Är det spelad dumhet eller direkt lathet som gör att det inte skrivs om framgångarna för svenska spel?
Tänk er att det plötsligt, i dag, visar sig att tre titlar i toppen på New York Times bästsäljarlista är skrivna av svenska författare.
Hur tror du att kultursidorna reagerat då?
Jag vet, för jag jobbar med det: spaltmeter av hyllande krönikor över det svenska författarundret. Essäer och analyser om varför det ”svenska tillståndet” har en sådan lockelse. Kanske rentav frågor om vad det för ”begär” det väcker. Och förstås – oändlig, självgod fascination över hur ett så litet land kan prestera så stora talanger på otaliga författarscener på bibliotek över hela landet.
Vi prövar igen. Tänk er nu, ännu knasigare, att åtta svenska filmer i början av nästa år skulle bli nominerade till Oscars. En skräll så ofattbar att vi inte hade kunnat prata om annat i decennier. Regeringen hade behövt tillsätta en omvänd haverikommission för att ens kunna greppa omfattningen av en sådan formidabel succé.
...
https://www.svd.se/a/V6lq74/split-ficti ... el-just-nu...
Nej. Det handlar om svenska spel. För några veckor sedan låg svenska ”Arc raiders”, svenska ”Battlefield 6” och svenska ”Europa universalis V” högst upp bland världens mest sålda spel på distributionsplattformen Steam. I dagarna nominerades åtta svenska titlar till Game Awards, spelvärldens Oscarsgala.
...
Fredrik Tideman
Det var ett tag sedan jag spelade slika saker men ni som gör kanske har synpunkter eller kommentarer.
MVH
Hans