blev snabbt förstärkt med två Kungstiger-kompanier så fort det gick upp för Tyskarna vad egentligen var på gång.

I övrigt så är jag benägen att hålla med Gibring om att det saknas en del saker som dom gärna kunde haft med från boken och sen så tycker jag inte att dom i filmen fokuserar tillräckligt mycket på Command & Control-problematiken som 1 British Para drabbades av då General Urquhart försvann under dom mest kritiska dagarna.

Dom skildrar inte heller dom extremt hårda striderna om kyrkan eller framför allt i skolhuset. Det hade nog krävts en "Band of Brothers" approach på skildringen av dom striderna för att göra dom rättvisa.

Sen så visar dom inte heller vad jag minns dom Tyska stridsvagnarnas mycket metodiska förintande av dom husen som Britterna desperat försökte hålla ut i.

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 28 mars 2003, 20:14

suppe, för din kännedom så kommer en ny utgåva av DVD:n, med mer extramaterial snart.

Bild

MGM are releasing a 2 disc special edition of the epic WWII ensemble A Bridge Too Far on May 5th 2003.

While the soundtrack hasn't been confirmed, the set will come equipped with an anamorphic 2.35:1 transfer as well as the following extras.


'A Bridge Too Far: Heroes From the Sky' - Original documentary

'A Distant Battle: Memories of Operation Market Garden ' Stories told by real life soldiers who fought in the battle that inspired the film

'Richard Attenborough - A Filmmaker Remembers

'Audio Commentary with screenwriter William Goldman and key crew

Trivia Track
Photo Gallery
Theatrical Trailer


Lär väl vara något för dig va!

(edit: hittade en större bild)
Senast redigerad av 1 Hasse, redigerad totalt 30 gånger.

suppe
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mars 2003, 20:26
Ort: karlskrona

Inlägg av suppe » 29 mars 2003, 01:25

jeepp ska försökla få tag i den, tack för tipset och svaren =)

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 30 mars 2003, 22:49

Sssmeagol skrev:Filmen stämmer rätt så bra överens med boken så vitt jag minns, det var iofs ett tag mellan att jag läste boken och såg filmen.

Dom har dock tagit sig lite "filmiska" friheter. T ex. så finns inte senen med när britten som skall hämta förnedenhetstrumman som fallskärmas med i boken.

Om jag inte missminner mig så var dom två SS-divisionerna som Britterna råkade missa att dom satt och fikade runt Arnehm var Nionde SS Panardivisionen "Hohenstaufen" och Tionde SS Panardivisionen "Frundesberg". Hohenstaufen var i och försig inte fulltalig men det återkallades en del förband som hade börjat skickas till Tyskland och andra underställdes Frundesberg när operationen började.


.

De två divisionerna var väl placerade i Arnhem pga reorganisering, ty den ena divisionen omfattade cirka 6000 man, den andra 9000. (av en normalstyrka om cirka 15000 man per division.)

Enligt filmen så fick britterna info om divisionernas närvaro. Dels genom flygspaning, dels via motståndsrörelsen. Man (iaf i filmen) trodde att det rörde sig om attrapper.

Enligt boken hade man problem med motståndsrörelsens trovärdighet.

Favoritscenen i filmen är när Model, ser de neddinglande fj-soldaterna, så tror han att dessa har kommit för att ta HONOM tillfånga.

Skriv svar