SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 3 april 2024, 09:05

a81 skrev:
2 april 2024, 23:23

Man får dock inte glömma att ganska många svenskar hade det rätt OK för 93 år sedan också. Jag gissar att det spelade stor roll vilken familjebakgrund man hade och var i landet man bodde. En arbetare 1931 kunde också vara en rätt välbeställd egnahemsägare. Alla levde inte i misär bara för att de var arbetare. Sedan är det klart att även välbeställda arbetare levde trångbott jämfört med idag (små hus och ganska många barn). Deras hus är ofta idag (sedan flera decennier) kraftigt utbyggda och i det kanske dubbelt så stora huset bor kanske idag bara ett pensionärspar.
Det stora problemet för dem där uppe var finanskrisen, som gjorde dem arbetslösa. Lönerna var nog annars bra.

Morfars hus byggde nog familjen före 30-talet, och senast på 40-talet var det modernt. Pengarna räckte också till sommarställe och jänkare.

För de som hade ett hus blev det lättare i kriser. Man kunde alltid ha en gris och odla på tomten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 3 april 2024, 09:22

hilbert skrev:
3 april 2024, 07:58
Alla levde inte i misär bara för att de var arbetare.
Så var det naturligtvis.
Men det är faktiskt mindre än 50 år sedan som det fanns lägenheter med enbart kallvatten och utedass här i Göteborg.
Jag bodde själv några år på 70 talet i en lägenhet med kallvatten och där man delade toalett med grannen.
Dessutom hade man en gaseldad dusch i källaren.
Det låter som en monty python sketch men det var faktiskt så.
Fanns kvar några sådana runt Skomakaregatan i Landala tills i början av 80-talet. Man konstaterade att det fanns ett dass mellan lägenheterna, men tänkte inte på det. Där fanns också pump på gården på en del ställen, vilket var bra när man hade sparkat boll och annat. Det var kanske charmiga hus, men de nya var mycket bättre att bo i.

Tristast var nog att rivningarna och nybyggandet ofta splittrade en tidigare gemenskap.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 7 april 2024, 13:06

Det är väl lite så jag tänker också. Problemet är att man i populärhistoriska TV-program och liknande:

1. Låter "revolutionsåret" 1918 representera hela sekelskiftet 1900 och det tidiga 1900-talet.
2. Överdriver misären före 1945.
3. Överdriver hur bra allt blev på några få år under efterkrigstiden. I verkligheten levde många enkelt in på 1970-talet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 7 april 2024, 20:25

Landala är intressant för det vi diskuterar, för på bara en km gick man från stenstad, förbi "misär" och till Landala Egnahem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Landala_Egnahem

Nu blev det för dyrt för de flesta arbetare att bygga ett hus, ty blev det ett medelklassområde, men vad jag förstår var husen moderna redan när de byggdes på 10-talet.

Som kuriosa, Vasaplatsen i GBG - typisk stenstad - kallades förut Skojarebacken, och var ett tillhåll för underhållning, spel och dryckenskap.

Landala, Brandtdala och Gibraltar var herrgårdar - i Göteborg kallade landerier - som sålde mark till folk som smäckte upp bostäder.

I syd ser man en del av Egnahem, och i norr ligger stenstaden. Det gamla Landala blev till korvarna imellan.
Ldala.png
Ldala.png (540.49 KiB) Visad 535 gånger
Här kan man jämföra. De gamla hus som stod kvar 1980, renoverades.

https://www.landalapojkar.se/bildspel1.htm

https://www.landalapojkar.se/index.htm

Så de där tvåbajserihusen har idag eget badrum och ibland med badkar. Dessa ligger sydöst om den gröna pricken, som var ett vattentorn och idag en stor badmintonhall. Runt o i Holterman finns också gamla hus, vilka idag är studentlägenheter. Vid själva sängen till vänster låg ett sjukhus - Holtermanska - som idag också i mycket är studentbostäder. Tidigare hade Chalmers det för olika föreningar som CCC och CD, när CD flyttade från hörsalslängan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 11 april 2024, 22:18

Sedan är väl frågan när "misären" övergick till charmigt boende för studenter och bohemer. Dessutom avstod väl fastighetsägare medvetet från att renovera för att kommun och byggbolag så gärna ville riva. På kontinenten lyckades man dra in avlopp i alla gamla hus. Jag tror att få har utedass i centrala Paris t.ex... :D

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 11 april 2024, 23:31

:) Fråga Hilbert.

En bekant bodde i ett av dessa hus i Landala, där jag själv sparkade boll.
foppoll.png
foppoll.png (673.48 KiB) Visad 490 gånger
Kartald.jpg
Kartald.jpg (81.14 KiB) Visad 490 gånger
Om jag minns rätt kunde vissa hyror 10-dubblas eller mer, och de tidigare husen var dömda till undergång = bra bostad för en billig penning som passar en student... och det är ju charmigt... på sitt sätt.

En stad som Göteborg hade förstås långt fler än ett sådant område. För utomsocknes är säkert Haga mest känt, och jag har pladdrat om en annan stadsdel, men Hilbert hade förmodligen på 70-talet fortfarande flera andra val för liknande boende.

Lustigt nog kunde ägare fortsätta göra pengar under 60-talet. De visste att kommunen eller någon riking skulle köpa och bygga nytt, så de bara håvade in på hyror och struntade i resten, som du säger a81.

Skriv svar