Spel: Rule the Waves

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6803
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Spel: Rule the Waves

Inlägg av tryggve » 11 sep 2015 18:23

Jag känner mig lite dum som startar en tråd om ett spel som jag själv inte ens har testat, men jag läste om det på ett annat forum, och tänkte att det skulle kunna intressera en del här. Främst båtmaffian. :-) Det lät rätt intressant tom för en relativ landkrabba som jag själv.

(Jag har inte sett spelet diskuteras här på skalman, men om så har skett så ber jag om ursäkt för dubbelpostning).

Rule The Waves.

http://yhst-12000246778232.stores.yahoo ... waddo.html


Spelet verkar bestå i att man planerat och designar fartyg under en period kring 1900-talets början. Man verkar kunna styra rätt mycket av design och sådant, och så har man en budget som styr över forskning och liknade. Samtidigt så kan det komma internationella avtal som begränsar bestyckning och tonnage.

(Spelsystemet verkar vara baserat på Steam and Iron, vilket jag inte vet vad det är riktigt)

- A Game of Naval Ship Design and Naval Combat at the Birth of the 20th Century.

Rule the Waves places you in the role of 'Grand Admiral' during the early years of the 20th Century. You manage the naval affairs of your chosen nation while navigating between the desires and demands of your own government, the efforts of potential adversaries, and the affairs of your potential allies.

The battle resolution mechanics are based upon our successful Steam and Iron (SAI) system for combat but technichal, economic and foreign policy decisions will also be necessary as the player guides their navy's design, construction, deployment and operations during a period of great technological innovation and political tensions.

Rule the Waves is modeled on the period of European global dominance but is not intended to precisely recreate history. Rather RTW gives the Player the tools to lead a navy during the era when 'steam and iron' dominated the high seas. You will create your own naval history with your decisions, the ships and fleet you design, and the conflicts that you avoid or fight!

If you ever wanted to design the perfect battleship or plan the perfect fleet, then Rule the Waves is the game for you!
Tänkte att detta kanske skulle kunna vara av intresse för en en del här i alla fall.

/Tryggev