BBC -> Axess TVs dokumentärer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

BBC -> Axess TVs dokumentärer

Inlägg av Psilander » 7 november 2014, 09:13

Axcess TV visar med jämna mellanrum ytterst välgjorda dokumentärer om den brittiska monarkin. Just nu går dokumentärserien "Music and Monarchy" om brittiska regenter och deras musik, allt från Händel, Purcell och Elgar till romanser av Mendelsohn för tuturduvorna Viktoria och Albert. De allra flesta presenteras av professor Dr David Starkey, en lagom kontroversiell gentleman som kan beskrivas som en korsning mellan Dick Harrison och Herman Lindqvist.

Många av dessa mycket välgjorda och sevärda dokumentärer ligger på Youtube.

Dessutom har det gjorts mycket bra dokumentärfilmer om bla Royal Navy's historiaoch dess påverkan på Englands utveckling.

Önskar SVT kunde göra lite nytta av sina licenspengar och göra dokumentärer av denna höga klass om den svenska historien och monarkin. Hermans historia var ett bra försök, men kunde blivit så mycket mer. Nu är det mest larv som "Historieätarna". Sverige verkar helt sakna denna tradition av välgjorda dokumentärer

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: BBC -> Axess TVs dokumentärer

Inlägg av Marcus » 7 november 2014, 09:33

Psilander skrev:Nu är det mest larv som "Historieätarna".
Personligen uppskattade jag den serien, intressant med ett helt annat perspektiv än vanligt på historien. Dokumentärer bör sträva efter att förmedla ny information och på nya sätt, inte bara fortsätta i gamla hjulspår.

/Marcus

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: BBC -> Axess TVs dokumentärer

Inlägg av Psilander » 7 november 2014, 14:22

Marcus Wendel skrev:
Psilander skrev:Nu är det mest larv som "Historieätarna".
Personligen uppskattade jag den serien, intressant med ett helt annat perspektiv än vanligt på historien. Dokumentärer bör sträva efter att förmedla ny information och på nya sätt, inte bara fortsätta i gamla hjulspår.

/Marcus
Smaken är som baken, själv tyckte jag "Historieätarna" var flamsig och oseriös (Erik Haag känns mest som en barnprogramledare) och därmed missade budskapet. Jag vill åt kunskapen och ibland orkar man inte läsa böcker.

Vad jag gillar med dessa BBC dokumentärer och även till viss del Hermans Historia, är de är som att läsa en bok, faktafyllda med fokus på själva kunskapen stöttade av det rörliga mediets fördelar att visa platser, spela rätt musik och kanske en och annan kort dramatisering, framför allt är de fria från brus såsom allt för långa dramatiseringar, långa förklaringar för pöbeln som vill ha underhållningstv utan ansträngning mm

Tyskarna gillar dramatiserade dokumentärer, något jag också har svårt för, fokusera på innehållet, gör dem rätt spartanska i övriga, en god berättare i rätta miljön. Vill jag ha dramatiserade dokumentärer är välgjorda produktioner såsom "Gettysburg" att föredra även om den klassas som spelfilm. En anstärngning att göra filmer historiskt korrekta så de kunde användas i utbildningsyfte vore bra..

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: BBC -> Axess TVs dokumentärer

Inlägg av tryggve » 7 november 2014, 14:50

Intressant med dessa dokumentärer, det ska tas en titt på när tid finns.

Hermans Historia minns jag som rätt underhållande, problemet där är väl att Herrman kanske inte alltid är så nog med fakta om de står i vägen för en bra historia. :-)

Jag tyckte också att Historieätarna var rätt intressant, för övrigt.

Skriv svar