"Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 10 juni 2013, 18:49

Hon tjallade men verkar ha ångrat sig sedan, men då var det för sent.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av LasseMaja » 11 juni 2013, 19:16

Laddar för del två! :milsmile:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 12 juni 2013, 08:05

Fan vad spännande!
Ska Wilhelm arkebuseras och kanske av sin egen lillebror, det får bara inte vara sant! (Jag blev så jäkla irriterad på hans vildmarks liv men ärligt talat så trodde jag partisaner skulle ta honom.)
Och lillbrorsan trodde jag dog men han blev ju värsta stridisen. :milsmile:

Hur ska det gå för de andra? Skickas Greta till ravensbruck nu eller? Och Viktor vet man ju överlever men endå?
Sedan höll man på och hoppa ur soffan när Charlotta hoppa i säng med doktorn! Men va fa...jag frågade frun om hon skulle göra likadant om jag dog!? :o
Fan jag kan knappt vänta till nästa Tisdag! 8O (Och detta är ju det fina med att följa en serie på TV och inte bara tanka ner från nätet och se allt på en gång.)

Har jag några andra kommentarer?
Jo flera ggr eller två använder de ord som låter mer anglosaxiska som "Disaster" och "Supper" är det verkligen rätt eller är det anakronistiska utryck?

Den Polska kvinnan som viktor slår följe med. Lät speciell, var polsk brytning eller ja ...tyckte det lät lite som den tyskan jag hörde i österrike?

Och när kommer kamoflage kläder in i tyska armen egentligen?

Tillägg: http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_War#Charlotte
Originally Viktor was to escape to France and finally to return as a regular soldier with the US Army. This part of the script was changed to a solution which could be produced on already available locations. Showing Viktor among Polish partisans didn't require US-American locations, uniforms, actors or US Army vehicles. Instead an additional dramatic twist was set at the costs of possibly diminishing the reputation of historically documented Polish partisans
Synd hade nog gillat detta scenariot bättre och Polackerna hade fått bättre rykte......

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av NIL » 12 juni 2013, 17:02

sonderling skrev:Och när kommer kamoflage kläder in i tyska armen egentligen?
Också en fråga som jag klurar på, det är ett vanligt fenomen inom filmen att tyskar porträtteras med blanka hjälmar och utan överdragskläder oavsett vilket krigsår och geografiskt område som skildras. Heder dock till KUH för att dom (sommaren 1943) har försett soldaterna med den nya fältmössan samt att dom mot "60-talsformeln" faktiskt bär lite mer utrustning än vapen och magasinsväskor. Och att magasinsväskorna faktiskt är anpassade efter vilket vapen som soldaten bär, har sett någon rulle där de tyska soldaterna är beväpnade med kulsprutepistol men bär magasinsväskor för gevär...tröttsamt.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av tyskaorden » 12 juni 2013, 18:25

B Hellqvist skrev:Hon tjallade men verkar ha ångrat sig sedan, men då var det för sent.
Jo hon verkade ju få en aningen dåligt samvete när de kom för att hämta henne. En extra tvist var ju när soldaten med huvudskadan kom in och visade sig ha tillhört en Einsatzgruppe. Av honom fick ju Charly reda på att de även sköt kvinnor, så då förstod hon nog att Lilija inte längre var i livet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av tyskaorden » 12 juni 2013, 18:40

sonderling skrev:Fan vad spännande!
Ska Wilhelm arkebuseras och kanske av sin egen lillebror, det får bara inte vara sant! (Jag blev så jäkla irriterad på hans vildmarks liv men ärligt talat så trodde jag partisaner skulle ta honom.)
Och lillbrorsan trodde jag dog men han blev ju värsta stridisen. :milsmile:
Råkade läsa Svenska dagbladets tv-bilaga och där hade de ju skrivit hur det gick för Wilhelm. Riktig spoileralert där. Ja det hela avsnittet med Wilhelms försvinnande var lite knepigt, tyckar han borde varit svårare skadad det såg ju ut som han fick en rejäl laddning bråte över sig. Sedan att två fältgendarmer skulle hitta honom också.
Hur ska det gå för de andra? Skickas Greta till ravensbruck nu eller? Och Viktor vet man ju överlever men endå?
Sedan höll man på och hoppa ur soffan när Charlotta hoppa i säng med doktorn! Men va fa...jag frågade frun om hon skulle göra likadant om jag dog!? :o
Fan jag kan knappt vänta till nästa Tisdag! 8O (Och detta är ju det fina med att följa en serie på TV och inte bara tanka ner från nätet och se allt på en gång.)
Ja det är spännande, Greta verkar ju ligga rätt så risigt till om man säger så. Kanske t.o.m. kan leda till bilan i Plötzensee. Angående Charly så hade hon nog bestämt sig redan tidigare, hon blev ju uppenbart sårad när Wilhelm inte ville stanna kvar och fira när de träffades efter Gretas frontframträdande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 19 juni 2013, 08:15

