Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av Amund » 7 juli 2014, 17:33

Varför var filmen Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Sverige ända tills 1954 när Stalin var död? Filmen var tydligen även förbjuden eller censurerad i många länder i Västeuropa men inte i USA om jag begriper rätt, hittar inga säkra uppgifter om detta.
Ok – Jag begriper att man kanske var rädd för revolutionära idéer i Väst men var verkligen Eisensteins film så farlig?
The-boy-is-trampled-by-the-crowd.jpg

Även om jag inte är expert på svenskt 30-40-tal så har jag svårt att tänka mig att filmen skulle fått den svenska allmogen att göra revolt mot den svenska regeringen. :)
battleship-potemkin-1.jpg
battleship-potemkin-1.jpg (47.65 KiB) Visad 4595 gånger
Fanns det några andra orsaker, hänsyn till Stalin eller så (som dog 1953)? Kanske det påminde om Ådalen? Men det borde inte Erlander ha behövt skämmas för.

Passar på att fråga om någon känner till fler filmer som varit förbjudna i Sverige och orsaken därtill?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av Göstring » 7 juli 2014, 18:00

Amund skrev:Varför var filmen Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Sverige ända tills 1954 när Stalin var död?
---Kan du ge en källa på att den var förbjuden och i så fall i vilken bemärkelse (barnförbjuden?)?---
Ok, kanske kan ge en ledtråd.
Sekelskiftet 1900-talet: De första offentliga filmvisningar i Sverige hålls 1896. De lokala polismyndigheterna sköter godtyckligt kontrollen. Runt 1905 kommer initiativ i riksdagen för en central granskningsmyndighet.

1910-talet: I juni 1911 kommer biografförordningen - och all film för offentlig visning ska förhandsgranskas. Åldersgränsen sätts från 15 år på vissa filmer. Filmer får inte bryta mot "allmän lag eller goda seder", inte heller "verka förråande, upphetsande eller till förvillande av rättsbegreppen".

1914 tillkom en paragraf riktad mot filmer som kunde skada rikets förhållande till främmande makt. Användes främst under världskrigen.

1920-talet: Eisensteins Pansarkryssaren Potemkin totalförbjuds för att den innehåller ett uppror mot överhögheten - det anses kunna verka upphetsande på arbetarklassen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av Amund » 7 juli 2014, 18:28

Göstring skrev:
Amund skrev:Varför var filmen Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Sverige ända tills 1954 när Stalin var död?
---Kan du ge en källa på att den var förbjuden och i så fall i vilken bemärkelse (barnförbjuden?)?---

* Svenska Wikipedia skriver; ” Filmen ansågs farlig och var oerhört kontroversiell och våldsam för sin tid och visades därför inte i Sverige förrän på femtiotalet ”.

* Engelska Wikipedia skriver; ” After its premiere in the Soviet Union, Potemkin was screened in the United States. It was shown in an edited form in Germany, with some scenes of extreme violence edited out by German distributors. A written introduction by Trotsky was cut from Soviet prints after he ran afoul of Stalin. The film was banned in West Germany, the United Kingdom (until 1954 and X-rated[18] until 1978), France, and other countries for its revolutionary zeal ”.

* Kristian Gerner skriver I boken Ryssland (pocket, sid 244), “Pansarkryssaren Potemkin stoppades av censuren och fick inte visas offentligt i Sverige förrän efter Stalins död”.
Göstring skrev: 1920-talet: Eisensteins Pansarkryssaren Potemkin totalförbjuds för att den innehåller ett uppror mot överhögheten - det anses kunna verka upphetsande på arbetarklassen.
Aha - Tackar! Det var ju en rak och rimlig förklaring. :) Kanske förklaringen känns lite väl slapp ända in på 50-talet men man ansåg kanske att det var bäst att undanhålla massorna denna inspiration till revolt? :D :P

Stalins död är kanske slumpartad i sammanhanget och kanske risken för revolution ansågs förbi 1954?
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 7 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av Amund » 7 juli 2014, 18:34

Tack för länken Göstring.
1930-talet: Det första långa klippet - ruggiga trollbjörnar tas bort ur en Helan och Halvan-film för att bli barntillåten. Utländsk journalfilm censureras för att undvika propaganda. Bland annat saxas fyra minuter "tyskfientlig dialog" bort.

1940-talet: Stor vaksamhet mot filmer som kan äventyra rikets förhållande till främmande makt. Humphrey Bogarts spark mot en flaska vichyvatten klipps bort från Casablanca 1943, vilket sågs som en symbol för den tyskvänliga Vichyregimen. Kalle Anka-filmen Der Fuerhrers face som ironiserar Hitler totalförbjuds.

1950-talet: Många gangsterdramer och westernfilmer förbjuds.
Några enstaka filmer hade jag kunnat tänka mig förbjöds och då mest av moraliska orsaker, men jag ser att man även var vaksam mot politiska kränkningar. "Gangster och Westernfilmer", var det enbart pga. av våld?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av Dag den vise » 7 juli 2014, 20:50

Citat av Amund.
Även om jag inte är expert på svenskt 30-40-tal så har jag svårt att tänka mig att filmen skulle fått den svenska allmogen att göra revolt mot den svenska regeringen. :)
Betänk då dock att allmänheten nog vid denna tid var mycket mindre vana vid film och därmed mindre "kritiska" (i brist på bättre ord) till vad de såg på filmduken än vad vi är idag. Betänk det faktum att folk blev panikslagna när de såg ett tåg på filmduken i en av de första filmuppvisningarna (och det var ändå utan både ljud och färg) och det faktum att folk faktiskt tyckte att Bela Lugosis Dracula tolkning var läskig så förstår du vad jag menar.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Pansarkryssaren Potemkin förbjuden i Väst

Inlägg av pandersson2 » 7 juli 2014, 21:25

Enligt Svenska Filminstitutet var filmen totalforbjuden fram till 1951. Det kom en liudversion 1950, sa det var nog i samband med detta som beslutet omprovades. Premiar var 21 januari 1952.
http://www.sfi.se/PageFiles/7911/Pansar ... temkin.pdf

Skriv svar