Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 00:36

Nu era banditer och annat lömskt folk tänkte jag ta mitt ansvar och lära upp er till hårdrockare!
jag kommer med regelbunden oregelbundhet att länka in lite obskyr hårdrock här! företrädesvis från 80-talet då det är världens bästa musikårtionde.

jag börjar med ett av de bästa banden som aldrig släppte en skiva. Kanadensiska Breaker. Släppte en EP på tidigt 80-tal. Slog aldrig igenom. EP:n kostar i dag 2-3000 kronor att köpa på Ebay.



Den här låten är bland det bästa som finns i hårdrocksväg! och intro-gitarren.. Insane! Lyssna på det! bara gör det och känn hur den obskyra hårdrocken tar över era sinnen!
Senast redigerad av 2 Davian, redigerad totalt 3 gång.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 00:38

För er som vill ha lite snabbare hårdrock kan lyssna här.

Glacier, amerikanskt band. Släppte en EP på tidigt 80-tal och två demon. Det här är första låten på deras EP; den är hur bra som helst!

OBS! han sjunger i ganska hög tonart.

Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 3 gånger.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 00:41

Med obskyr hårdrock menar jag just sånt som ni troligen inte hört talas om eller lyssnat på. Judas Priest och Iron Maiden är alltid bäst såklart, men de är inte så obskyra så de får inte vara med. (Kan hända jag lägger upp en obskyr låt med dem iofs...)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 00:51

Tror du inte att Punchhögern lyssnar på rock din slyngel.
Du skall få imorgon, eller då jag vaknat.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 01:09

bring it on! :D ju mer hårdrock man lär sig lyssna på desto bättre liv har man. EInstein skrev nåt om det;

L=HR^2

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 10:50

Vi går ut med en lugn och romantisk låt och jag bjuder på en pava billigt rödtjut om du hört den tidigare.



Lite mer i samma stil.



Här kanske du känner igen videon?



Jag återkommer.

MVH

Hans

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av spiring » 3 juli 2014, 11:15

Davian skrev:Nu era banditer och annat lömskt folk tänkte jag ta mitt ansvar och lära upp er till hårdrockare!
jag kommer med regelbunden oregelbundhet att länka in lite obskyr hårdrock här! företrädesvis från 80-talet då det är världens bästa musikårtionde.
Går man in med så hög svansföring får man räkna med mothugg. 80-talet måste vara ett av de segare årtiondena för hårdare musik (dit jag inte på allvar kan räkna mjukpoppare som Iron Maiden). 70-talsbanden gjorde inte direkt sina bästa skivor då, och de tidiga dödsarna led av tidens produktionsideal. Thrashbanden hade i och för sig sin guldålder under 80-talet, men av de "klassiska" thrashskivorna är det i mina öron bara Slayers två sista 80-talare som låter riktigt bra idag. (Kanske några sena tyska också, typ Kreator och Sodom.)

Med andra ord: för att vara "världens bästa musikårtionde" så har 80-talet lite väl hög sugfaktor för att jag ska kunna skriva under på det.
Allt är idioternas fel.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 11:56

Hans skrev:Vi går ut med en lugn och romantisk låt och jag bjuder på en pava billigt rödtjut om du hört den tidigare.




Jag återkommer.

MVH

Hans
Bara på engelska och då är den inte så obskyr. Men det var ruskigt ballt att den fanns på Ryska (?) också.




När vi ändå ä'r inne på ryska bör alla lyssna på Arya; det är ett ryskt heavy metal band som låter rätt likt Iron Maiden och de är asbra! (även om det är svårt att hänga med i lyriken ... :)

Senast redigerad av 2 Davian, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 11:58

Tjeckiska.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 12:01

hur får man fram såna här tuffa youtube-bilder så man kan höra musiken direkt utan att gå bort från skalman? :)

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 12:03

spiring skrev:
Går man in med så hög svansföring får man räkna med mothugg. 80-talet måste vara ett av de segare årtiondena för hårdare musik (dit jag inte på allvar kan räkna mjukpoppare som Iron Maiden). 70-talsbanden gjorde inte direkt sina bästa skivor då, och de tidiga dödsarna led av tidens produktionsideal. Thrashbanden hade i och för sig sin guldålder under 80-talet, men av de "klassiska" thrashskivorna är det i mina öron bara Slayers två sista 80-talare som låter riktigt bra idag. (Kanske några sena tyska också, typ Kreator och Sodom.)

Med andra ord: för att vara "världens bästa musikårtionde" så har 80-talet lite väl hög sugfaktor för att jag ska kunna skriva under på det.
Gillar man inte heavy metal så är det ju klart att andra årtionden är bättre :p Jag lyssnar mer eller mindre uteslutande på heavy metal och speed metal. Döds, svart och annan extremare hårdrock är för farligt för mig. :)

nä det gäller thrash tycker jag väl som du ungefär. Även om jag menar att Metallica gick utför när de kickade Dave Mustaine. Det är så tydligt att han var den som hade gitarridéerna i det bandet. Dessutom var han och James Hetfield grymma som tusan ihop. Hårdrockens två argaste människor i samma band!" succé
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 3 gånger.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 12:06

engelska bandet Wolf släppte bara en ep och ett album. EP:n släpptes under namnet" Black Axe" men skivbolaget tyckte att det var ett dåligt namn och menade att de skulle heta Wolf för försäljningens skull. De släppte ett album under namnet Wolf och sen inget mer. DE slog aldrig igenom men är ett av de mer inflytelserika banden "behind the scenes" för väldigt mycket idag.

Tyvärr är det väldigt vanligt att bra band blir tvingade/blev tvingade att byta namn och stil under den här tiden när skivbolagen var enda sättet att få komma ut med sin musik. :(

hursomhelst; här kommer en av världens bästa låtar! Highway Rider

Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 3 gånger.

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av wiwawo » 3 juli 2014, 12:08

Davian skrev:hur får man fram såna här tuffa youtube-bilder så man kan höra musiken direkt utan att gå bort från skalman? :)
på samma sätt som du gjorde ovan, fast bara http och inte httpS (sen hjälper det om man stavar rätt till youtube också :) #youyube

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 12:09

;D du är en vis person med mycket kunskap, jag skall göra som du säger!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 12:41

Mer pedagogisk än så här kan jag inte vara.

viewtopic.php?f=40&t=20901&start=1110#p663131

MVH

Hans

Skriv svar