Bok om Mussolinis Italien

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Bok om Mussolinis Italien

Inlägg av sonderling » 27 juni 2019, 13:12

Jag har läst och har hur många böcker som helst om tredje riket, men inte en enda om Mussolinis Italien? Vad var det? Från 1922-45?
Eller så mycket om hur det var i Italien under vk2. Lite sidoinfo har man ju fått när man läst andra böcker om vk2. Tex i en bok om Bomber command så läste jag att Neapel var den italienska stad som bombades hårdast av de allierade. Det var också enda platsen i Italien där de allierade inte välkomnades som befriare. I en annan bok om ökenkriget så fick jag en aha upplevelse när jag fick reda på att det fanns Italienska civila i Libyen, nått jag inte tänkt på och ville veta mer om.

Är det nån som känner till en bra bok om Italien under vk2 och tiden under Mussolini?

Sonderlin

PS Har läst Marco Smedbergs bok om det Italienska fälttåget men blev lite sur när det bara slutade i juni 44, jag ville ju veta mer.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bok om Mussolinis Italien

Inlägg av koroshiya » 27 juni 2019, 21:25

Frank Hellers, Gladiatorernas uttågsmarsch, är klart läsvärd. Heller bodde i Italien fram till 1943 och boken innehåller många vardagsberättelser, och roliga anekdoter. Ett exempel, det sägs att några fransmän efter Italiens problem mot grekerna roade sig med att sätta upp ett plakat vid gränsen med texten, "greker, halt! Här börjar Frankrike!" Som Heller var en van underhållningsförfattare är boken mycket lättläst, utan att språket för den sakens skull är enkelt eller fattigt.

En biografi jag läst heter förstås Mussolini och är skriven av Richard J.B. Bosworth.

https://www.goodreads.com/book/show/110 ... earch=true

Omdömena varierar. Någon tyckte den var för tung att läsa. Någon annan att Bosworth kanske försöker måla Mussolini i för ljus dager. Själv tyckte jag den var helt ok, och fann inte språket för jobbigt. Tycker också att det är helt ok att man försöker nyansera. Det finns ju gråskalor även bland skurkar till diktatorer, och bland totalitära rörelser som så.

Samma författare skall också ha skrivit en allmän historia om Italien under fascismen, men den har jag inte läst.

https://www.goodreads.com/book/show/388 ... ni_s_Italy

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bok om Mussolinis Italien

Inlägg av sonderling » 28 juni 2019, 14:56

Tack för tipsen, den där sista boken låter bra, den som avhandlar perioden 1915 - 45.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bok om Mussolinis Italien

Inlägg av sveahk » 28 juni 2019, 15:32

2008 kom Göran Häggs bok: " Mussolini, en studie i makt" ut. Ligger på undertecknads att-läsa-lista, så jag kan inte yttra mig om innehållet.
IMG_3769.jpg

Mvh Hans K

Skriv svar