The Panzer-Battalion "Brandenburg" 1945 and its Prehistory as I./Pz.Rgt. 26

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Big Boss
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 juli 2016, 14:18
Ort: Malmö

The Panzer-Battalion "Brandenburg" 1945 and its Prehistory as I./Pz.Rgt. 26

Inlägg av Big Boss » 12 januari 2017, 08:33

Den här boken kommer från ett litet tyskt förlag (Luftfahrtverlag START). Här får vi följa en tysk pansarbataljon från dess start som tills dess slut i Halbefickan som Panther-Abteilung "Brandenburg". Texten utgörs förutom av brödtexten av en massa dagboksanteckningar, stridsrapporter, hågkomster och officiella dokument. Majoriteten av boken handlar om striderna vid Oder och i Halbe då det var här som "Brandenburg" på allvar sattes in för första gången.

I./Pz.Rgt. 26 historia är kortare men behandlar ändå de dess uppsättning i Frankrike och de hårda stridarna vid Korsun, Rumänien, Ostpreussen och Ungern. Boken är rikt illustrerad med foton från den tyska sidan med mycket detaljerade och relevanta bildtexter. Några sovjetiska/allierade bilder finns med från Halbefickan och Elbe. Några mycket sällsynta foton är tagna av tyska soldater i Halbefickan och en visar bland annat en Kungstiger från SS-sch.Pz.Abt.502 den 24 april (förbandet var i närheten av bataljonen vid tillfället). Texten är på tyska och engelska och håller hög klass. Några enstaka stavfel/sakfel har jag funnit i den engelska texten. Layout, papperskvalitet och tryckning är av högsta klass och trots att boken inte direkt var billig så tycker jag att det var väl värt. Kvalitet måste få kosta och små förlag gör en förtjänstfull insats när dom lägger så mycket krut på sina produkter, säkert med en viss risk för dom själva.

Mitt betyg 5 av 5

https://www.amazon.com/Panzer-Battalion ... 3941437178

Skriv svar