WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2014, 21:03

Amund skrev:Tack Olays för din beskrivning av det amerikanska samhället, det låter trovärdigt. :)
Lasse Odrup skrev:De de hårda och kraftfulla männen är nog lika vanliga i den europeiska filmvärlden som i den amerikanska. Vem har inte till leda hört Gunvald Larsson vråla till sina chefer att "nu är det mord, förstårru och då gäller inga vanliga regler!" eller hur kommissarierna Frost och Morse ständigt kämpar mot sina förstockade chefer men vinner till slut?
I själva verket är det ju det klassiska dramat som utspelas, den underlägsne mot den mäktigare och där den svagare naturligtvis vinner.
Visst har du rätt i det. Jag tycker ändå att man i vissa europeiska krigsfilmer bättre lyckas kombinera hjälte och trovärdighetsrollerna, i Das Boot känns många som hjältar utan att de utför mycket sällsynta krigiska bragder, till och med Antti Rokka känns mänsklig i sin realism. :D
Kan bara instämma. Kanske beror skillnaden på att amerikanerna inte upplevt så många blodiga krigsnederlag och alltså inte behövt skildra nederlag och tragiska förluster. T o m fördröjningsstriderna på Bataan 1942 skildras ju numera som nästan en seger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av B Hellqvist » 30 oktober 2014, 22:09

Bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 1 november 2014, 21:18

Lasse Odrup skrev:Men det ändå lite störande att det är filmstjärnor som spelar de ledande rollerna. Om man tittar på bilder från den tiden så ser 99% av soldaterna inte precis ut som filmstjärnor utan mer som du och jag.
Det är inte så farligt.
Bild
Av de fem männen på Fury (som alltså är stridsvagnen) ser fyra ut så här, och det redan i början av filmen.

Bild
Å andra sidan ser Brad Pitt ut så här i slutet av filmen, sedan han fått ett halvdussin kulor i sig, blivit sprängd i bitar och överkörd av en stridsvagn två gånger. Det var faktiskt lite störande, och för mig gjorde det att filmen tappade i trovärdighet.

Vad resten anbelangar: Realistiska krigsscener tröttnar man väl aldrig på. Det är en ganska lång "hemma hos"-scen i mitten som regissören/manusförfattaren uppenbarligen tyckte var viktig, jag såg inte riktigt poängen med att ge den så mycket utrymme.

Pitts huvudroll skjuter krigsfångar, det enda problemet med sådant beteende förefaller att, enligt filmen, vara att det frestar på samvetet och ingenting annat. Den sortens fel har jag betydligt mindre tolerans för än om man råkar få med Ehrenkreuz der Deutschen Mutter bland soldaternas medaljer.

Sen är det en batalj där tyskarna hade kunnat öppna eld samtidigt men väljer att inte göra det, till synes enbart av omtanke med fienden. Men det är ingenting mot den stora höjdpunkten, där tyskarna tjänstvilligt springer fram och tillbaka och mestadels passar sig för att ge annan eld än finkalibrig, mot en stridsvagn...

Om det blir för dumt är det inte spännande längre.

Sedan så utspelas det hela som sagt i april 1945. Att kriget är på den absoluta sluttampen märks inte alls. Det är dystert, eländigt, undergångsaktigt. Det hade varit bättre att förlägga det åtminstone ett par månader tidigare, om det nu inte fanns någon jättviktig poäng med att förlägga det hela till Tyskland.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av sonderling » 2 november 2014, 16:06

B Hellqvist skrev:Bild
Asså jo men man ville väl inte göra en kort-film? Och nån besättning av alla som kom rullande måste ju haft tur, eller? :)

Sonderling

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 november 2014, 12:21

Har nu sett filmen och kan konstatera att det är inget jag skulle betala för att se igen, (hade förmånen att ha fribiljett).
Min bekant som var delaktig i inspelningen som jag citerade i ett tidigare inlägg skrev:
"The only good bit is the tank museums Tiger. Brad Pitt the 50 year old Sherman commander is a violent psychopath killing everyone especially prisoners.Perhaps the Americans were like that,but a pretty boring war film"

Jag är delvis beredd att hålla med i detta och han hade sett filmen långt innan den hade premiär.