Fasen jag tyckte serien tappade fart på slutet. Det var som om manusförfattaren tappade orken eller intresset?
Eller tog pengarna slut?
Att den ryska doktorn skulle komma tillbaka blev jag inte förvånad över, jag hade haft det på känn. Synd att inte Charly dök upp i den där Röda arme uniformen på slutet, det hade gett en bra knorr?

Nu väntar jag på fortsättningen där Viktor kanske som medlem av Mossad, jagar gestapo mannen Dorn, som flyr med hjälp av Odessa till Argentina. Den ska utspela sig i början av 60-talet. :)

Charly fortsätter att få hjälp av sin Sovjetiska doktor och stiger i graderna inom sjukvårdssystemet i det kommande DDR.

Wilhelm lider av PTSD och tar över Öl kaffet, också detta beläget i Öst-Berlin.


Sonderling - Som enda sedan barnsben fortsätter och fundera ut hur det går för karraktärer vid otillfredställande slut. Numera har jag hört att det är vanligt på internet där de bästa fortsatt och ibland blivit nya filmer eller böcker.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Stilleben » 19 juni 2013, 08:33

sonderling skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5554645
---------------------
Jag blir imponerad över hur mycket man numera lägger ner på att få miljöer och utrustning så realistiskt (minns tiden där amerikanska fordon i gråfärg, fick vara stand in för tyska).
----------------------
Sonderling
Det var ju bra - men jag har annars inte sett någon diskutera realismen i filmen !

Där förekom nämligen: Ingen rysk artilleri-, granatkastare- eller rakebeskjutning, i varje fall ingen som drabbade eller ens var synlig för de deltagande! Vad jag kan minnas såg jag inte heller inte några stridsvagnar eller artillerpjäser, inte ens några tyska. Flyganfall förekom inte heller!

Vidare avrättades Greta genom arkebusering av en exekutionspatrull, men för hennes brott hade, om hon inte dömts till tukthus, enbart halshuggning eller hängning varit aktuellt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 19 juni 2013, 09:48

Nja jag störde mig också på avsaknaden av stridsmuller och flyganfall. En scen från Berlin där Dorn med familj hukar under ett bombanfall eller gatustrider. Scenen där han kontemplerade ett murder suicide, skulle varit mera effektfullt med stridslarm i bakgrunden. Nu blev det lite obegripligt, (för den oinvigde som min fru.)
Att bara elda upp uniformen i en sopptunna skulle gjorts med en och annan kula smackande in i fasaden. (Jmfr Bröllopsscenen i Maria Brauns äktenskap).

Ja det saknades flyganfall, bomber och granater. Jag håller med.

Att Greta sköts reagerade jag också på men jag hade för lite kunskaper för att veta säkert.

Nej, jag säger det. De slarvade bort sista avsnittet.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av LasseMaja » 19 juni 2013, 10:27

Mycket bra serie, spännande och realistisk på ett personligt plan (jag bryr mig inte så mycket om uniformspersedlar eller färg på fordon). Skönt att slippa de patriotiska undertoner som ofta finns i krigsskildringar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 juni 2013, 11:21

Stilleben skrev:Där förekom nämligen: Ingen rysk artilleri-, granatkastare- eller rakebeskjutning, i varje fall ingen som drabbade eller ens var synlig för de deltagande! Vad jag kan minnas såg jag inte heller inte några stridsvagnar eller artillerpjäser, inte ens några tyska.
Är du säker att du var vaken när du såg serien? Det förekom en Stalinorgelattack och en riktig T34/85 i första delen, och CGI-Tigrar i del 2, samt även CGI-Messerschmittar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 19 juni 2013, 13:00

B Hellqvist skrev:
Stilleben skrev:Där förekom nämligen: Ingen rysk artilleri-, granatkastare- eller rakebeskjutning, i varje fall ingen som drabbade eller ens var synlig för de deltagande! Vad jag kan minnas såg jag inte heller inte några stridsvagnar eller artillerpjäser, inte ens några tyska.
Är du säker att du var vaken när du såg serien? Det förekom en Stalinorgelattack och en riktig T34/85 i första delen, och CGI-Tigrar i del 2, samt även CGI-Messerschmittar.
Jag tog för givet att han menade gårdagens avsnitt som jag tyckte var lite svagt. Vad tycker du själv Hellqvist?

