Indy och ett flygplan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Indy och ett flygplan

Inlägg av Rally » 3 februari 2003, 14:25

Jag såg Indiana Jones och Den Försvunna Skatten igår. Först och främst vill jag bara säga att filmen är förbannat bra, fortfarande. Att en sådan film håller efter 22 (!!!) år är rätt fantastiskt. Sen är ju nästan alla historiska detaljer helt knasiga och fel... Men det gör detsamma i en film som denna. (det hade dock varit kul om den hade korrekt i sin detaljplacering.... Och om George Lucas hade gjort bara en gnutta efterforskningar så hade... men men.)

Min fråga är nu som följer: Vad var det för flygplan som Indy slogs ovanpå och som Marion blev instängd i? Alltså det plan som Arken skulle transporteras i om inte Indy och Marion hade råkat spränga den i luften tillsammans med resten av basen. Är detta plan även det påhittat. Jag har för mig att jag har sett det någonstans.

/Rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Indy och ett flygplan

Inlägg av Patrik » 3 februari 2003, 14:33

Rally skrev:Sen är ju nästan alla historiska detaljer helt knasiga och fel... Men det gör detsamma i en film som denna. (det hade dock varit kul om den hade korrekt i sin detaljplacering.... Och om George Lucas hade gjort bara en gnutta efterforskningar så hade... men men.)
Nu är ju filmen en hyllning till alla matinérullar så jag har en viss förståelse för att man kanske inte höll speciellt tidsmässig utrustning. :D

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 3 februari 2003, 14:47

Jag tror att frågan om flygplanet har kommit upp förrut.
Efter att då ha sökt igenom alla möjliga källor så kom/kommer jag fram till att flygplanet är påhittat,
men inspirerat av diverse tyska projekt från, f.f.a. slutet av kriget.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 3 februari 2003, 15:31

Planet är påhittat. Men det har vissa drag från en del experimentplan som tyskarna labbade runt med.

Indy rular fett

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 februari 2003, 16:00

Japp, vi har diskuterat detta förut. Någon la upp bilder på en massa experiment-flygplan och det var väl något av dom som passade in rätt bra.

/Gribing

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 3 februari 2003, 16:26

Stort fan av Indy rullarna :)

Inte förvånande med massor av historiska fel i filmerna dock.

Kollar dock helst inte under ormscenen då jag är smårädd för ormar och den scenen är allmänt läbbig :P

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 3 februari 2003, 16:29

Kollade runt lite på Luft´46 hemsida. http://www.luft46.com. Jag hittade dock ingert som passade in. Fanns dock en jäkla massa varianter på flygande vingar.

/Rally

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 3 februari 2003, 16:49

Jag gör som jag gjorde förra gången frågan var uppe. Jag citerar och länkar till indygear.com

Bild

"The futuristic Flying Wing was chosen by director Steven Spielberg to represent the ominous and advanced state of aeronautics in Hitler's Germany Production designer Norman Reynolds used a Northrop Corporation prototype of the Flying Wing and drawings by Ron Cobb to design for Raiders of the Lost Ark this strange plane that has no tail and no fuselage. The plane was built in England by Vickers Aircraft Company and painted at EMI Elstree Studios in London. "

Källa: http://www.indygear.com

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 17 februari 2003, 03:38

Tack för svaret

Rally

Oflo85
Medlem

apropå

Inlägg av Oflo85 » 21 juni 2003, 14:29

Det här har kanske inte riktigt med ämnet att göra men...hur vinner Indy över tysken? De håller på att slåss och brottas, och Indy hamnar i underläge, och *klipp* så är tysken borta! Vad hände egentligen? Är det bara mitt VHS-exemplar som är konstigt eller?

JohnDoe
Medlem

Re: apropå

Inlägg av JohnDoe » 21 juni 2003, 16:13

Oflo85 skrev:Det här har kanske inte riktigt med ämnet att göra men...hur vinner Indy över tysken? De håller på att slåss och brottas, och Indy hamnar i underläge, och *klipp* så är tysken borta! Vad hände egentligen? Är det bara mitt VHS-exemplar som är konstigt eller?
planet snurrar ju runt i en snäv cirkel, tysken och Indy ligger och krälar på marken. Indy ligger underst och pressar sedan upp tyskens huvud, propellern kommer närmare och närmare, tysken vänder sig om och, tadaa, där klipper de till flygplanskroppen som blir nedstänkt av blod......

Oflo85
Medlem

ooo

Inlägg av Oflo85 » 21 juni 2003, 19:03

okej...jag antar att de klippte bort den scenen när den skulle över på köpkasset...men tack för svaret!

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 26 juni 2003, 22:03

bara en liten pytte fråga....e det nån som vet när man börjar visa IndianaJones serien på 3:an igen...alltså när Indy var liten elr tonåring och slogs med belgarna i WW1

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 26 juni 2003, 22:10

maila tv3 o fråga om de har några planer på det (eller maila nån tidning som har tv-bilaga, de brukar fixa svar på liknande)

annars finns dem att köpa på video, Överskottsbolaget och liknande brukar ha dem i stora lådor av typen "3 för 99:-". Det är inte så blodigt. Kan dock vara svårt att samla på sig hela serien :P

Young Indiana Jones: http://www.indianajones.com/series.html
http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/Sh ... owid-1852/
http://www.epguides.com/YoungIndianaJonesChronicles/

Det är utan tvekan en trevlig serie, många lite "bisarra" avsnitt, som den när han ska få sin telefon inkopplad heh.. Ut med Sunset Beach och Dangerfield, mer Indy på tv! =)

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 26 juni 2003, 22:15

Tack! har på skalman görs inget halvdant haha
håller me dej bara massa skitsåpor på tv nu förtiden vita lögner å massa andra såpor som orskar hjärnskador. :?
Gillar dom avsnitten när han befinner sig på västfronten bäst.

Skriv svar