Radioprogram

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Radioprogram

Inlägg av Hans » 12 dec 2024 16:10

Blev just utsatt för Martin Wicklins intervju med Herman Lindqvist.

https://sverigesradio.se/avsnitt/herman ... sintervjun

SR P1 20 jan 2023 kl 15.00.

Imponerad, Herman känner jag till men jag tycker Martin gjorde det mycket bra. Måste jag säga något negativt skulle det vara fascinationen om kungahuset och möjligtvis en för modern syn på papparollen då.

Hursomhelst rekommenderas.

Att jag blev utsatt beror nog på att hustrun gärna vill få mig såsom Herman till Warszawa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Radioprogram

Inlägg av Markus Holst » 12 dec 2024 17:03

Hans skrev:
12 dec 2024 16:10
Att jag blev utsatt beror nog på att hustrun gärna vill få mig såsom Herman till Warszawa.
Va?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 dec 2024 18:18

Han bor där. Inte jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 12 dec 2024 18:45

Aha.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 dec 2024 17:50

Hans skrev:
12 dec 2024 18:18
Han bor där. Inte jag.

MVH

Hans
Jaså, oj, bor Herman Lindkvist i Warszawa!!!
Jag trodde han bodde i närheten av Drottningholm eller Kungliga slottet i Stockholm, allt för att vara i närheten av kungafamiljen (eftersom hans svenska historia bara bygger på kungligheter, min egen åsikt).

Stefan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 dec 2024 20:02

Jag trodde han bodde i närheten av Drottningholm eller Kungliga slottet i Stockholm, allt för att vara i närheten av kungafamiljen (eftersom hans svenska historia bara bygger på kungligheter, min egen åsikt).
Han kanske flyttade dit efter den här drapan av Peter Englund :wink: .
Men visst är det imponerande, detta att han t.ex. läst hela Olof Rudbecks Atlantica i fem bukiga volymer (titeln på verket är dock av någon anledning fel) samt Generalstabens massiva ”Sveriges krig 1611-1632”, alla åtta banden, inklusive supplementet (även där har det råkat slumpa sig så att titeln i litteraturförteckningen ej blivit den rätta). Allra mest imponerad är jag dock av att Lindqvist tagit sig igenom Pufendorfs ”Von Schwedish- und Deutsche Kriegsgeschichte. In 26 Büchern abgefasst” från 1688. Jag har inte kunnat drömma om det fanns någon av kvinna född som kunde läsa Samuel von Pufendorf ”med glädje”, men nu vet jag bättre.
https://peterenglundsnyawebb.wordpress. ... -snubblar/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 dec 2024 01:24

Kom att tänka på slaget i Kirkholm 1605 som är troligen det värsta slaget i svensk krigshistoria när polska förlusterna uppgick till några hundra män medan Sverige förlorade 9 500 man. Han kanske grämer sig för detta och försöker hitta nånting utifrån kungligt perspektiv, eller vad vet jag. Dagens Kirkholm ligger numera utanför Polens nuvarande gränser, en historisk fundering från mig på kuppen.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 dec 2024 08:23

Martin Wicklin är en väldigt bra intervjuare. Lyssnar nu på när han intervjuar Mark Levengood.

Sonderling

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 15 dec 2024 10:27

hilbert skrev:
14 dec 2024 20:02
Han kanske flyttade dit efter den här drapan av Peter Englund :wink: .
Men visst är det imponerande, detta att han t.ex. läst hela Olof Rudbecks Atlantica i fem bukiga volymer (titeln på verket är dock av någon anledning fel) samt Generalstabens massiva ”Sveriges krig 1611-1632”, alla åtta banden, inklusive supplementet (även där har det råkat slumpa sig så att titeln i litteraturförteckningen ej blivit den rätta). Allra mest imponerad är jag dock av att Lindqvist tagit sig igenom Pufendorfs ”Von Schwedish- und Deutsche Kriegsgeschichte. In 26 Büchern abgefasst” från 1688. Jag har inte kunnat drömma om det fanns någon av kvinna född som kunde läsa Samuel von Pufendorf ”med glädje”, men nu vet jag bättre.
https://peterenglundsnyawebb.wordpress. ... -snubblar/
Minns att jag läste den där texten för några år sedan. Den är inget mindre än en avrättning. En motiverad sådan får man nog konstatera. Skulle inte förvåna mig alls om den bidrog till Lindqvists utlandsflytt.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 dec 2024 12:37

