Vikings: Valhalla, fristående fortsättning på TV-serien Vikings

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Forner
Medlem

Vikings: Valhalla, fristående fortsättning på TV-serien Vikings

Inlägg av Forner » 27 feb 2022 23:03

Nu kommer en fristående fortsättning på TV-serien "Vikings". Serien heter "Vikings: Valhalla" och har producerats för Netflix.
Vikings: Valhalla is a historical drama streaming television series created by Jeb Stuart for Netflix. It is a sequel to the History's Vikings, filmed in County Wicklow, Ireland. Set one hundred years after the events of Vikings, the series chronicles the beginning of the end of the Viking Age, marked by the Battle of Stamford Bridge in 1066. The series premiered on Netflix on February 25, 2022.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vikings:_Valhalla

Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Yi4YnwFT7Gk

Gen. Jack Ripper
Medlem

Re: Vikings: Valhalla, fristående fortsättning på TV-serien Vikings

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 19 maj 2022 11:27

Jag var sugen att se den tills jag såg att de gjorde en svart kvinna till en "Jarl Estrid Haakon". Då checkade jag ut.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 maj 2022 11:41

Gen. Jack Ripper skrev:
19 maj 2022 11:27
Jag var sugen att se den tills jag såg att de gjorde en svart kvinna till en "Jarl Estrid Haakon". Då checkade jag ut.
Den detaljen är väl inte så mycket mer osant än resten av berättelsen i Valhalla :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 19 maj 2022 12:24

Jag gav upp Vikings när Uppsala tempel låg uppe på ett högt berg, typ Neuschwanstein.

Forner
Medlem

Inlägg av Forner » 30 aug 2024 13:52

Vid slaget vid Stiklastad var Harald Sigurdsson 15 år. Trettio år tidigare for Leif Eriksson till Vinland. Men i TV-serien är de jämngamla och upplever en massa äventyr tillsammans.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 01 sep 2024 11:52

Gen. Jack Ripper skrev:
19 maj 2022 11:27
Helt omöjligt är det inte. Estrid Svensdatter var upphovskvinna till huset Estridsen som satt på Danmarks tron 1047-1412. Hon var syster till Knut den Store och gift med Ulf Jarl, som dog tidigt. Som änka verkar hon ha agerat som Jarl och styrt i stora delar av Danmark när Knut var i England, förutom sina och sin döde makes land och ha haft samma makt och position som en Jarl.

Att ättlingarna tilL Estrid fortsatte att kalla sig Estridsen genom hela perioden istället för Ulfinger (efter Ulf Jarl) visar att man inte skämdes att upphovsmannen var en kvinna.

Skandinavierna tog mycket trälar och handlade med slavar från när och fjärran - slavar som kommit från västafrika via salt- och guldrutterna över Sahara till Marocko eller nubier (idag Sudan) som kom till Medelhavet via Nilen som slavar kan ha sålts till skandinavier, som tyckte om att använda snygga trälar som frillor (frivilligt eller inte) och inte brydde sig så mycket om äkta eller oäkta barn när det kom till arv och arvsstrider.

Den senare delen är osannolik, men inte omöjlig.