Klädkoder

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Klädkoder

Inlägg av masase » 23 juli 2013, 13:02

Eftersom jag är utlandssvensk sedan många år så har jag ibland lite svårt att få tag i ny musik med mina svenska favvoartister. Det mesta finns på Spotify men en del kommer via besökande släkt och vänner från Sverige på CD.

I veckan så fick jag Håkan Hellströms nya CD och jag reagerade på en av konvolutbilderna:

Bild

För mig som tillbringade tonåren i Västra Frölunda under 90-talet så är det ett mycket märkligt val av skor för den manliga modellen. Min bror reagerade på samma sätt men jag är nyfiken om det är något som är kopplat till ungdomsår på en viss tid och plats eller inte.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Klädkoder

Inlägg av Marcus » 23 juli 2013, 13:17

Det ser vid en snabb blick ut som Dr Martens, inget udda skolval i så fall. De har varit (är?) vanliga inom så väl punk- som skinnskallekretsar men även bland "vanligt folk".

Förträffliga skor tycker jag själv.

/Marcus

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Klädkoder

Inlägg av masase » 23 juli 2013, 13:22

Dr Martens var väldigt vanliga skoval i diverse subkulturer men valet av skosnörsfärg var väldigt signifikant när jag växte upp. Min undring är främst om vita skosnören i svarta Docs är en klädkod som var lokal och tillfällig eller om det är en allmän accepterad signal.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Klädkoder

Inlägg av Marcus » 23 juli 2013, 13:30

masase skrev:Dr Martens var väldigt vanliga skoval i diverse subkulturer men valet av skosnörsfärg var väldigt signifikant när jag växte upp. Min undring är främst om vita skosnören i svarta Docs är en klädkod som var lokal och tillfällig eller om det är en allmän accepterad signal.
Där ser man, det var i så fall signaler som jag var lyckligt ovetande om som Dr Martens användare när jag växte upp.

En snabb googling tyder på att det finns grupper som försökt bestämma vad olika färgen på skosnören skulle betyda, "rött för blodet de var villiga att blöda för raskampen" men också "rött för antirasism" och annat på det temat men det var inget jag vad medveten om på 90-talet när jag började använda den typen av kängor.
Det verkar finnas en hel del koder som säger emot varandra, förutom det röda exemplet ovan så t.ex. vitt för rasism men också att vitt inte hade någon betydelse eftersom det blivit så vanligt bland icke-politiska som hade det av rent estetiska skäl.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28616
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Klädkoder

Inlägg av Hans » 23 juli 2013, 14:13

masase skrev:Eftersom jag är utlandssvensk sedan många år så har jag ibland lite svårt att få tag i ny musik med mina svenska favvoartister.
Då kanske du vill stara upp den här tråden igen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7150
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Klädkoder

Inlägg av sonderling » 23 juli 2013, 15:31

Jag tycker bilden ser gammal ut. Typ 80-tal? Men det verkar som omm mycket från den tiden håller på och blir populärt igen.
Jag var hårdrockare men umgicks med många punkare och de hade ju Doc martins. Skosnörenas färg har ni ju avhandlat, det fanns väl en färg för alla schatteringar.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3778
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klädkoder

Inlägg av a81 » 23 juli 2013, 23:30

Bilden ser mer ut som 80-tal än 90-tal.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Klädkoder

Inlägg av Stefan » 24 juli 2013, 08:52

sonderling skrev:Jag tycker bilden ser gammal ut. Typ 80-tal? Men det verkar som omm mycket från den tiden håller på och blir populärt igen.
Jag har sett den bilden tidigare, men var och när? Jag har för mig det var nån känd fotograf som tog den. Frågan är om det var avsett som en uppställd poseringsscen eller om det var avsett som en sån där ögonblicksbild.

Iofs, även om det skulle föreställa spontan dokumentär ögonblickbild kan vi lugnt anta att det VAR nån form av uppställning.

50-tal??

Jag talar alltså inte klädkoder utan legendariska fotografer. :)

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Klädkoder

Inlägg av masase » 24 juli 2013, 09:53

Stefan skrev: 50-tal??

Jag talar alltså inte klädkoder utan legendariska fotografer. :)
Casio digitalklockan på högerarmen hos den manliga modellen daterar bilden till senare än 50-tal. Från flickans kläder så skulle jag gissa sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Fast jag känner också igen kompositionen så det är kanske en återskapning av ett berömt foto.

Tack Marcus för infon kring skosnörena. I min ungdom (90-tal, Göteborg) så gällde följande för Docs:

vita snören=högerextremist
röda snören= vänsterextremist
svarta snören=punkare, syntare, gothare och diverse andra grupper

Intressant att de vita snörena har "reclaimats".

Om man ägnar sig åt bildanalys så kan man se att den manlige modellen bär kläder som är inslitna och urtvättade på ett sätt som indikerar att de faktiskt är ärvda och välanvända. Den kvinnliga modellen har däremot kläder som ser nya, välgjorda och dyra ut.

Kanske det är en arbetargrabb från Frölunda som har ärvt storebrorsans skinheadsutstyrelsel som har lyckats plocka upp en överklassbrud från Näset? :)

Jag och min bror försökte förklara för min amerikanska fru hur klädkoder funkade under vår uppväxt ("du måste utföra färganalys på skonsnörena för att klura ut vilken schattering bäraren tillhör och sedan uppträda på rätt sätt"). Min fru som är uppväxt i ett villaområde på Long Island har aldrig behövt ägna sig åt dylika manövrar och förstod inte vad vi pratade om.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Klädkoder

Inlägg av CHJIMS » 22 augusti 2013, 13:42

Håkan Hellström föddes ju 1974, så om det skall syfta på hans ungdom skulle jag nog säga sent 1980-tal-tidigt 1990-tal. Sedan gör ju svartvitt att många automatiskt tänker "före 1970" (för mig var "förr i tiden" länge alltid tiden utan färgfotografi och färgfilm).

Sedan skall man komma ihåg att alla skinnskallar (om man nu kan säga det då han i alla fall har hår) inte har nazistiska/rasistiska/fascistiska åsikter.

Skriv svar