Film med arméer som slåss i formationer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Film med arméer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 5 maj 2016, 13:23

Har ni något bra tips på filmer där man slåss i formationer (i större skala) som utspelar sig före bajonet tiden, lite trött på klichen där man bryter formationen och rusar i vild oordning mot varandra.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av mrsund » 6 maj 2016, 08:05

Barry Lyndon kanske.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 6 maj 2016, 20:04

mrsund skrev:Barry Lyndon kanske.
Tack, men jag sökte filmer som specifikt var före bajonet tiden, det finns en drös med filmer med bajonet, med realistiska formationer, så som Waterloo och Gettysburg.
Senast redigerad av 2 a77, redigerad totalt 6 gång.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 6 maj 2016, 20:04

Dubbelpost

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av mrsund » 6 maj 2016, 21:25

a77 skrev:
mrsund skrev:Barry Lyndon kanske.
Tack, men jag sökte filmer som specifikt var före bajonet tiden, det finns en drös med filmer med bajonet, med realistiska formationer, så som Waterloo och Gettysburg.
Sorry, läste lite slarvigt.
Så innan det fanns bajonetter, men fortfarande med krutvapen, dvs efter pilbågar och armborst?

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 8 maj 2016, 11:32

mrsund skrev:
a77 skrev:
mrsund skrev:Barry Lyndon kanske.
Tack, men jag sökte filmer som specifikt var före bajonet tiden, det finns en drös med filmer med bajonet, med realistiska formationer, så som Waterloo och Gettysburg.
Sorry, läste lite slarvigt.
Så innan det fanns bajonetter, men fortfarande med krutvapen, dvs efter pilbågar och armborst?
Ja...från tidigare krutvapen till romartiden....

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av sonderling » 8 maj 2016, 20:26

a77 skrev:
mrsund skrev:
a77 skrev:
mrsund skrev:Barry Lyndon kanske.
Tack, men jag sökte filmer som specifikt var före bajonet tiden, det finns en drös med filmer med bajonet, med realistiska formationer, så som Waterloo och Gettysburg.
Sorry, läste lite slarvigt.
Så innan det fanns bajonetter, men fortfarande med krutvapen, dvs efter pilbågar och armborst?
Ja...från tidigare krutvapen till romartiden....
Drös vet jag inte vi har nog nämnt de enda filmerna som skildrar denna typ av krigföring realistiskt.


Kan inte låta bli att länka till Barry Lyndon och en av de mest realistiska scenerna om den tidens krigföring, här bryter ingen nån formation inte. (Jo möjligtvis Barry Lyndon själv då.)

Från tidigare krutvapen till romartiden? Menar du inte tvärtom?
Jag känner inte till nån bra film, som inte visar hur man rusar rakt på varandra i en stor bröt. Men jag känner med din frustration för jag blir också lika irriterad varje gång jag ser det. Det kanske vore nått att göra. En film från typ 1600-talets krig med stora fyrkants formationer pikenare som marscherar mot varandra. :D

Hur är Luc Bessons film Jean d Arc? Såg den för länge sedan och minns bara scenen med en orgelbössa som brakar loss (tidigt krutvapen). Men jag är för dåligt insatt i perioden och vet inte ens om den hörde hemma i tidsepoken.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av KoteGaeshi » 10 maj 2016, 17:54

sonderling skrev:
Hur är Luc Bessons film Jean d Arc? Såg den för länge sedan och minns bara scenen med en orgelbössa som brakar loss (tidigt krutvapen). Men jag är för dåligt insatt i perioden och vet inte ens om den hörde hemma i tidsepoken.

Sonderling
Här är en i min mening rätt bra text om den filmen ;)

Själv minns jag särskilt "ze porcupine" - armborst-orgelbössan. :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Film med arméer som slåss i formationer

Inlägg av sonderling » 10 maj 2016, 21:12

Var orgelbössan en armborst!? Jag fick för mig att den gick på krut...:(
Kul text annars.

Hur är det förresten med japanska filmer? Ran såg jag på bio när det begav sig. Shakespeare i Japansk tappning, mycket snack, sedan lite samuraj svärd som svingas och folk delas på mitten men också stora arm'e formationer och gigantiska pilregn om jag inte minns fel (denna gång oxå:? ).

Sonderling

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 30 maj 2016, 07:43

mrsund skrev:
a77 skrev:
mrsund skrev:Barry Lyndon kanske.
Jag känner inte till nån bra film, som inte visar hur man rusar rakt på varandra i en stor bröt. Men jag känner med din frustration för jag blir också lika irriterad varje gång jag ser det. Det kanske vore nått att göra. En film från typ 1600-talets krig med stora fyrkants formationer pikenare som marscherar mot varandra. :D
[/quote]

Skönt att veta att det är fler en mig som upplever samma frustration. Höll på få spader när jag såg en trailer till Vikings? två grupper av krigare är uppställda i snygga sköldmurar och de blänger surt på varandra, anfallet börjar av att den ena sidan bryter formationen och rusar i en vild klunga mot fienden, vilket får den andra sidan att bryta sin formation och rusa i en vild klunga mot fienden...... :o

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Film med armer som slåss i formationer

Inlägg av KoteGaeshi » 1 juni 2016, 15:45

a77 skrev: Skönt att veta att det är fler en mig som upplever samma frustration. Höll på få spader när jag såg en trailer till Vikings? två grupper av krigare är uppställda i snygga sköldmurar och de blänger surt på varandra, anfallet börjar av att den ena sidan bryter formationen och rusar i en vild klunga mot fienden, vilket får den andra sidan att bryta sin formation och rusa i en vild klunga mot fienden...... :o
Lite som Russel Crowe-mackan Gladiator då, där man först talar sig varm för legionens professionalism, och i nästa "frame" visar hur de genast bryter formationen och flyger på germanerna i någon sorts Hollywoodska tvekamper... :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Film med arméer som slåss i formationer

Inlägg av a77 » 27 juli 2016, 15:39

Av en slump hittade jag Ten to Chi to (Heaven and Earth) från 1990 på youtube, en samuraj film med mycket stora och snygga formationer, med flagga på ryggen på varje soldat. Tydligen ska de ha över 500 kavallerister i en sen.

Intressant att se infanteri göra ett springande anfall i formation. Dock verkar det vara totalt vansinnigt när infanteriet med spjut (pikar?) brakar samman i formation, ingen kan väl överleva det på riktigt, läste sedan att bägge sidorna tog ca 70% förluster.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Film med arméer som slåss i formationer

Inlägg av Der Löwe » 29 augusti 2016, 16:24

Kanske den här från Rome, tv serien?
https://www.youtube.com/watch?v=uocQ8t9K9FA

Skriv svar