När drapan kom hade han redan flyttat till Warszawa. Som råkar vara en mycket trevlig stad.

Sedan kan man diskutera båda herrarna som då verkar inte vara såtaste vänner.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 15 dec 2024 12:49

Peter Englunds tillintetgörande bokkritik kom redan 1994, så om vi skall försöka vara rättvisa, så är väl frågan...hur skriver Herman Lindqvist i dag? Lika fullt med faktafel och källfria påståenden och antaganden...?

Eller, har det blivit bättre med tiden?

Läste att hans bostad är/var utanför Paris, i Chambourcy - har han nu flyttat till Warszawa?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 dec 2024 12:58

Jodå, han bor där. Var i vet jag däremot inte. Skall kolla med hustrun om det framgår stadsdel någonstans. Han har väl f.ö. tillbringat en stor del av sitt vuxna liv utanför Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Li ... 6rfattare)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 dec 2024 14:27

Sedan en fråga, Peter är irriterad på att Herman angett olika verk som källa. Om man anger ett verk som källa kan det väl inte krävas att man läst hela verket, eller?

Sedan kan vi diskutera andra brister hos Herman separat. Sedan får vi väl i jämlikhetens namn diskutera brister hos Peter också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 15 dec 2024 16:10

Hans skrev:
15 dec 2024 14:27
Sedan en fråga, Peter är irriterad på att Herman angett olika verk som källa. Om man anger ett verk som källa kan det väl inte krävas att man läst hela verket, eller?
Nej, det räcker ifall man bara har läst delar av verket. Fast då ska man helst ange vilket band som man har använt sig av och inte skriva ut hela verket i förteckningen.

Men det som Peter Englund antyder väldigt starkt är att Herman Lindqvist inte alls har läst någon del av dessa verk. Att fylla källförteckningen med titlar som man inte har läst är nämligen ett vanligt sätt att dölja hur lite "forskning" som faktiskt har bedrivits. Herman har ju beskyllts för att han i en mycket stor utsträckning plagierade sin föregångare Carl Grimberg. Jag vill rent av minnas att det i någon gammal tråd i det här forumet finns en länk till en akademisk uppsats som jämförde de stora likheterna mellan Lindqvists och Grimbergs texter.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 15 dec 2024 16:47

I en intervju i Expressen från 2014... (https://www.expressen.se/nyheter/herman ... ch-karlek/) ...har Herman Lindqvist bl.a. följande att säga:
"– När jag ska skriva en ny bok läser jag först några böcker från den epoken för att komma in i tidsandan. Jag går i princip igenom all litteratur som finns och hittar ofta några specialintressen, som i fallet med Erik XIV hans avsikter med att fria till Elisabeth I av England.
– Jag gör inte anspråk på att göra någon ny forskning, utan lutar mig på böcker, avhandlingar och vetenskapliga uppsatser. Ibland gräver jag ur något arkiv fram ett brev som tidigare inte publicerats.

Tillåter du dig någon konstnärlig frihet i dina historiska böcker?
Nej, ingen alls. Felfinnarklubben sitter med vässade pennor och väntar på att få kasta sig över allt jag gör, så jag är noga med att ha stöd för allt jag påstår."

En sats tar vi en gång till:
"Jag går i princip igenom all litteratur som finns..."

Åh sjutton...

Hans K