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 juni 2013, 13:03

sonderling skrev:
B Hellqvist skrev:
Stilleben skrev:Där förekom nämligen: Ingen rysk artilleri-, granatkastare- eller rakebeskjutning, i varje fall ingen som drabbade eller ens var synlig för de deltagande! Vad jag kan minnas såg jag inte heller inte några stridsvagnar eller artillerpjäser, inte ens några tyska.
Är du säker att du var vaken när du såg serien? Det förekom en Stalinorgelattack och en riktig T34/85 i första delen, och CGI-Tigrar i del 2, samt även CGI-Messerschmittar.
Jag tog för givet att han menade gårdagens avsnitt som jag tyckte var lite svagt. Vad tycker du själv Hellqvist?

Sonderling
Har inte sett det än.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av tyskaorden » 19 juni 2013, 19:04

sonderling skrev:Fasen jag tyckte serien tappade fart på slutet. Det var som om manusförfattaren tappade orken eller intresset?
Eller tog pengarna slut?
Att den ryska doktorn skulle komma tillbaka blev jag inte förvånad över, jag hade haft det på känn. Synd att inte Charly dök upp i den där Röda arme uniformen på slutet, det hade gett en bra knorr?

Nu väntar jag på fortsättningen där Viktor kanske som medlem av Mossad, jagar gestapo mannen Dorn, som flyr med hjälp av Odessa till Argentina. Den ska utspela sig i början av 60-talet. :)

Charly fortsätter att få hjälp av sin Sovjetiska doktor och stiger i graderna inom sjukvårdssystemet i det kommande DDR.

Wilhelm lider av PTSD och tar över Öl kaffet, också detta beläget i Öst-Berlin.


Sonderling - Som enda sedan barnsben fortsätter och fundera ut hur det går för karraktärer vid otillfredställande slut. Numera har jag hört att det är vanligt på internet där de bästa fortsatt och ibland blivit nya filmer eller böcker.
Vi fick i alla fall lite riktlinjer, Charly dog 2003, Viktor 1997 och Wilhelm skulle tydligen leva fortfarande. Sedan kan man ju spekulera i om Charly och Wilhelm kom att gifta sig. Eller om hon valde att gå vidare med läkaren som återkommer från sovjetisk fångenskap i början av 1950-talet. Eller om han nu dog i slutstriderna eller dukade under i fångenskap. Ja Viktor kan man tänka sig tar sig till Palestina och deltar i striderna kring Israels bildande för att sedan ansluta till Mossad. En annan linje kan vara att han återvänder till Polen och letar upp kvinnan han rymde från tåget med. De ansluter sig till det polska kommunistpartiet, men faller offer för utrensningarna 1968. De lämnar då Polen och tar sig först till Sverige för att fortsätta till Israel. En av deras söner stupar i Jom Kippur-kriget 1973. Den andre sonen överlever och avancerar med tiden till general i IDF. Han gifter sig får en son som återvänder till Tyskland för studier och för att söka sina rötter. Vid Humboltuniversitetet i Berlin möter han Greta Winter, de förälskar sig och gifter sig. Greta Winter visar sig vara sondotter till Charly och Wilhelm (ja läkaren kom inte tillbaka från fångenskapen bestämmer vi oss för).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 20 juni 2013, 08:20

Ja Tyskaorden vi får kräva en fortsättning och finansiera detta via crowd funding? :D

http://www.aftonbladet.se/kultur/article16980959.ab
Aftonbladet kultur gillade inte serien. Ja jag tycker skribenten har poänger som att förhållandet med Viktor var ovanligt problemfritt och hade jag inte precis läst boken "Alla var inte mördare; en barndom i Berlin" så hade jag varit förvånad att han levde överhuvudtaget. (Men det slutgiltiga lösningen kom ju inte förrens efter Wansee 1942, visst ja.)

Sonderling

Skriv svar