Gen. Jack Ripper skrev: ↑19 maj 2022 11:27
Jag var sugen att se den tills jag såg att de gjorde en svart kvinna till en "Jarl Estrid Haakon". Då checkade jag ut.
Helt omöjligt är det inte. Estrid Svensdatter var upphovskvinna till huset Estridsen som satt på Danmarks tron 1047-1412. Hon var syster till Knut den Store och gift med Ulf Jarl, som dog tidigt. Som änka verkar hon ha agerat som Jarl och styrt i stora delar av Danmark när Knut var i England, förutom sina och sin döde makes land och ha haft samma makt och position som en Jarl.
Att ättlingarna tilL Estrid fortsatte att kalla sig Estridsen genom hela perioden istället för Ulfinger (efter Ulf Jarl) visar att man inte skämdes att upphovsmannen var en kvinna.
Skandinavierna tog mycket trälar och handlade med slavar från när och fjärran - slavar som kommit från västafrika via salt- och guldrutterna över Sahara till Marocko eller nubier (idag Sudan) som kom till Medelhavet via Nilen som slavar kan ha sålts till skandinavier, som tyckte om att använda snygga trälar som frillor (frivilligt eller inte) och inte brydde sig så mycket om äkta eller oäkta barn när det kom till arv och arvsstrider.
Den senare delen är osannolik, men inte omöjlig.