WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2014, 21:00

Tycker inte att det är så mycket filmstjärneglamour över hr Pitts uppenbarelse, eller hans besättning heller, för den delen.

Bild

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 3 augusti 2014, 21:15

B Hellqvist skrev:Tycker inte att det är så mycket filmstjärneglamour över hr Pitts uppenbarelse, eller hans besättning heller, för den delen.

Bild
Du missförstår. En av orsakerna till att Laines film "Okänd soldat" blev så populär vara att den visade vanliga människor, d v s ett tvärsnitt av befolkningen och med alla sina förtjänster, fel och brister.
Inga supervackra kvinnor, vilket jag gissar kommer att visas i "Fury"?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2014, 21:38

Inte så många kvinnor alls, verkar det som, och inte i några framträdande roller. En är listad som "old German woman", och några snyggingar är listade som "Emma", Hilda Meier" och "Pretty girl on bike". Övriga verkar bara vara statister. Det verkar som om vi får en krigsfilm som inte innehåller något krystat triangeldrama, utan på sin höjd en flashback eller två.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Stefan Karlsson » 5 oktober 2014, 08:57

Fick följande kommentar från en engelsman jag känner, han har medverkat i produktionen av ett antal filmer och sett en del:
"The only good bit is the tank museums Tiger. Brad Pitt the 50 year old Sherman commander is a violent psychopath killing everyone especially prisoners.Perhaps the Americans were like that,but a pretty boring war film"

Nåväl, har sett en hel del mer eller mindre bra (de flesta tyvärr mindre bra) pansarfilmer bara för att man "måste", så även denna "måste ses"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av B Hellqvist » 5 oktober 2014, 11:25

Fast frågan är hur din kontakt kan veta - filmen har ju inte haft premiär än, och det är vid klippningen filmer slutligen tar form.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Olays » 17 oktober 2014, 19:34

Nu har Fury haft premiär har i USA och kritiken är blandad, det är ultravåld ala Tarantino men utan hans humor of finess. Psykopat citatet ovan går igen i vissa recensioner, bla denna som är rolig . http://nypost.com/2014/10/16/brad-pitt- ... epic-fury/

En mer positiv recension http://www.vulture.com/2014/10/movie-re ... -pitt.html.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 oktober 2014, 16:43

Det är väl som alltid, olika uppfattningar. Har hört både ris och ros om filmen från dem som haft möjlighet att se den.
Jag skulle ha varit med på pressvisningen igår men hade tyvärr ingen möjlighet, så det får bli lite senare.

För den som är intresserad har Arsenalen fått ett antal fribiljetter som man kan tävla om på Arsenalens Facebooksida, inlägget är inte publicerat ännu men håll koll så kommer det.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ion=stream


Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2014, 18:52

Läste två recensioner i papperstidningar i dag, den ena var SN och den andra DN. Båda gav den en 2:a och båda var lika förutsägbara i sin kritik av den förutsägbara och kliché artade Amerikanska Krigs-filmen.

Själv tycker det låter som en höjdar krigsfilm. :milsmile:
Men jag väntar nog tills den kommer på DVD.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Amund » 24 oktober 2014, 19:22

sonderling skrev: jag väntar nog tills den kommer på DVD.

Sonderling
Samma här, den lär snart ha ett överkomligt pris på DVD.

Jag måste åter säga att om man studerar USA:s krig genom historien så är det anmärkningsvärt få tillfällen där Amerikanska styrkor varit underlägsna fienden, om man varit numerärt underlägsen har man alltid haft ett eldkraftsövertag som skyddat truppen, exempelvis Salerno, Khe Sahn. Trots detta är handlingen i varje krigsfilm från Hollywood att den amerikanske hjälten är underlägsen fienden, det är enbart tack vare hjältens klurighet och mod som man till slut segrar. Påfallande ofta handlar det om uppdrag bakom fiendens linje, i den här filmen liksom i Kellys hjältar med medhavd stridsvagn. :)

Erkänner att jag ännu inte sett filmen men recensionerna har avslöjat lite om handlingen.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Olays » 24 oktober 2014, 19:40

Amund skrev: Trots detta är handlingen i varje krigsfilm från Hollywood att den amerikanske hjälten är underlägsen fienden, det är enbart tack vare hjältens klurighet och mod som man till slut segrar. Påfallande ofta handlar det om uppdrag bakom fiendens linje, i den här filmen liksom i Kellys hjältar med medhavd stridsvagn. :)
Det kan jag svara på!

