Historisk komedi - ny genrè

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av Amund » 18 november 2023, 20:26

Nu menar jag inte att det egentligen är rena komedier men är det så att vi har fått en ny Genre av fil, nämligen historiska komedier?

Har nyss sett serien White House Plumbers på HBO som sak spegla Watergate-skandalen. Har nu även sett filmen The Death of Stalin från 2017 och det är ju bitvis rena Monty Phytonfilmen!

https://en.wikipedia.org/wiki/White_Hou ... iniseries)

https://www.sfanytime.com/sv/movie/the- ... N4EALw_wcB

Minns att jag reagerade starkt när det kom en ny genre i filmvärlden som kallades för skräckkomedi. Jag undrade och undrar fortfarande vad man förväntas få ut av en film som ska vara både skrämmande och rolig - tror inte att någotdera lyckas särskilt bra.

Men åter till mina två exempel ovan: De är ju bägge superintressanta historiska teman men som man här slarvar bort genom att göra det till rena slap-stick humorn. Man har ingen aning om vad som är riktigt och vad som bara ska vara komiskt. Med Steve Bushemi som Chrustjev och Michael Palin som Molotov kanske man inte kan förvänta sig så mycket historisk korrekthet, men vad är egentligen syftet med sådana här skildringar? Om någon roas av Berias dödande eller att Mikojyan får Stalins urin på sin kavaj så är det väl bra, men som historieintresserad blir jag bara förvirrad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13696
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2023, 20:42

Men är det nytt? Jag tänker på "Diktatorn", "Det våras för Hitler" och Lasse Åbergs film om kalabaliken i Bender. Det finns fler exempel. För att inte prata om Life of Brian.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av Amund » 18 november 2023, 22:12

Markus Holst skrev:
18 november 2023, 20:42
Men är det nytt? Jag tänker på "Diktatorn", "Det våras för Hitler" och Lasse Åbergs film om kalabaliken i Bender. Det finns fler exempel. För att inte prata om Life of Brian.
Nej, i och för sig har du helt rätt men de filmer du räknar upp ser jag som utpräglade komedier i en historisk miljö. I mina exempel var det först efter att ha sett ett tag innan man fattar att det delvis är en farsartad framställning. Men de är samtidigt för allvarliga för att klassas som komedier. Att höra Steve Bushemi i Chrustjevs skepnad babbla på i en egen tolkning och glömma ta av sig pyjamasen när han åker till Stalins datja duger inte i en renodlad komedi menar jag som sur och vresig kritiker. :)

Men det är som sagt mitt intryck.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av tyskaorden » 27 januari 2024, 18:21

Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av Amund » 27 januari 2024, 18:54

tyskaorden skrev:
27 januari 2024, 18:21
Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
Tack Tyska Orden för den invändningen.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av tyskaorden » 27 januari 2024, 19:50

Amund skrev:
27 januari 2024, 18:54
tyskaorden skrev:
27 januari 2024, 18:21
Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
Tack Tyska Orden för den invändningen.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.
Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av Amund » 27 januari 2024, 20:33

tyskaorden skrev:
27 januari 2024, 19:50
Amund skrev:
27 januari 2024, 18:54
tyskaorden skrev:
27 januari 2024, 18:21
Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
Tack Tyska Orden för den invändningen.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.
Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.
:lol:
-It was a person who was bizarre

-You mean that he was the Tsar? :lol:

Roligare än så där blir det inte. Men vidhåller att det är karaktärerna som utgör det komiska. VK1 går att byta ut mot en annan fond, men självklart är Första världskrigets absurditeter tacksamma att skoja om.

En annan skillnad är också att Blackadder heller aldrig gör anspråk på någon sorts historisk autencitet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av koroshiya » 28 januari 2024, 10:52

"Small sausage factory in Tanganyika". Klart bra humor.



Death of Stalin är bra.

Har ni sett Wiper's times?


Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Historisk komedi - ny genrè

Inlägg av tyskaorden » 28 januari 2024, 19:24

Amund skrev:
27 januari 2024, 20:33
tyskaorden skrev:
27 januari 2024, 19:50
Amund skrev:
27 januari 2024, 18:54


Tack Tyska Orden för den invändningen.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.
Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.
:lol:
-It was a person who was bizarre

-You mean that he was the Tsar? :lol:

Roligare än så där blir det inte. Men vidhåller att det är karaktärerna som utgör det komiska. VK1 går att byta ut mot en annan fond, men självklart är Första världskrigets absurditeter tacksamma att skoja om.

En annan skillnad är också att Blackadder heller aldrig gör anspråk på någon sorts historisk autencitet.
Håller med om det sista, men vad jag kommer ihåg så gör väl inte heller Death of Stalin anspråk på att vara helt historisk autentisk.

Skriv svar