Vilken var den egentliga sensmoralen? Den påminner en hel del om filmen Lebanon som 100% utspelar sig inne i en israelisk Centurion och som var en lågbudgetfilm, men på något vis mer sevärd än Fury.
Vilket var det "hemliga uppdraget" som det pratades om i reklamen? Att skydda flank i ett vägskäl är inget "hemligt" uppdrag, en högst naturlig del av verksamheten.
April 45 - max en månad kvar på ett 6 år långt krig och det är segermakten vi följer, Nja jag är mycket tveksam till en hel del av det som utspelas.
Att filmen är välgjord är inget snack, man har letat rätt på korrekt utrustning, riktiga vagnar osv, även om det finns vissa brister - exvis går bandet inte av på ovansidan när man kör på en mina, men det var väl för att få det riktigt tydligt. Vagnen gick inte på bensin eftersom just det här var en en dieselvagn M4A2E8 och det hade den väl kunnat få göra även i filmen? Filmsekvenserna inne i vagnen är gjorda i en uppskalad mockup ca 25% större än originalet. De var helt ok jämfört med filmen Lebanon som skall utspela sig i en Centurion men inte alls liknar en sån på insidan.
När man nu släpar ut den enda körbara Tigern till en unik filminspelning tycker jag att borde ha utnyttjat den "stjärnan" lite mer än man gjorde.
Stridstekniskt finns en hel del att yttra sig om, men det orkar jag inte gå in på.

Nåväl - jag är kanske lite skadad efter att i över 20 års tid utbildat stridsvagnsförband, åkt och kört vagn närmare 1000 mil, vilket är 10 gånger mer än en normal värnpliktig och därefter ägnat en hel del tid till att prata med veteraner, studera historia osv.

Välgjord - ja. Sevärd - nja.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av sonderling » 26 april 2015, 21:28

Nu har jag sett den på DVD och ....ja jag kommer nog se om den igen men mest för att min gamla DVD krasslade och gav mig en VHS känsla från 80-talet.

Den började bra men ja jag förstår kritiken från tyskofilerna. Det hela påminde faktiskt om en Tarantino-film eller .... en Amerikansk Sven Hassel.

Det som retade mig mest var nog att allt stannade av så fort nån besättningsmedlem dog. Det hade ju fortsatt hamrat panzer fausts från alla håll.

Sedan är det detta klassiska att alla är så gamla. Nån retade sig på Brad Pitt som är 50 nånting. Jo det var ju inte för inte som Kurt Vonneguts bok Slaugther house five har undertiteln "the Childrens crusade". Var du 25 var du en gubbe.

Och vad var detta med ett hemligt uppdrag bakom fiendens linjer? Det handlade om att stoppa ett tillfälligt genombrott av Tyskarna. Det var ju snarare bakom sina egna linjer? (Nått missförstånd i översättningen eller vad?)

Jo jag är lite besviken måste jag säga. Hade Brad Pitt haft sällskap av en M16 Halftrack med fyrdubbel 50 kalibriga kulsprutor och en pluton GI´s så hade man kanske köpt det.
Och Fienden kunde ju varit 17:de SS divisionen Götz von Berlichingen som ska ha varit en av de sämre (enligt Beevors bok om D-dagen) och också de som sårade min farbror i april -45 utan för Heilbronn. (Bastards! :x )

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 mars 2016, 09:51

Första inlägget i Skalman för min del på snart 6 år. Jag var med i forumet under ett annat användarnamn fram till 2010, då jag lämnade forumet. Nu har jag valt att gå med igen, fast under ett annat användarnamn.

Jag har Fury hemma på DVD och reagerar främst på en sak, nämligen scenen där Tiger I-vagnen genomför bakhållet på de fyra Sherman-vagnarna. Som hemvärnssoldat (därav mitt nya val av användarnamn) har jag viss utbildning i eldöverfall och är inte en av grundprinciperna att man först slår ut det främsta fordonet och sedan det sista, och på så sätt fångar de övriga fordonen i ett slags dödläge, som de inte kommer ur och där man lättare kan slå ut de ett i taget?

Dessutom tycker jag att den tyska vagnchefen borde ha kunnat se att den främsta Sherman-vagnen hade det långa (farliga) eldröret och att den sista hade det korta (ofarliga), och därmed utgjorde ett minimalt hot mot hans Tiger I-vagn? Och därmed först slagit ut Brad Pitts vagn först, helt enligt överfallsprincipen?

Och varför rusar han med sin Tiger I mot de resterande tre Sherman-vagnarna, när varje Tiger I-vagnchef hade inpräntats att till varje pris se till att utnyttja det överlägsna pansarskyddet framtill maximalt och att aldrig, aldrig, aldrig låta en motståndare komma bakom den egna vagnen, där även en kortpipad Sherman lätt hade kunnat slå ut den? Varför står han helt enkelt inte still och skjuter sönder de tre resterande Sherman-vagnarna en i taget på tryggt avstånd?

I övrigt är Fury en bra och sevärd film tycker jag, som faktiskt inte glorifierar amerikanarna så som många andra krigsfilmer gör. Jag för min del hade däremot velat se ett par pansardueller till, kanske mot ett mindre PzKpfw IV-förband eller ett par StuG III, då filmen ju handlar om just en Sherman-vagn och dess besättning.

HGS

Skriv svar