Dokumentär om Peleliu kl 22 SVT 1

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Dokumentär om Peleliu kl 22 SVT 1

Inlägg av CvD » 20 augusti 2013, 20:08

För dom som bor i kvar i Sverige eller har tillgång till SVT, så går det en dokumentär, "En gång fiender", i kväll kl 22 på SVT 1 där dom följer fyra gamla fiender (amerikaner och japaner) som åker tillbaka till Peleliu, 60 år efter slaget.
Verkar intressant. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Dokumentär om Peleliu kl 22 SVT 1

Inlägg av Battler » 20 augusti 2013, 20:20

Tackar för tipset. Sänds även på ons och tors.

Sändningstider:
SVT1 Tisdag 20 aug 2013 kl 22.00
SVT1 Onsdag 21 aug 2013 kl 23.35
SVT1 Torsdag 22 aug 2013 kl 15.15

http://www.svt.se/dokumentarfilm/en-gang-fiender
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dokumentär om Peleliu kl 22 SVT 1

Inlägg av sonderling » 21 augusti 2013, 07:39

Den var mycket bra och rörande när de gamla fienderna möttes. Man får följa två gamla veteraner från USA varav åtminstone den ene var med i USMC, den andra körde en landstignigstank vars vrak fortfarande fanns kvar!
Japanerna var egentligen bara en veteran, han gav upp först 1948! Den andre japanen var bror till en fanbärare(?) som dog i slaget.
Man fick också se gamla journal filmer från slaget. Så att man kunde jämnföra som i tidningen "after the battle". På de gamla filmerna var i princip all växtlighet bort bombad men idag var det djungel. Men mitt hortoculuturella öga noterade att alla träd var rätt så små. Faktiskt väldigt små för att vara 60 år?
Det låg fullt med skrot kvar över hela ön och blev smått nervös när de började fingra på olika UXB:er!? Fast i en senare del varnade guiden och historikern för detta så det var lite inkonsekvent tyckte jag.
Mycket amerikansk materiel också, som kanoner, man undrar om de bara lämnade allt när de drog vidare.

På slutet fick de tillstånd att öppna en försleglad grotta med bunker och den var som en tidskapsel med olika materiel och skelett delar. Förresten tyckte jag mig se att bunkern som fanns i anslutning till denna grotta såg målad ut i olika nyanser av grönt och brunt. Jag försökte verkligen se om det istället var mossa och alger men nog fasen såg det ut som det var målat i olika mönster med breda penseldrag eller?

Iallafall en höjdar dokumentär som jag såg av en slump tänkte ju precis gå och lägga mig men det fick vara.
Måste ses! Speciellt då stilla havs kriget är lite bortglömt i Europa.

Sonderling

Skriv svar