Bästa beställningen från SMB

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem

Bästa beställningen från SMB

Inlägg av Amund » 24 apr 2019 16:59

Tänkte skapa en systertråd till tråden "Senaste beställningen från SMB".
Här tänkte jag att man kan redogöra för de bokbeställningar som man upplevt utgör en riktig höjdpunkt i SMB:s utbud.

Ett bra exempel på detta är för mig en bok jag köpte för ca 10 år sedan och som garanterat aldrig hamnar ute i några skyltfönster hos bokhandlarna - och det är Bertil Stjernfelts Alarm i Atlantvallen. Som artillerist och överstelöjtnant cyklade han omkring på landstigningsstränderna några år efter krigsslutet och dokumenterade vad som hänt - tänk bara det faktum att det mesta fortifikationsskrotet fortfarande fanns kvar så blir hans bok hyperintressant och ger (säkert även utifrån tidsandan 1949) en annan bild av D-dagen och dess händelseförlopp.

Tack SMB för den. :)

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Re: Bästa beställningen från SMB

Inlägg av Lasse Odrup » 24 apr 2019 18:29

Håller med om bokens förträfflighet. Själv har jag utgåvan från 1953 som ännu går att köpa på Antikvariat.net
Stjernfelt var f ö bara kapten på den tiden men det gör inte prestationen mindre :)

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Re: Bästa beställningen från SMB

Inlägg av Lasse Odrup » 26 apr 2019 18:57

Känns som om jag lägger sordin på stämningen. Nog måste det finnas fler än Amund och jag som hittar pärlor i SMB utbud? :|