Ny rysk film om Stalingrad

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av B Hellqvist » 13 maj 2013, 21:47



Trailer ute nu. Ser ju fläskigt ut och kan nog bli häftigt i 3D. Fast jag kunde notera en liten miss på stridsvagnarna: schürzen (påhängspansaret) introducerades inte förrän efter att slaget om Stalingrad var över...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av Hexmaster » 14 maj 2013, 09:21

B Hellqvist skrev:Fast jag kunde notera en liten miss
Otippat! :lol:

Förmodar att filmen inte gjordes enbart för att skildra något som hände för 70 år sedan. Eller hur man ska formulera det.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av sonderling » 14 maj 2013, 09:47

Fast jag kunde notera en liten miss
Oäsch, sånt kan förstöra en hel film för en möp.

Annars verkar det vara en höjdar rulle pågång.

Sonderling

Gamleeken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 maj 2013, 15:48

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av Gamleeken » 14 maj 2013, 11:27

Kul. Tack för tipset.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av liljen » 14 maj 2013, 18:45

Premiär i oktober 2013 i Volgograd (Stalingrad), troligen premiär i resten av Ryssland senast 4 november då - den dagen brukar man gilla att köra hårt med patriotiska filmer.

("Премьера фильма предположительно состоится в Волгограде в октябре 2013 года")

Fjodor Bondartjuk regissör - låter lovande, det var han som gjorde klassiska 9:e kompaniet om Afghanistankriget Bild
Ska försöka kolla in i höst!

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av Gyps » 18 maj 2013, 02:12

Dom snålar inte med kulisserna kan man säga.
http://englishrussia.com/2013/04/28/jus ... time-days/

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av von Adler » 18 maj 2013, 16:06

Massor av civila i staden, ser det ut som. Vad jag vet evakuerades väl alla som inte direkt arbetade med stridsvagnsbyggande i traktorfabriken redan i augusti till andra sidan Volga?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av Marcus » 18 maj 2013, 17:56

Gyps skrev:Dom snålar inte med kulisserna kan man säga.
http://englishrussia.com/2013/04/28/jus ... time-days/
Man ska väl inte hänga upp sig på att "minen" är felstavat :lol:

/Marcus

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av liljen » 19 maj 2013, 10:57

von Adler skrev:Massor av civila i staden, ser det ut som. Vad jag vet evakuerades väl alla som inte direkt arbetade med stridsvagnsbyggande i traktorfabriken redan i augusti till andra sidan Volga?
När stadens ledning fattade beslut om full evakuering av de civila den 24 augusti hade 100 000 av de 400 000 invånarna evakuerats. Eftersom tyskarna nådda fram till Stalingrads utkanter och tom Volga redan den 23 augusti innebar detta att det blev omöjligt att evakuera alla civila från staden. Hur många förutom de som skulle jobba i någon kritisk industri eller funktion som blev kvar i staden är omöjligt att veta, men det var helt säkert inte få, så om det dyker upp civila i filmen är det inte alls ohistoriskt.
В нашем подвале под деревянным домом укрывались трое женщин и восемь детей. Выходили из подвала за кашей или водой только старшие дети, которым было по 10-12 лет: женщин могли принять за разведчиц.
I vår källare under ett trähus bodde tre kvinnor och åtta barn. Det var bara de äldre barnen (10-12 år) som gick upp ur källaren på jakt efter gröt och vatten, kvinnor kunde ha tagits för spioner.

http://www.stoletie.ru/territoriya_isto ... -03-04.htm

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av liljen » 17 oktober 2013, 21:15

Var och såg "Stalingrad" på bio här igår.

Filmen var gjord i 3D, vilket kanske var lite slöseri med filmbudgeten eftersom den ryska filmindustrin är ganska nya på det här med 3D-effekter och det var bara ett begränsat antal scener som hade effekter. Handgranatexplosioner, eldstrider och artillerield får ändå en lite mäktigare dimension i 3D även om det nog är lite nybörjaraktigt gjort.

Jag hade inga höga förväntningar på filmen eftersom en bekant som sett den nästan sågat den som opersonlig och gav dåliga personporträtt. Hon har väl lite högre krav på sådant där- men jag gick i alla fall och såg den och blev positivt överraskad. Faktiskt just för att det är en så mänsklig film som har en grupp ryska soldater som huvudpersoner. De intar och förskansar sig i ett hus i Stalingrads allt mer raserade centrum. Kvar i huset finns en tonårig ryska som i princip vägrar fly sitt hem. Dessa utgör huvudpersonerna.

Tyskarna pratar på sedvanligt ryskt manér förstås felfri tyska och var förmodligen tyska skådespelare även om jag är rätt säker på att det är rätt okända namn. Tyskarna skildras överlag ganska negativt, men filmens tyske huvudperson, en allt mer desillusionerad kapten som själv skriker ut sin frustration och beter sig ömsom svinaktigt åt, ömsom godhjärtat. Han och hans ryska krigshustru / motvilliga älskarinna utgör huvudpersonerna den tyska sidan tillsammans med en genomcynisk överste. De ger en mänsklig levande bild och blir inte genomdemoniserade.

Även ryssarna visar dåliga sidor, främst i form av grymt hämndbegär, men trots att filmen som helhet förstås är mörk rymmer den en del humor här och där.
Som helhet gillade jag filmen. Vissa scener kändes orealistiska och teatraliska, medan andra gav en genuinare känsla. Jag hade förväntat mig att få se civila, men tycker nog de tog i lite.
Kan rekommendera den!

Som vanligt lär väl denna film på sin höjd dyka upp på DVD i Sverige om något år eller så, så om ni inte kan ryska eller fiskar på entusiastsidor som laddar upp och textar dem får ni väl ge er till tåls ett tag till.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny rysk film om Stalingrad

Inlägg av B Hellqvist » 14 augusti 2014, 23:42

Såja, då har man sett filmen då. Helt klart den tredje bästa Stalingradfilmen sedan 1993! Oops, det har visst bara gjorts tre... Såsigt tempo, personer man knappt engagerade sig i, slowmotion i varenda stridsscen (jag är säker på att filmen varit hälften så lång om de gått i normalfart), seg musik, en story som inte gav någon förståelse om själva slaget, utan som skulle skildra ett antal människoöden. Dessutom en inledning och avslutning i nutid som är högst förvirrande och som inte bidrar till stämningen. Nej, det här var inte bra. Var tvungen att titta på anfallet i fabriksruinerna i den tyska "Stalingrad" (1993) för att påminna mig om hur man kan göra en stridsscen som engagerar mer än tre sekunder i den ryska rullen. Jag vill nog påstå att kanske en av tio nyproducerade ryska krigsfilmer håller godkänd standard. "Stalingrad" (2013) hör till de nio andra.

Skriv svar