"Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Wooster » 20 juni 2013, 23:16

Del ett och två var väldigt bra, del tre floppade. Historien hade kunnat leva utan alla osannolika sammanträffanden.

Sedan kan man alltid problematisera över hur karaktärerna beter sig och hur de framställs. Krönikan i Aftonbladet blir ju hur märklig som helst när han bittert konstaterar att de som tycker om serien därför att den kastar ljus över kriget för många tydligen inte läst Böll, Grass och Fassbinder. Må så vara, och de som fick mer kunskap om kriget genom Band of Brothers och the Pacific har säkerligen inte läst Mailer och Jones heller. Men varje generation måste nog skapa sin egen skildring av historien och Unsere Mütter, Unsere Väter förvränger den knappast.

Att karaktärerna skulle vara politiskt naiva är ju också en tolkningsfråga - jag tolkade inledningscenen på caféet som extremt ångestladdat eftersom man just var medvetna om vad man var på väg att kastas in i. Då låg möjligen svagheten i serien snarare i att samtliga huvudkaraktärer på något sätt blev hjältar till slut ändå. Därför att de deserterade, därför att de uttryckte motstånd eller därför att de stod upp för sina ideal.

Serien hade haft ett betydligt större djup om Greta inte hamnat fängelse utan krampaktigt hållt kvar vid sin illusion eller om Friedhelm fortsatt 'göra sin plikt' och istället för att tagit livet av sig efter kriget ha hållt fast vid att det var det han gjorde. Och så vidare och så vidare och så vidare.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av tyskaorden » 21 juni 2013, 11:39

sonderling skrev:Ja Tyskaorden vi får kräva en fortsättning och finansiera detta via crowd funding? :D
Kanske det ja.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16980959.ab
Aftonbladet kultur gillade inte serien. Ja jag tycker skribenten har poänger som att förhållandet med Viktor var ovanligt problemfritt och hade jag inte precis läst boken "Alla var inte mördare; en barndom i Berlin" så hade jag varit förvånad att han levde överhuvudtaget. (Men det slutgiltiga lösningen kom ju inte förrens efter Wansee 1942, visst ja.)

Sonderling
Faktum är att rikshuvudstaden aldrig var helt "Judenrein" även om Goebbels basonerade ut detta med buller och bång. En liten spillra judar fanns faktiskt kvar i Berlin kriget igenom.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 juni 2013, 11:41

Wooster. Håller med dig i stort.

Men du läser Aftonbladet med märkliga ögon. Poängen där är att filmen långt ifrån är det första om kriget med tyska ögon. Och är det detta som lyst fram i debatten så har Aftonbladet en bra poäng. För påståendet att detta är det första är fullständigt obegripligt.

Varför denna märkliga uppståndelse kring filmen? För filmen i sig är inte så märklig. Det märkligaste med filmen är just det svaga tredje avsnittet.

Min farmor var tyska. Många av mina släktingar var stridande tyskar. Flera just piloter. Jag håller med Aftonbladet. De som fick ärva tändsticksaskarna måste kunna känna igen sig också. Fast kan dom inte det?
Min pappa startade som naiv tyskvän för att, ganska tidigt (vände vid invasionen av Danmark), sluta som mycket aktiv stödjade av norska motståndsrörelsen. En norsk släkting var mycket aktiv där.
Naiv? Visst. Det var de flesta.

Så trots allt en stor reservation inför artikeln. Varför gör även den filmen så märklig? Den är väl ändå bara ännu en film om kriget...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av tyskaorden » 21 juni 2013, 11:51

Wooster skrev:Del ett och två var väldigt bra, del tre floppade. Historien hade kunnat leva utan alla osannolika sammanträffanden. (...)
Ja jag tycker också att del tre var betydligt svagare än de två första. Kanske serien vunnit på att vara några avsnitt längre, säg att man avhandlat ett år per avsnitt. Då hade man haft tid att mer fördjupa skildringen.
Att karaktärerna skulle vara politiskt naiva är ju också en tolkningsfråga - jag tolkade inledningscenen på caféet som extremt ångestladdat eftersom man just var medvetna om vad man var på väg att kastas in i. Då låg möjligen svagheten i serien snarare i att samtliga huvudkaraktärer på något sätt blev hjältar till slut ändå. Därför att de deserterade, därför att de uttryckte motstånd eller därför att de stod upp för sina ideal.

