Kongoveteranerna på SvT

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av FredH » 25 oktober 2014, 12:47

För er som missade den, en SvT dokumentär om Kongoveteranerna. Tyckte den var väldigt intressant och det fanns flera uppslag för nya dokumentärer om händelser som var speciella. Fick en känsla om att, det vill jag veta mer om direkt.

Finns på play:
http://www.svtplay.se/video/2420808/kongoveteranerna

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 oktober 2014, 13:10

Jag tyckte filmen var dålig. Här hade man funnit legendarer, men klarade inte av att krama ur information från dem och inte heller presentera vad de gjort.

Inge Kamstedt var löjtnant och chef för en pluton, som stormade Camp Massart. Den andra plutonen fördes av en löjtnant, vars namn jag glömt. Han var från I 14 i Gävle. Bägge var reservofficerare och lärare i det civila.
Tredje plutonen fördes av fanjunkare Beyron Johansson från K 1 i Stockholm.

Lasse Frost var legendarisk som granatgevärsskytt och slog utöver ett antal pansarbilar ut även ett 30-tal kulsprutenästen.
Man visade Tunneln. Men inget sades om de hårda strider, som skedde där.

Stormningen av Camp Massart, frontalt 1200 meter, är ju sensationell. Första gången sedan 1814 och hittills sista gången en svensk trupp genomfört bataljonsanfall med skarp ammunition på båda sidor.

Inte med ord eller bild nämndes de ansvariga. Överste Jonas Waern, major Ulf Mide med flera. Ej heller legendariske granatkastarchefen Allervik. Den som nämndes var stabschefen, major Sven Rosén.

Stig von Bayer förekom i bild. Inget sades om hans stora betydelse för svenskarnas strid. Han är uppvuxen i Kongo och talar flytande swahili. Han ansvarade för svenskarnas underrättelsetjänst och var mycket effektiv.

Det talades bara om E-ville. Men även i Kamina var det allvarliga strider. Därom sades inget.

Vad om flygets insats?

Ne, det var en tunn film.

Edit: Löjtnanten från I 14 hette Gullstrand.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av sonderling » 26 oktober 2014, 17:14

Jag saknade också flyget.
Och sedan så fattade jag inte vilka de slogs mot egentligen? Det talades om legoknektar och gendarmer och Balubas men för en som inte är så insatt så blev det förvirrat. (Slogs de mot vita legoknektar?) :?
Turligt nog hade jag läst boken Fredsflygarna så man hade lite hum.

Men visst man fick ju mersmak för att ta reda på mer.
Och Armemuseum skulle ju kunna bygga en hel utställning runt alla prylar som en av "gubbarna" hade på sin vind. 8O

Sonderling

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 oktober 2014, 17:36

Baluba är pluralis. Singularis är maluba. Baluba är en stor och viktig infödingsstam. De viktigaste grupperingarna är Flod-Baluba och Baluba-Kasai.

Kriget i Kongo berörde tre styrkor. ANC Armée Nationale Congolaise, d v s regeringstrupperna. Utbrytarstaten Katangas gendarmeri och slutligen FN-styrkorna. Uppe i Kamina hade le Grand Chef Kasongo Niembo sina egna Baluba-fighters.

Katangas gendarmeri bestod av infödda under befäl av vita legoknektar, främst belgier. Chef för gendarmeriet var överste Muke, sedermera general., En f d underofficer i belgiska kolonialarmén. Den reella makten låg hos belgiske översten Weber.

Under "stor-stressen", operation Morthor, var det irländare och svenskar, som fick ta de tunga uppdragen.

FN slogs mot Katanga-gendarmerna och skyddade Baluba mot dessa.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av ola » 26 oktober 2014, 17:57

Jo visst har du rätt Stellan det missades mycket och de kunde ha mycket väl
gjort en serie om detta och visa mer för det var ju en period i som det hände
mycket som många/del inte vet. (hemskheter och även det goda)

De operationerna som Svenskarna/Irländarna deltog i / hade hand om,
ja då som operationerna Morthor och Rumpunch och decemberkrisen och
även F22/fredsflygarna där skulle de mycket väl ha tagit upp i några avsnitt
utöver det de visade härom dagen.

ja så visst var det tunt i avsnittet , men dock intressant att få se vilka de
var i verkligheten.


Tips på böcker att läsa:
Wærn, Jonas (1980). Katanga: svensk FN-trupp i Kongo 1961-62. Stockholm: Atlantis. Libris 7644335. ISBN 91-7486-157-3
Wærn, Jonas (1984). Jonas Waerns rapport till Försvarsstaben. Hyltebruk: Dokumentär. Libris 2203331
Wærn, Jonas (1995). Cypern: svenskarnas inledande FN-aktion 1964. Stockholm: Atlantis. Libris 7644386. ISBN 91-7486-221-9

Sedan finns:
-Inge Kamstedt (FN-soldat i Kongo)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Hans » 26 oktober 2014, 17:59

Jag hade en flickvän, belgiska, för några år sedan som var född därnere. Hennes far som jag turligt nog aldrig träffade avskydde svenskar. Jag har försökt leta vad i detta beror men inte lyckats än - trots att jag letar aktivt i belgiska antikvariat. Någonting måste ha hänt som aldrig kom fram till svensk media.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av ola » 26 oktober 2014, 18:36

Kom inte ihåg vem av dem som sa det men ha sa ungefär att det dom gjorde
där nere var till ingen nytta , tanke på hur situationen är idag.
Där märkte man en bitterhet i rösten.

