Tannbach - ett krigsöde

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 5 maj 2015, 11:47

Tyskt drama som börjar på fredag på SVT kl 22.00 en miniserie som ska gå fredag, lördag och söndag. Och utspela sig mellan 45-48 i den Sovjetiska zonen. Låter ju intressant iallafall. Får nog fira krigsslutet med en flaska vodka och en burk salt gurka......

Sonderling
Tysk dramaserie från 2015. Säsong 1. Avsnitt 1 av 3. Tyskland 1945, de sista dagarna före den slutgiltiga kapitulationen. På godset Gut Striessow vid gränsen mellan Bayern och Thüringen är ett stort antal flyktingar inkvarterade, och alla väntar på att kriget slutligen ska vara över. In i det sista kräver SS att invånarna ska göra motstånd, och man statuerar ett grymt exempel innan de amerikanska styrkorna rycker fram. Även 12/5 i SVT24.
I rollerna: Henriette Confurius, Heiner Lauterbach, Jonas Nay, Nadja Uhl, Ludwig Trepte.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av currahee » 5 maj 2015, 14:23


PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av PeterE » 9 maj 2015, 21:54

Har sett första delen nu, mycket bra! Ser fram emot fortsättningen. En lite lustig twist är att en av personerna i serien är en ung judisk pojke, Lothar, som spelas av Ludwig Trepte. Han letar tydligen efter sina föräldrar som blivit deporterade under kriget. Det var han som spelade Viktor Goldstein i "Unsere Mütter, unsere Väter". Jag trodde ett kort tag att det var någon slags fortsättning på just den figuren, en uppföljning på vad som hände efter kriget, men så var alltså inte fallet.

/Peter

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 10 maj 2015, 20:17

Ja jag tyckte väl jag kände igen den killen.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 11 maj 2015, 19:51

Förresten var det bara jag som tyckte skådespelaren som spelade Greven von Striesow liknade Jan Eliasson? http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Eliasson

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av tyskaorden » 11 maj 2015, 22:56

Ja jag tyckte väl jag kände igen "Lothar"*. Så här efter de tre delarna kan man säga att det är upplagt för en fortsättning, tredje avsnittet lämnade ju en hel del trådar öppna och det kändes inte helt avklarat.



*Lite OT så var Miriam Stein som spelade "Carly" i Unsere Mutter unsere Väter med i den sameuropeiska deckarserien "The Team" som SVT nyss sänt. Där spelade hon Natascha Stark en av de tyska poliserna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 13 maj 2015, 14:14

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/j ... pp-om-ddr/

Croneman skriver om serien. Även jag tänkte på skillnaden mellan Tyskt och Anglosaxisk dramaturgi, jag tycker den förra kan vara något överspelande och kanske inte så övertygande alltid, för en som är van vid Amerikansk eller BBC produktion. Men det handlar nog mest om en vane sak som jag skrev ang. Koreansk film, i en gammal tråd, som också förhöll sig annorlunda i skådespeleriet.

Ett plus ska serien ha för att de nybyggda bosättningarna faktiskt så nybyggda ut men nyplanterade träd och allt. Plus att man bytte upp inventarierna vart efter tiden gick. (Jo jag kan snöa in på bakgrunds detaljer.)
Själva staden däremot såg så märkligt övergiven och nedgången ut så man undrade om det varit öde sedan 1945. Det såg ut som man placerat ut lite tidstypiska saker på strategiska ställen och klippt gräset bara.
Serien filmades i Tjeckien såg jag i eftertexten men jag vet inte var.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av Hans » 13 maj 2015, 16:20


Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av B Hellqvist » 14 maj 2015, 22:44

Jag har sett första delen nu, och den var definitivt sevärd och gav mersmak på de följande delarna. Serien ligger ute på SVT Play några veckor till, så passa på att titta!

http://www.svtplay.se/video/2891370/tan ... start=auto

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 16 augusti 2018, 21:18

Achtung!

Men va fa!?
Jag ser nu att säsong två kommer nu i kväll 21.35?

Jag skulle ju just gå och lägga mig.
Det får bli uppesittar kväll!

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av erep » 16 augusti 2018, 21:37

Vi har haft båda säsongerna. Bra serie.

Tannbach är ju en fiktiv by men en riktig delad by finns också https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6dlareuth

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tannbach - ett krigsöde

Inlägg av sonderling » 17 augusti 2018, 08:04

sonderling skrev:
16 augusti 2018, 21:18
Achtung!

Men va fa!?
Jag ser nu att säsong två kommer nu i kväll 21.35?

Jag skulle ju just gå och lägga mig.
Det får bli uppesittar kväll!

Sonderling
Gah! De satte in nån extra debatt innan jag orkade inte vara uppe men turligt nog finns ju svt play. Jag ska kolla i kväll när jag bestämmer tiden. Första säsongen finns där med.

Sonderling

Skriv svar