Serien hade haft ett betydligt större djup om Greta inte hamnat fängelse utan krampaktigt hållt kvar vid sin illusion eller om Friedhelm fortsatt 'göra sin plikt' och istället för att tagit livet av sig efter kriget ha hållt fast vid att det var det han gjorde. Och så vidare och så vidare och så vidare.
Ja Gretas fängslande kändes lite fel. För övrigt borde hon väl fått en rättegång av något slag, för något sorts juridiskt maskineri upprätthölls ju även under krigets sena år.

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Axial » 23 juni 2013, 09:48

tyskaorden skrev: (---)
Ja Gretas fängslande kändes lite fel. För övrigt borde hon väl fått en rättegång av något slag, för något sorts juridiskt maskineri upprätthölls ju även under krigets sena år.
Om jag förstått det hela rätt så var det inte helt ovanligt att man i slutfasen av kriget avrättade fångar som egentligen inte dömts till döden. Ian Kershaw skriver i sin bok "Slutet" att:
I 114 av de 288 fall som efter kriget ledde till fällande dom i de västtyska rättegångarna om "slutfasens förbrytelser" (39,6%, den enskilt största andelen) rörde det sig om dödsskjutningar av fångar och utländska arbetare.
(sid 384)
De som dömdes i dessa rättegångar var ofta medlemmar av Gestapo, polismyndigheter, volkssturmmän och fångvaktare.
Ett konkret exempel på avrättningar av fångar är när fältmarskalk Model, efter att hans styrkor blivit avskurna i Ruhr, den 7 april beordrade att:
fängelseinternerna, inklusive de som satt för politiska föreelser, skulle överlämnas till polisen för "undersökning". Drygt 200 fångar avrättades.
(sid 385)
För övrigt var det väl inte särskilt mycket bevänt med rättvisan på sluttampen, särskilt inte det sista halvåret. Bormann utfärdade den 15 januari ett direktiv om summariska ståndrättsförfaranden, i vilket det framgår att Gaulieterna ska "skoningslöst bekämpa första bästa tecken på upplösning, feghet och defaitism" (sid 249). Dessa ståndrätter avkunnade enligt Kershaw runt 6000 - 70000 dödsdomar men han menar också att
i mängder av andra fall brydde sig bödlarna inte ens om att invänta det farsartade förfarandet med en kvasilegal dom
(sid 269).
Ännu värre blev det efter Hitlers dekret av den 9 mars om "flygande ståndrätter".

Ett annat alternativ när det gäller Greta, är att hon faktiskt nånstans utanför handlingen i avsnittet, fått en dödsdom och helt enkelt bara sitter och väntar på verkställandet. Så är ju fallet med hennes cellkamrat.

Kershaw, Ian. (2011). Slutet. Hitlers Tyskland 1944-1945. Falun: Albert Bonniers förlag

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 24 juni 2013, 14:46

Jag tyckte sista avsnittet var bra. Visst, mindre sannolika sammanträffanden förekom, men dels behövdes de för berättandet, dels så var de inte omöjliga. Märkligare sammanträffanden har man hört talas om. Som andra noterat, så är det bra att man ser en förändring av de tyska uniformerna och fältutrustningen allteftersom kriget fortskrider. Då serien försöker berätta en större historia genom några få personer, så fick t.ex. sturmbannführern symbolisera de nazister som gjorde sig en karriär efter kriget. På det hela taget en bra serie, som gärna hade fått vara ännu mer omfattande.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Artur Szulc » 17 januari 2014, 17:21

I USA, under namnet Generation War.

En bedömning.

http://www.nytimes.com/2014/01/15/movie ... .html?_r=0
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar