Kungabiografi av Åsa Linderborg

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
hilbert
Medlem

Kungabiografi av Åsa Linderborg

Inlägg av hilbert » 12 nov 2024 17:01

Åsa Linderborg skall ge ut en biografi över kungen.
Titel "Tjabo", kommer ut till våren.

https://www.dn.se/kultur/asa-linderborg ... -biografi/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Kungabiografi av Åsa Linderborg

Inlägg av Hans » 12 nov 2024 17:18

Den riktar sig till mig, "inbitna republikanen", svensk då. Jag har vaktat honom med vapen i hand ett par gånger. Han verkar för mig vara en trevlig snubbe men jag tycker det är fundamentalt fel att man skall ärva ett yrke. Hoppas kronprinsessan skaffar några väl synliga tatueringar, piercingar och en flickvän samtidigt som någon icke-binär, eller två. Då vill jag höra rojalisternas reaktion.

Är majestätsbrott fortfarande ett brott?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 12 nov 2024 19:53

Hans skrev:
12 nov 2024 17:18
Är majestätsbrott fortfarande ett brott?
Man får hålla isär begreppen. Majestätsbrott används fortfarande som en informell samlingsbeteckning på brott som riktas mot kunglig person, men som brottsrubricering är den utmönstrad.

Majestätsbrott fanns så sent som i och med 1948 års ändringar i 9 kap strafflagen, närmare bestämt 2 § som angav att ”förövar någon misshandel å Konungens person eller å regent som är satt i Konungens ställe eller brott mot Konungens eller regentens frihet, dömes för majestätsbrott till straffarbete på livstid eller från och med sex till och med tio år”. Det var också majestätsbrott att misshandla annan medlem av kungahuset, dock med någon rabatt på straffet (max sex år vid misshandel av normalgraden, 4-10 år eller livstid vid grovt brott).

Att ärekränka konungen rubricerades inte som majestätsbrott, det var ”missfirmelse av kunglig person”.

Numera (alltså sedan 1962 när Brottsbalken ersatte Strafflagen) har man istället en konstruktion där brott enligt 3-5 kap brottsbalken (dvs brott mot liv och hälsa, brott mot frihet och frid, och ärekränkning) som förövas mot kunglig person får en strängare påföljd eftersom de då räknas som högmålsbrott. 5 kap BrB innehåller bestämmelser om ärekränkning vilket väl närmast, men inte helt, motsvarar det gamla ”missfirmelse av kunglig person”, men det finns en catch eftersom det krävs att Regeringen lämnar ett särskilt åtalsförordnande för att allmänt åtal ska kunna väckas. Och det är rätt sällsynt att regeringen, oavsett färg, vevar igång den apparaten med tanke på all uppmärksamhet det skulle ge - och just uppmärksamhet väl skulle vara syftet med att ärekränka kungen till att börja med.

Saken var väl i och för sig aktuell för några år sedan när någon vanartig Gossen Ruda i republikansk upphetsning och i Varberg s.m.s. ”tårtade” Konungen och dömdes för ofredande och högmålsbrott, dock undkommandes med dagsböter vilket får anses vara ganska mellanmjölk, rent straffrättsligt. Å andra sidan är praxis såvitt jag förstår rätt skral på området så man kanske inte ville ta i för hårt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 12 nov 2024 20:38

Tack Sarvi för det utförliga svaret.

MVH

Hans