Därför att amerikanerna VILL att det skall vara så. När man flyttar till USA så slås man hur auktoritärt arbetslivet är och hur byråkratiskt samhället är och jag förutsätter att det är likadant i krigsmakten. Det man ser på TV med hårda självständiga personer som ber chefer, poliser och medarbetare att fara och flyga, är samhället som medelamerikanen vill att det skall vara (jämför alla de svenska filmer och TV serier som äger rum i nåt sorts Astrid Lindgrens landsbygdsidyll), inte som det är. I Sverige är det tydligen (bott i USA i 11 år nu så jag kan ha fel) möjligt att gå fram till en polis och skälla ut hen utan åtgärd, här i USA skulle nåt sånt leda till närkontakt med batongen och en arrestering.

Så amerikanen vill inte se en film med hårt styrda soldater i ett hierarkiskt auktoritärt system även fast verkligheten kanske såg ut så.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2014, 20:21

Olays skrev:
Det kan jag svara på!
Därför att amerikanerna VILL att det skall vara så. När man flyttar till USA så slås man hur auktoritärt arbetslivet är och hur byråkratiskt samhället är och jag förutsätter att det är likadant i krigsmakten. Det man ser på TV med hårda självständiga personer som ber chefer, poliser och medarbetare att fara och flyga, är samhället som medelamerikanen vill att det skall vara (jämför alla de svenska filmer och TV serier som äger rum i nåt sorts Astrid Lindgrens landsbygdsidyll), inte som det är. I Sverige är det tydligen (bott i USA i 11 år nu så jag kan ha fel) möjligt att gå fram till en polis och skälla ut hen utan åtgärd, här i USA skulle nåt sånt leda till närkontakt med batongen och en arrestering.

Så amerikanen vill inte se en film med hårt styrda soldater i ett hierarkiskt auktoritärt system även fast verkligheten kanske såg ut så.
De de hårda och kraftfulla männen är nog lika vanliga i den europeiska filmvärlden som i den amerikanska. Vem har inte till leda hört Gunvald Larsson vråla till sina chefer att "nu är det mord, förstårru och då gäller inga vanliga regler!" eller hur kommissarierna Frost och Morse ständigt kämpar mot sina förstockade chefer men vinner till slut?
I själva verket är det ju det klassiska dramat som utspelas, den underlägsne mot den mäktigare och där den svagare naturligtvis vinner.

Sedan kan jag inte låta bli att undra om man i Sverige verkligen kan skälla ut en polis i "hens" tjänsteutövning utan att "hen" reagerar negativt. Kanske är det så men jag tvivlar :D och vill inte försöka.
Men svenska poliser har faktiskt rykte om sig att vara snälla.
Bilagor
skp.jpg

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2014, 20:23

Jag tror Olays har en poäng, sedan är det så att man i USA nog fortfarande "tror" att man är en liten gerilla armé som slår en kolonial stormakt. Eller?
Många av mina barndoms berättelser går tillbaka till 1776 iallafall.

Sedan måste jag själv säga att det är just de historier som jag gillar bäst i böcker eller film eller what not, om den lilla enheten som blir fast bakom fiendens linjer och klarar sig mot alla odds. (The lost battalion tex.)
Och många av USA´s krig har åtminstone en sådan historia.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2014, 20:27

Vem är det på bilden? Du Lasse?

Förresten var får man en sadåan där kristen symbol som IS målar på folks dörrar?
(Nån som vet kan ju PM:a mig.)

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Amund » 24 oktober 2014, 20:44

Tack Olays för din beskrivning av det amerikanska samhället, det låter trovärdigt. :)
Lasse Odrup skrev:De de hårda och kraftfulla männen är nog lika vanliga i den europeiska filmvärlden som i den amerikanska. Vem har inte till leda hört Gunvald Larsson vråla till sina chefer att "nu är det mord, förstårru och då gäller inga vanliga regler!" eller hur kommissarierna Frost och Morse ständigt kämpar mot sina förstockade chefer men vinner till slut?
I själva verket är det ju det klassiska dramat som utspelas, den underlägsne mot den mäktigare och där den svagare naturligtvis vinner.
Visst har du rätt i det. Jag tycker ändå att man i vissa europeiska krigsfilmer bättre lyckas kombinera hjälte och trovärdighetsrollerna, i Das Boot känns många som hjältar utan att de utför mycket sällsynta krigiska bragder, till och med Antti Rokka känns mänsklig i sin realism. :D

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: WWII-rullen "Fury" - Brad Pitt i Sherman-stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2014, 20:50

sonderling skrev:Vem är det på bilden? Du Lasse?

Förresten var får man en sadåan där kristen symbol som IS målar på folks dörrar?
(Nån som vet kan ju PM:a mig.)

Sonderling
Nej, inte är det jag även om hustrun tycker jag borde raka mig oftare :)

Skriv svar