Den polska TV-serien ”Czas honoru” kommer nu på DVD i Sverige.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Den polska TV-serien ”Czas honoru” kommer nu på DVD i Sverige.

Inlägg av currahee » 22 januari 2018, 15:47

”Days of Honor - Säsong 1”, preliminär release: 2018-02-12.

Det är berättelsen om en grupp unga polacker som genomgår utbildning i Storbritannien för att sedan kämpa mot tyskarna i det ockuperade Polen. De lever med falsk identitet och riskerar varje ögonblick att gripas av Gestapo - något som innebär en nästintill säker död. Deras uppdrag är att spionera på ockupationsmakten, genomföra sabotage och till och med rena avrättningar. Fienden gör allt för att avslöja och krossa dem, i synnerhet när motståndsrörelsen beslutar sig för att rädda en av de sina ur ett ökänt tyskt fängelse.

Mycket välgjord, rekommenderas. Den polska versionen var på totalt 28 stycken DVD skivor. Misstänker att den svenska utgåvan inte blir lika många.

/ currahee
Bilagor
days_of_honor_sa_song_1.jpg
days_of_honor_sa_song_1.jpg (142.61 KiB) Visad 1762 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den polska TV-serien ”Czas honoru” kommer nu på DVD i Sverige.

Inlägg av sonderling » 22 januari 2018, 16:53

Ser intressant och spännande ut. Spänner hisrorien över hela kriget eller bara under några år?
Alltså kommer de jagas av NKVD på slutet?

Sonderling

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Den polska TV-serien ”Czas honoru” kommer nu på DVD i Sverige.

Inlägg av currahee » 22 januari 2018, 19:27

Jag har för mig att den slutar i maj 1945. Den gick sju säsonger. Tror att NKVD är med på slutet och griper folk. Polen tillhörde ju då Sovjet...
Det var 2 år sedan jag såg serien, får nog se om den.
I den polska DVD boxen är en skiva helt ägnad åt upproret 1944 i Warszawa.

I ett av avsnitten sjunger en väldigt populär polsk sångerska en låt, hon är även med i en liten roll. Låten heter, översatt "flickan med granaten"
https://www.youtube.com/watch?v=6pTPMq4ZrGw

/ currahee

Skriv svar