Deutschland 83

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Deutschland 83

Inlägg av sonderling » 11 januari 2016, 13:38

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6342012

Denna serie ser jag fram emot. En agent TV-serie ur DDR vinkel!
Och jag ser två ansikten man känner igen från liknade tyska-serier.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Deutschland 83

Inlägg av B Hellqvist » 13 januari 2016, 01:39

Såg första avsnittet. Det försitts ingen tid, utan handlingen drar igång så gott som direkt. Kan bli ett riktigt sevärt kalla kriget-drama.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Deutschland 83

Inlägg av mrsund » 14 januari 2016, 09:00

Såg den igår, den var sevärd. kul med omväxling från allt engelskt och lite skrämmande jag hade nästan glömt bort hur det var när jag växte upp.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Deutschland 83

Inlägg av B Hellqvist » 14 januari 2016, 09:27

Jag var 18 år 1983, bara några år yngre än huvudpersonen, och rädslan för ett tredje världskrig var verklig. Det var inte en fråga om, utan när, Warszawapakten skulle anfalla.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Deutschland 83

Inlägg av mrsund » 14 januari 2016, 11:03

Jag var 10, men följde med i nyheterna, kommer ihåg att jag idoliserade Reagan och tyckte han var cool, faktiskt trodde jag att politiker sa sanningen då.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Deutschland 83

Inlägg av sonderling » 14 januari 2016, 12:56

Jag var 16 och precis som Hellqvist säger så var jag övertygad att atomkriget skulle komma. Kommer ihåg att jag läste en massa om hur man skulle överleva i en radiak smittad miljö. Farsan prenumererade på http://www.scientificamerican.com/ och i ett nummer handlade det bara om atomvintern och hur nedfallet skulle lägga sig och var. Jag minns jag visade den för fysik magistern som ville låna den, första gången tror jag som jag fick pluspoäng hos den gubben. :)
Pc Jersilds bok "Efter floden" fick jag i födelsedag och den var favoriten läste den två ggr i rad. (Läs den en höjdar bok inom genren https://sv.wikipedia.org/wiki/Efter_floden)
(Fick också en live LP med Jimi Hendrix som jag lyssnade på samtidigt så av någon anledning så är många låtar förknippade med denna postapokalyptiska värld?)
Var och varannan låt handlade väl om Armageddon men det är klart jag var hårdrockare så ....

Reagan och Thatcher (The milk snatcher) var dock de onda för mig :D (Måste dock säga att så här i efterhand och jämnfört med en del politiker idag så verkar de väldigt sansade och vettiga. :) )

Men nu kanske man inte skulle bli för OT.......och vimsa iväg längs minnet stigar.....

När det gäller serien så tycker jag den var bra och ser fram emot fler avsnitt.
Men jag blir lite nyfiken det verkar som om DDR har agenter överallt i väst......och vad hände med den riktige adjutanten, han som blev skjuten av vad jag tyckte liknande en transvestit (men det var det inte eller?) :?
Det gäller att de stuvat undan hans lik ordentligt så inte allt avslöjas, ja det är olidligt spännande.......

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Deutschland 83

Inlägg av tyskaorden » 29 februari 2016, 19:06

Intressant och så fick man med schakalens bomdåd i Berlin 1983 och en av huvudpersonerna verkar ha fått AIDS. Som ju då börjat få sin spridning. Var bara 9 år vid denna tid så jag minns inte så mycket om kärnvapenskräck. Men Kalla kriget blev mycket påtagligt när jag i slutet av 1980-talet åkte längs den tysk-tyska gränsen och såg gränsstängslet och dödsremsan.

Dock lite frågande om baskerfärgerna, dock ser jag nu att signaltrupperna har korallröda baskrar så det verkar stämma.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Deutschland 83

Inlägg av Markus Holst » 29 februari 2016, 19:46

Kärnvapenskräcken minns även jag. jag var 23 år 1983. Under hela tonåren var kärnvapenhotet mycket påtagligt och idag kan vi nog de unga inte förstå hur militariserat Sverige var då, med instruktioner "om kriget kommer" i telefonkatalogen, o.s.v.

