"Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

"Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 mars 2013, 03:05

"Våra mödrar, våra fäder" är en tysk miniserie om tre 90-minutersavsnitt som utspelar sig under 2VK, och som har premiär nu i dagarna. Man får följa fem soldater och deras flickvänner under kriget. Serien visas på ZDF, och ska vara den dyraste tyska tv-produktionen någonsin.



Vågar vi hoppas på att den kommer att visas i Sverige?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sonderling » 19 mars 2013, 08:55

Man kan ju alltid hoppas. Kanske ska man tipsa dem och samtidigt påpeka den anglosaxiska dominansen av TV-tablån? (Ja vad då jag kan väl också irritera mig på det ensidiga utbudet?)

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 mars 2013, 09:11

Uppdatering: serien tycks handla om två-tre soldater och ett par jämnåriga kvinnor, den ena sjuksköterska vid fronten, den andra sångerska. Tyska arméns förbrytelser på östfronten verkar avhandlas (avrättning av misstänkta partisaner, etc). Operation Zitadelle får tydligen visst utrymme. Man får även följa några judiska personers öde. Serien kommer att släppas på DVD i Tyskland om några dagar.

Gooring
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 maj 2009, 05:40

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Gooring » 19 mars 2013, 11:03

Jag kollade precis med SVTs tittarservice och de har tänkt sända serien senare i år.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sveahk » 19 mars 2013, 11:17

Om man är någorlunda bevandrad i det tyska språket är diskussionen som förs här...
http://www.forum-der-wehrmacht.de/threa ... r=0&page=4
säkert av intresse.

Här kommer barn och barnbarn till tyska soldater till ords, även enstaka deltagare i kriget. Avsett från enstaka absolut negativa kommentarer, så är kritiken snarare välvillig och förstående.

Två delar har visats - mitt betyg hitintills: absolut sevärd...

Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 mars 2013, 11:59

Gooring skrev:Jag kollade precis med SVTs tittarservice och de har tänkt sända serien senare i år.
Tack för infot!

Nu ser jag att du varit medlem länge, men att det var din första post. Hoppas se mer av dig framöver! :)

Scherer
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 december 2008, 23:35

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Scherer » 19 mars 2013, 19:35

Jag missade första avsnittet men såg det andra igår. Mycket sevärd, en av de bästa, liknar der Untegang i sin realism.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 19 mars 2013, 19:47

Serien går att se kvällstid på ZDF:s motsvarighet till SVT Play i några dagar till.

FredH
Medlem
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av FredH » 26 mars 2013, 09:23

Sett första delen, klart sevärd. Tre parallellhistorier som är ihop flätade men delas upp och går ihop, lite om vart annat.

Finns ett par saker som kanske förtar realismen lite, men inget jag stör mig på, men säkert andra lite mer petiga skulle störa sig på det. Men vill inte avslöja innehållet i serien.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Artur Szulc » 29 mars 2013, 01:24

Väcker tydligen känslor...

Den som känner för att kommentera artikeln, kom gärna med initierade och sakliga kommentarer, inga reflexmässiga plattityder.

http://www.washingtonpost.com/entertain ... story.html
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 29 mars 2013, 02:31

Svårt att säga något utan att ha sett serien och kunnat jämföra själv. Det är väl som uttalandet som brukar tillskrivas Mark Twain att "man kan inte skriva om en synål utan att någon enögd tar anstöt". Det kvittar nog hur tyskar försöker porträttera kriget - det är alltid någon som tycker att det är något som är fel.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av Artur Szulc » 31 mars 2013, 19:09

Det kvittar nog hur tyskar försöker porträttera kriget - det är alltid någon som tycker att det är något som är fel.
Jag är benägen att hålla med.

Därtill, vissa av de polska reaktioner som jag har läst är lite väl överdrivna. För visst var det ju så att det fanns polacker som blev medhjälpare åt tyskarna i judeutrotningen. Och det fanns enheter inom Hemarmén som dödade judar.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av erep » 31 mars 2013, 20:19

Artur Szulc skrev:Väcker tydligen känslor...

Den som känner för att kommentera artikeln, kom gärna med initierade och sakliga kommentarer, inga reflexmässiga plattityder.

http://www.washingtonpost.com/entertain ... story.html
Jag har sett serien och kan inte hålla med om att judarnas öde inte skulle komma fram. I Polen kan jag anta att de polska motståndskämparnas agerande i dramaserien kan väcka anstöt, men som du sade....

Och den största frågan, tyskarna som offer eller förövare. I serien finns tyskarna i olika roller. Hur man sedan vill se på mixen har väl mera att göra med ens förväntningar, synsätt (ideologi?) och mera. Artikelns påstående om att Tyskland inte skulle ha gjort upp med sin historia, kan nog diskuteras i alla fall gällande f.d. Västtyskland.

Serien är inte dokumentär, utan drama. Den skall knappast dömmas enligt regler för dokument.

Serien har smärre stridstekniska felaktigheter, såsom att kulsprutorna är riktade rakt ut från skyttegravarna. Så gjorde man inte.

Och eftersom serien är drama, inte dokumentär, finns olika "sammanträffanden" för att få fram drama. Dessa "sammanträffanden" är inte så plausibla, men tydligen nödvändiga för att dramat skall funka.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av sveahk » 1 april 2013, 19:03

De tre filmerna har väckt stort uppseende i Tyskland - som mest såg uppåt 25% av den tyska befolkningen serien i TV. Sedan knappt två veckor finns den också på DVD (också i Sverige?).

Filmen heter "Våra mödrar, våra fäder", vilket säkert är viktigt att betänka när filmen diskuteras. Utgångspunkten var sålunda för producenten Nico Hofmann (årgång 1959) hur den tidigare generationen klarade av fyra krigsår, och, för TV-publiken: Hur hade jag klarat av det själv - som tjugoåring?

Mängder av scener och scenskiften under kort film-tid gör att vissa stereotyper uppstår, lite "The Good, the Bad and the Ugly", även om det av naturliga skäl till slut blir mer "Bad" än något annat. Det är ok - förvandligen från 1941 års optimism till det katastrofala 1945 visas i imponerande skrämmande scener. Jag tror att jag sällan har sett en direktare film om det tyska engagemanget i andra världskriget. Som erep skriver förekommer en hel del lätt otroliga sammanträffanden i filmen, men för ett sådant vidlyftigt tema har det mindre betydelse.

Det visar sig i Tyskland att för barnen och barn-barnen till krigs-generationen är det här en viktig film. Många obesvarade frågor har de ställt under årens lopp - i raden av det senaste årtiondets krigs-böcker, biografier och filmer står "Unsere Mütter, unsere Väter" som en nästan exemplarisk upplysnings-film. Så var det! Skuld hade då de flesta, men...

...de tyska efterkrigs-generationerna bör få minnas utan skuldens ryggsäck...

tycker Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av B Hellqvist » 7 april 2013, 00:59

Serien visas på SVT i juni. Den kommer att heta "Krigets unga hjärtan".

Skriv svar