Hjälp mig idientifera dessa böcker.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Hjälp mig idientifera dessa böcker.

Inlägg av a77 » 16 november 2013, 19:12

För många år sedan hittade jag en tjock bok serie om andra världskriget i ett antikvariat, de ingick flera volymer, då skulle de ha 500kr för hela rasket, vilket var dyrt för en student. Köpte en totalt kvaddad bok i serien för en väldigt billig summa, vilket gav väldigt mycket valuta för pengarna, men nu är borta. Kommer inte ihåg titeln eller namnet på bokserien, så jag hoppas att någon vet.

jag är ledsen att jag inte kan ge mer exaktare detaljer, men jag sätter min tilltro till skalmännens kunskap.

Böckerna var stora och tjocka och på svenska? med grön? "tygtapets" yta, och kändes väldigt gammal, de är minst 25 år gammal. Trycket var på glansigt papper, diagrammen och de ritade anfallspilarna var endast i svart/vit så de simulerade olika färger med tex vit pil med svarta prickar i. Fotona var i gråskalor och var inte de "klassiska" propagandabilderna (kommer ihåg en övergiven översnöad rysk kanon i Finland, och en omkullvält rysk automatisk eldkastare utanför Moskva, ser ur som en tunna med ett böjt rör i. Fick känslan att originalet var skrivet under andra världskriget, eftersom de lägger ut texten om en ny typ av kanon som ryssarna använde under vinterkriget, eller en utläggning om hur mycket kalorier Tysklands befolkning intar och hur Englands blockad påverkar det, och att det kommer att bli ett kalori uppsving nu när Danmark inte kan exportera till England.

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hjälp mig idientifera dessa böcker.

Inlägg av Trismegistus » 16 november 2013, 21:02

Spontant så skulle jag gissa på Sten Kristianssons bokserie "Världskriget i bild. Från Versailles till nu" vilken ursprungligen gavs ut i 7 band mellan åren 1941 och 1947 vilket i princip innebär att man i varje band behandlade det som hände drygt 1-2 år innan.

Serien gavs ut i många olika bindningar och originalupplagan fanns bl.a. som linneband - vilket ju ser lite ut som en tygtapet:
17736.jpg
17736.jpg (66.66 KiB) Visad 4349 gånger

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Hjälp mig idientifera dessa böcker.

Inlägg av a77 » 16 november 2013, 21:34

Trismegistus: Tack så mycket för hjälpen, det verkar som du prickat rätt-----

Skriv svar