Jag kommer ihåg en liten text jag läste på en toalett någon gång på 70-talet, en text som sammanfattar det hela:

Jag vill vara hos dig när bomben faller

Inte om; det skrevs när. Så tänkte man.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Deutschland 83

Inlägg av Konigsberg » 11 mars 2016, 19:28

Otroligt bra serie med hög trovärdighet. Jag var bara 8 år 1983 men minns väl den spända stämningen och känslan av att krig och undergång inte var långt borta. Det talades mycket om öst-väst konflikten hemma och jag minns en brittisk spelfilm som heter Threads 1984 som skrämde livet ur mig. Såg den igen för ett par år sedan och den är mycket välgjord sett med den tidens teknik och förutsättningar.

Handlingen var i korthet följande; man får följa en vanlig familj i Sheffield samtidigt som man genom TV och radioinslag får veta att situationen blir allt mer spänd mellan öst och väst. Fientligheter utbryter till slut mellan ryska och amerikanska styrkor i Mellanöstern. Taktiska kärnvapen sätts in och situationen eskalerar. I Storbritannien inleds samtidigt evakueringar av civilbefolkningen från städerna. Trafikstockningar och panikslagna människor överallt samtidigt som politiker och fredsaktivister gör desperata försök att stoppa den annalkande katastrofen.

Konflikten har dock fått sin egen dynamik och går inte längre att hejda. Flera atombomber detonerar ovanför England och tittaren får följa ganska realistiska undergångsscener. En farlig och otäck tid.

För övrigt gillade jag deutschland 83s soundtrack!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Deutschland 83

Inlägg av sonderling » 11 mars 2016, 20:25

Ja bara så att de yngre ska komma i stämning och de äldre ska få nostalgi kickar....

https://www.youtube.com/watch?v=knSSUEdLcvg

https://www.youtube.com/watch?v=WCTKcd2Ko98

https://www.youtube.com/watch?v=7ciy5R-tLiE
Dokumentär som menar att Able archer scenarot i serien var baserat på sanning. 8O

Jag minns filmen du beskriver Köningsberg men vet inte om jag hittade den men dessa kommar jag också ihåg. (Var det serien Threads? )
Filmen the day after gick jag och såg på Bio.
https://www.youtube.com/watch?v=yif-5cKg1Yo

Sonderling

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Deutschland 83

Inlägg av Konigsberg » 11 mars 2016, 21:52

Minns inte om den gick som serie. The day after liknar Threads 1984 ganska mycket även om jag personligen föredrar den brittiska stilen.

Läste någonstans att Nato under perioden 1981-83 genomförde flera "offensiva" övningar för att testa den sovjetiska beredskapen. Bl a genom att låta stridsflyg gå rakt mot ryskt territorium bara för att vika av i sista stund samt att låta de strategiska ubåtssryrkorna uppträda på liknande sätt. När sedan Able archer iscensattes 1983 och den amerikanska beredskapsnivån gick in i Defcon 5 var kriget troligen inte långt borta. Lägg till incidenterna med det sydkoreanska passagerarplanet och Petrov i september 83 så framträder en riktigt olustig situation.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Deutschland 83

Inlägg av sonderling » 18 april 2020, 10:24

Upptäckte just att säsong 2 Deutschland 86 kommer i kväll. Typiskt nog utan för annonsering och som vanligt skulle jag säga, ganska sent 22.30 men det finns ju Svt play.

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Deutschland 83

Inlägg av erep » 18 april 2020, 19:41

Förr gick utländska serier alltid tidigare i Sverige än här i Finland, men vi hade Deutschland 86 redan förra hösten.

Tyvärr är 86 inte lika bra som 83, tycker jag. Serien har sina poänger, men det ser ut som om man ville hitta lite andra miljöer än första serien. Jag skall inte spoila handlingen, men hela serien läggs ut på SVT PLay samtidigt idag, så den kan ses på en gång om man är hugad.

Den är dock definitivt värd att se.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Deutschland 83

Inlägg av sonderling » 20 april 2020, 15:40

Det får bli SVT play. Ligger efter med Homeland också. Så mycket serier så lite tid.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Deutschland 83

Inlägg av Amund » 20 april 2020, 17:44

erep skrev:
18 april 2020, 19:41
Tyvärr är 86 inte lika bra som 83, tycker jag. Serien har sina poänger, men det ser ut som om man ville hitta lite andra miljöer än första serien.
Håller med helt och hållet efter att ha sett några avsnitt. Kanske att säsong 2 saknar den välkända bakgrundsmiljön under Kalla kriget från säsong 1. Händelserna i Afrika känns lite som om det handlar om en östtysk James Bond - omgiven av vapen, elaka skurkar och supervackra kvinnor.

Skriv svar