Sedan sa en av herrarna ungefär att det inte var någon bemötande
när de kom hem och att inte fått cred för det vad de gjorde i Kongo.
Sedan även massmedias drev och deras nedvärderande i artiklarna m.m.
vilket gjorde att de höll tyst och inte togs på allvar.


Framför allt att dessa veteraner inte fick erkännande för än massa år
efteråt vilket också kändes bittert ibland Kongoveteranerna.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 oktober 2014, 18:37

Belgarna orkestrerade Katangas utbrytning ur Kongo. Belgarna och deras marionett Tshombe ville behålla kontrollen över Kongos rikaste provins och dess stora mineralfyndigheter. Så blandar sig svenskarna i detta, till belgarnas oerhörda förtret. Belgarna i Kongo byggde upp ett hat mot svenskarna, som tog dramatiska former.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 oktober 2014, 18:50

Överste Jonas Waern (I 20) var brigadchef i Kongo. Han genomförde svåra diplomatiska och militära uppgifter under maximalt besvärliga omständigheter. Hemkommen till Sverige: Nedgraderad till överstelöjtnant och en skrubb som infanteribefälhavare i Vaxholm.

Många Kongo-veteraner led av psykiska påfrestningar. Några tog till flaskan. De flesta svenska regementen hade sin egen "Kongo-Jim", som söp på mässen, men klarade tjänsten ändå.

Sven Duva var en dum major,
Den dummaste man fann,
Men noga med att putsa skor,
En korkad gentleman,
Hela hans värld var disciplin,
På mässen söp han som ett svin,
Han tänkte som en tröskmaskin,
Han blev befordrad han.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Lasse O » 26 oktober 2014, 19:03

Stellan Bojerud skrev:Överste Jonas Waern (I 20) var brigadchef i Kongo. Han genomförde svåra diplomatiska och militära uppgifter under maximalt besvärliga omständigheter. Hemkommen till Sverige: Nedgraderad till överstelöjtnant och en skrubb som infanteribefälhavare i Vaxholm.
Förvisso en man att hedras men jag har för mig att man på den tiden befordrades ett snäpp inför en utlandstjänstgöring och sedan snäpptes tillbaka vid hemkomsten? I så fall var det knappast en nedgradering, åtminstone inte gradmässigt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Lasse O » 26 oktober 2014, 19:13

Hans skrev:Jag hade en flickvän, belgiska, för några år sedan som var född därnere. Hennes far som jag turligt nog aldrig träffade avskydde svenskar. Jag har försökt leta vad i detta beror men inte lyckats än - trots att jag letar aktivt i belgiska antikvariat. Någonting måste ha hänt som aldrig kom fram till svensk media.
MVH
Hans
Det har också slagit mig hur vissa brittiska författare uttryckt en direkt motvilja mot svenskarna i Kongo. På 70- och 80-talet kom det ut några romaner som utspelade sig under Kongokrisen och gemensamt för dem var beskrivningarna av svenskarna som översittare utan krigserfarenhet och som tyckte om trakassera allt och alla.
Namnen på böckerna kommer jag inte ihåg men Rod Taylor spelar ädel legosoldat i en av filmerna som en av böckerna baseras på. Här ses han läxa upp en svensk officer som tror att han är något :)
Bilagor
Dark of the Sun.gif
Dark of the Sun.gif (142.69 KiB) Visad 4561 gånger
dark_of_the_sun.jpg
dark_of_the_sun.jpg (39.66 KiB) Visad 4561 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 oktober 2014, 19:21

Det var inte en degradering. Det var ett fall av att regeringen och försvaret inte erkände den kompetens, som Jonas Waern visat som brigadchef i en minst sagt svår situation. Men det var en nedgradering.

Det är pinsamt att glänsande insatser i internationell tjänst räknas för mindre än bra klackvändningar på kaserngården.

Jag minns då en löjtnant skulle bli kapten enligt § 22. Chefen Pers motsatte sig detta med orden:
- Han var en dålig kompaniadjutant.

Till saken hörde att den omtalade sedan tiden som kompaniadjutant hade med höga vitsord fyllt en viktig stabsbefattning under tio (10) år.

Jag erkänner: Jag tycker mycket illa om Försvarsmakten. Inte för det de gjort mig - jag har inget att beklaga för egen del - utan för vad jag har sett hur andra har behandlats.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Lasse O » 26 oktober 2014, 19:40

Fenomenet är knappast nytt. Man kan t ex jämföra med hur de "indiska" officerarna bemöttes vid hemkomsten efter några år med skarp tjänstgöring i Indien.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av ola » 26 oktober 2014, 19:52

Lasse Odrup skrev:Fenomenet är knappast nytt. Man kan t ex jämföra med hur de "indiska" officerarna bemöttes vid hemkomsten efter några år med skarp tjänstgöring i Indien.

Var det inte så i samma fall med Ulf Henricsson att han blev överkörd vi några/något
tillfällen/tillfälle för han tillhörde gardet som sa vad som tycktes och tänktes
han blev sk "obekväm" inför de högre herrarna.
(framför allt när han fick chefskapet över Nordbat och tiderna efteråt)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kongoveteranerna på SvT

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 oktober 2014, 22:39

Lasse Odrup skrev:Fenomenet är knappast nytt. Man kan t ex jämföra med hur de "indiska" officerarna bemöttes vid hemkomsten efter några år med skarp tjänstgöring i Indien.
Eller de svenska finlandsfrivilliga.

Skriv svar