"Даешь Киев!" krigshistorisk festival, 70-årsfirande i Kiev

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

"Даешь Киев!" krigshistorisk festival, 70-årsfirande i Kiev

Inlägg av liljen » 4 november 2013, 22:11

Igår var jag på en riktig folkfest här i Kiev, man firade 70-årjubiléet av Kievs befrielse från den tyska ockupationen. Över 1000 deltagare från ett dussintal länder deltog i att återskapa röda arméns forcering av Dnjepr och återtagande av Kiev.

Uppskattningsvis 15 000 var och tittade på hela spektaklet, vilket märktes. Jag var inte på plats så tidigt som jag hoppats och det var svårt att hitta vettiga platser, men fick i alla fall en hyfsad bild av inledningen med övergången av Desenka (symboliserande Dnjepr) och landstigningen, vilket nog också var det mäktigaste med dessutom både tyska och sovjetiska plan högst aktiva och stiladne med loopar och annat.

Sedan missade jag en del, men rörde mig till andra änden av slagfältet och fick se slutdelen av slaget på ett bra sätt.

Fick inte till så många bra bilder
DSC02317 small.jpg
"tyska" soldater
DSC02331 small.jpg
Tyskarna retirerar inför ett sista desperat motstånd
DSC02333 small.jpg
röda armén forsar fram ostoppbart
DSC02339 small.jpg
ärotur

Det var ganska tydligt att det inte var så många tyskar som spelade tyska soldater kändes det som, tyskarna brukade t.ex. sällan på sovjetiskt manér åka på stridsvagnarna. Man kunde förstås anmärka på realism i vissa stycken öht, men jag gillade skådespelet och man hade ansträngt sig för att få till materielen så bra det gick.
Rent underhållningsmässigt gillade jag kosackerna och flyget bäst.

Pratade kort med några "tyska" soldater efter slaget, de visade sig vara vitryssar.

Skiss över slaget:

http://reibert.info/attachments/sitnyak ... g.2801215/

Hittade även ett bra klipp som visar förberedelser och lite snyggt om vissa bitar.



Filmade lite själv också och slutstriden fick jag till någorlunda, även om kameraföringen var rätt kass. Kan ladda upp om någon önskar.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Даешь Киев!" krigshistorisk festival, 70-årsfirande i K

Inlägg av sveahk » 4 november 2013, 22:21

Väldigt speciellt! Tack för de intressanta bilderna - lyckades du ev. ta några bilder av flygplanen...?
liljen skrev: Filmade lite själv också och slutstriden fick jag till någorlunda, även om kameraföringen var rätt kass. Kan ladda upp om någon önskar.
Absolut - tackar på förhand!

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Даешь Киев!" krigshistorisk festival, 70-årsfirande i K

Inlägg av Hans » 4 november 2013, 22:28

Hans håller med Hans.

Tack för att du delar med dig.

MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: "Даешь Киев!" krigshistorisk festival, 70-årsfirande i K

Inlägg av liljen » 4 november 2013, 22:41

Jag fick några bilder på flygplanen, men som ni kanske förstår så är det inte så lätt att få till bra bilder på ett rörligt objekt högt uppe i skyn, så de bilderna var inte mycket att ha.
Både Messerschmittar och jag tror Jak var det dock om jag inte misstog mig.

Lägger istället klippet jag filmade av slagets sista skälvande suckar. Till mitt försvar för det skakiga filmandet får jag väl säga att det är rätt knepigt att få till bra kameraföring med en dam med rött svintohår precis framför en och en massa annat löst folk som gör att man får försöka hålla upp kameran med sträckta armar.... :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=AYA13C4zdO4

Det här är efter över en timmes krigande, så jag tror framförallt att de tyska soldaterna var lite trötta här, de såg inte så välkoordinerade ut, men det kanske man inte var i verkligheten heller... :)

Skriv svar