Nu menar jag inte att det egentligen är rena komedier men är det så att vi har fått en ny Genre av fil, nämligen historiska komedier?
Har nyss sett serien White House Plumbers på HBO som sak spegla Watergate-skandalen. Har nu även sett filmen The Death of Stalin från 2017 och det är ju bitvis rena Monty Phytonfilmen!
https://en.wikipedia.org/wiki/White_Hou ... iniseries)
https://www.sfanytime.com/sv/movie/the- ... N4EALw_wcB
Minns att jag reagerade starkt när det kom en ny genre i filmvärlden som kallades för skräckkomedi. Jag undrade och undrar fortfarande vad man förväntas få ut av en film som ska vara både skrämmande och rolig - tror inte att någotdera lyckas särskilt bra.
Men åter till mina två exempel ovan: De är ju bägge superintressanta historiska teman men som man här slarvar bort genom att göra det till rena slap-stick humorn. Man har ingen aning om vad som är riktigt och vad som bara ska vara komiskt. Med Steve Bushemi som Chrustjev och Michael Palin som Molotov kanske man inte kan förvänta sig så mycket historisk korrekthet, men vad är egentligen syftet med sådana här skildringar? Om någon roas av Berias dödande eller att Mikojyan får Stalins urin på sin kavaj så är det väl bra, men som historieintresserad blir jag bara förvirrad.
Historisk komedi - ny genrè
-
- Stödjande medlem 2023
-
- C Skalman
Re: Historisk komedi - ny genrè
Men är det nytt? Jag tänker på "Diktatorn", "Det våras för Hitler" och Lasse Åbergs film om kalabaliken i Bender. Det finns fler exempel. För att inte prata om Life of Brian.
-
- Stödjande medlem 2023
Nej, i och för sig har du helt rätt men de filmer du räknar upp ser jag som utpräglade komedier i en historisk miljö. I mina exempel var det först efter att ha sett ett tag innan man fattar att det delvis är en farsartad framställning. Men de är samtidigt för allvarliga för att klassas som komedier. Att höra Steve Bushemi i Chrustjevs skepnad babbla på i en egen tolkning och glömma ta av sig pyjamasen när han åker till Stalins datja duger inte i en renodlad komedi menar jag som sur och vresig kritiker.Markus Holst skrev: ↑18 nov 2023 20:42Men är det nytt? Jag tänker på "Diktatorn", "Det våras för Hitler" och Lasse Åbergs film om kalabaliken i Bender. Det finns fler exempel. För att inte prata om Life of Brian.
Men det är som sagt mitt intryck.
-
- Redaktör emeritus
Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
-
- Stödjande medlem 2023
Tack Tyska Orden för den invändningen.tyskaorden skrev: ↑27 jan 2024 18:21Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.
-
- Redaktör emeritus
Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.Amund skrev: ↑27 jan 2024 18:54Tack Tyska Orden för den invändningen.tyskaorden skrev: ↑27 jan 2024 18:21Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
Men jag menar att i den komediserien är det de fiktiva karaktärerna som är huvudpoängen, och Första Världskriget är bara en fond eller bakgrundsmiljö, vilken hade kunnat vara valfri. Det gör hela skillnaden för mig i alla fall.
-
- Stödjande medlem 2023
tyskaorden skrev: ↑27 jan 2024 19:50Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.Amund skrev: ↑27 jan 2024 18:54Tack Tyska Orden för den invändningen.tyskaorden skrev: ↑27 jan 2024 18:21Visserligen en TV serie men Blackadder goes forth som utspelar sig under första världskriget är ju en blandning av allvar och skämt.
-It was a person who was bizarre
-You mean that he was the Tsar?
Roligare än så där blir det inte. Men vidhåller att det är karaktärerna som utgör det komiska. VK1 går att byta ut mot en annan fond, men självklart är Första världskrigets absurditeter tacksamma att skoja om.
En annan skillnad är också att Blackadder heller aldrig gör anspråk på någon sorts historisk autencitet.
-
- Stödjande medlem 2021
"Small sausage factory in Tanganyika". Klart bra humor.
Death of Stalin är bra.
Har ni sett Wiper's times?
Death of Stalin är bra.
Har ni sett Wiper's times?
-
- Redaktör emeritus
Håller med om det sista, men vad jag kommer ihåg så gör väl inte heller Death of Stalin anspråk på att vara helt historisk autentisk.Amund skrev: ↑27 jan 2024 20:33tyskaorden skrev: ↑27 jan 2024 19:50Jag skulle dock säga att skämten bygger helt på Första världskriget och tar man bort det så funkar de inte. T.ex. när Baldrick säger att att tror att kriget började när Archie Duke shot an Ostrich.
-It was a person who was bizarre
-You mean that he was the Tsar?
Roligare än så där blir det inte. Men vidhåller att det är karaktärerna som utgör det komiska. VK1 går att byta ut mot en annan fond, men självklart är Första världskrigets absurditeter tacksamma att skoja om.
En annan skillnad är också att Blackadder heller aldrig gör anspråk på någon sorts historisk autencitet.