Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 21:02

unmo300 skrev:....och så har jag barndomskamrat som är medlem i Black Ingvars.
https://www.youtube.com/watch?v=9pH4W9b ... fysSXmtvGx
nånstans svider det i mig när Barracuda blir pippi-sång :p

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av millgard » 4 november 2015, 21:39

Utmärkt tråd! :) Tack för den!

Jag är mainstreamar-hårdrockare från födsel och ohejdad vana, dvs företrädesvis brittiskt 1970- och 1980-tal. Deep Purple, Rainbow, Maiden, Whitesnake etc.

\m/

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 5 november 2015, 11:20

millgard skrev:Utmärkt tråd! :) Tack för den!

Jag är mainstreamar-hårdrockare från födsel och ohejdad vana, dvs företrädesvis brittiskt 1970- och 1980-tal. Deep Purple, Rainbow, Maiden, Whitesnake etc.

\m/
Jag ska ge dig lite tips på brittiska 70-80tals band, obskyra som mindre kända, som kan komplettera din i övrigt fullständigt eminenta musiksmak :D

Här får du Tyrant av mig. Ett ganska okänt band från tidigt 80-tal som är lika bra som de bästa av den tidens band. Bara lyssna in riffet i den här låten! man blir fasen helt begeistrad! vad ska man säga? Gloucestershire leverar!!!



sen får du en bonuslåt eftersom Tyrant är så jävla bra!


Här kommer en personlig favorit till mig. Avenger! också engelskt heavy metal band. De är halvkända och har droppat lite skivor. Men spana in sångmelodin! Och som sig bör sjunger de om slaget om storbritannien. Klassisk metal med klassiskt tema! Det är bara ren otur som gör att de inte är ett gigantiskt band som Iron Maiden.



sen kommer kanske mina absoluta favoriter av de små halvkända banden. Tygers of Pantang. Fruktansvärt jävla bra. 1980 var dem det största metalbandet i Storbritannien och småband som Iron Maiden, Motörhead Saxon och Judas Priest såg upp till dem. Men sen ballade Tygers skivbolag ur runt 1982 och började lura dem på pengar och spelningar. Samtidigt släppte Maiden,Motörhead Saxon och Priest dunderskivor de första 3-4 åren in på 80talet så Tygers blev akterseglade och har sen dess vandrat i the twilight zone. De är ett stort band med många fans men de är inget jätteband så de kan inte headlina. Men det är egentligen skitsamma. Lyssna in denna låten och framförallt basen i början! 110% häftigt.

Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av millgard » 5 november 2015, 15:08

Mycket bra tips!

Här kommer en något mindre obskyr men ändå mycket bra video med den eminenta gruppen Rainbow - av någon anledning sorgligt bortglömd av många idag. Kanske något av en höjdpunkt i rockhistorien när det handlar om denna typ av musik.

https://www.youtube.com/watch?v=vpgu9wKJVbc

Skriv svar