The Vikings - History Channel och MGM

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 18 mars 2013, 20:20

En lovande satsning. Trovärdigheten är ganska hög. Förutom vissa överdrivna inslag så har den potential att bli riktigt bra.

Gillar särskilt att de talar svengelska och börjar samtalen med forndanska och anglosaxiska.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Ostrobothnia » 23 april 2013, 14:38

Tycker det har varit en rätt så givande serie hitintills, man ska dock inte låta sig luras av att den går på History channel, ngn dokumentärserie är det ju inte man ska förvänta sig. Däremot känns den som ett ganska habilt historiskt drama som ändå har ambitioner att vara ganska verklighetsförankrat även om det förstås sker på shownens premisser.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av erep » 23 april 2013, 16:43

Man får nog ta autenticiteten med en nypa salt. Utan att spoila det egentliga händelseförloppet, var det intressant att börja med att nordmän från fjordar skulle ha farit på rövartåg till "eastern Baltics, där terrängen dessutom var bergig.

I det näst sista nu visade avsnittet, A Kings Ransom, tyckte jag det var roligt när Northumbrias kungs soldater närmade sig vikinglägret och man hörde i bakgrundsrösterna en mycket tydlig röst som ropade "Ne tulee nyt, ne tulee nyt" (dvs. "De kommer nu, de kommer nu) på finska. Sannolikt starke mannen Jouko Ahola http://www.imdb.com/name/nm0014261/ som numera fått ett antal roller som stor stark karl. Även om finnar, tavaster eller karelare kunde vara med på stråt österut, är det nog lite osannolikare att de varit med västerut. Eller? Jouko Ahola ser ut att ha namnet "Kauko" i serien. Kauko är ett modernt namn som är en förkortning av ett gammalt namn, Kaukomieli, som förekommer i folksagor/dikter.

Det nu sist visade avsnittet, Sacrifice, visar Uppsala hednatempel på ett berg nära ett stort vattenfall. Dags att göra en ny platssökning? ;) Offrandet av människor i serien omfattar fria män och eggvapen. Jag hade för mig att man offrade trälar genom att låta dem hänga i någonsorts galgliknande strukturer tills de avled, dvs. inte genom strypning eller nackbrott, utan törst eller annat.

I början av serien pratades tydligen fornnordiska och senare då vikingarna var i Northumbria, pratade lokalbefolkningen Old English, vilket var positivt. Efter en kort tid övergick sedan språket till modern engelska. textning är inget som de engelskspråkiga är vana vid ;) Även bruket av solkompass och solsten har kommit med i serien.


------

Serien ska nog ses som fiktion och underhållning, som har vissa drag som grundar sig på historia, gjord för den amerikanska massmarknaden. den är definitivt inte gjord för skalmaniter. :)

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Ostrobothnia » 23 april 2013, 18:04

Såg nyss avsnitten med Uppsala och det var nog en aning mera kackigt än tidigare avsnitt på en rad plan.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 april 2013, 18:00

Ju fler avsnitt som gått så hittar man fler saker att störa sig på. Även om jag vidhåller att det är en bra serie.

- Geografin är ju riktigt illa. Ragnar Lodbrok levde i Danmark; ändå envisas de med att filma bland Norges fjordar?
Och varför kallar de huvudbyn för Kattegatt?
Att förlägga Uppsala mitt i vad som måste vara Bergslagen är ju märkligare.
Detta är ju ganska enkla saker.

- Asatrons dogmatism; betvivlar att vikingar tvingade sina trälar att konvertera till asatron. Sen när blev det en missionerande tro?

- Stör mig på att de håller den gamla myten om smutsiga vikingar vid liv. Att Ibn Fadlan träffade på några seglande handelsmän/rövare vid Dnjepr som var smutsiga betyder inte 1. att de var vikingar, 2. att alla vikingar gjorde så.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Ostrobothnia » 28 april 2013, 21:20

Gen. Jack Ripper skrev:Ju fler avsnitt som gått så hittar man fler saker att störa sig på. Även om jag vidhåller att det är en bra serie.

- Geografin är ju riktigt illa. Ragnar Lodbrok levde i Danmark; ändå envisas de med att filma bland Norges fjordar?
Och varför kallar de huvudbyn för Kattegatt?
Att förlägga Uppsala mitt i vad som måste vara Bergslagen är ju märkligare.
Detta är ju ganska enkla saker.

- Asatrons dogmatism; betvivlar att vikingar tvingade sina trälar att konvertera till asatron. Sen när blev det en missionerande tro?

- Stör mig på att de håller den gamla myten om smutsiga vikingar vid liv. Att Ibn Fadlan träffade på några seglande handelsmän/rövare vid Dnjepr som var smutsiga betyder inte 1. att de var vikingar, 2. att alla vikingar gjorde så.
Serien är ju filmad i Irland vad jag förstått, men det ser ju mera norskt ut så att säga men det har väl mer att göra med hur man vill sälja in vikingaestetiken. Det kanske är naturligt med tanke på var den utspelar sig men tycker att serien får lite onödigt mycket kritik för hur geografin gestaltas, hur många andra serier nagelfars med samma nit?

Jag har inte uppfattat man försökte omvända honom. Dock var det aningen kufiskt att det var fria män som blev mansoffer, träloffer hade väl varit mera logiskt kan man tycka, fast det kanske inte sågs som lika stort offer. Om nu riten alls är belagd?

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 april 2013, 22:39

Ostrobothnia skrev: Jag har inte uppfattat man försökte omvända honom. Dock var det aningen kufiskt att det var fria män som blev mansoffer, träloffer hade väl varit mera logiskt kan man tycka, fast det kanske inte sågs som lika stort offer. Om nu riten alls är belagd?
Han fick ju dölja att han var kristen när de var i Uppsala. Vilket var märkligt då det inte verkar ha varit ett problem tidigare (Ragnar Lodbrok är ju snarare nyfiken på kristendomen och frågar mycket) och de kallar han Priest.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av Davian » 30 april 2013, 17:26

Apropå offer. I mn bekantskaprskrets finns det en del schamanister och asatroende. Poäng med offer är att det ska vara något väldigt viktigt för en själv som man ger bort. Ju viktigare desto större är chansen att gudarna ger dig det du vill ha.

Människooffer i sig är inte så viktigt. Det är livets värde som är viktigt. Är en get mer värd för dig än en människa kommer du få mer respons ifall du offrar geten.

jag tänker mig att det är så resonemanget går i serien. Trälar finns det många av och de är därmed inte värda så mycket. Livet är bland det viktigaste som finns och därför är frivilliga offer av fria män bättre.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: The Vikings - History Channel och MGM

Inlägg av a81 » 30 april 2013, 22:16

Lite roligt att man visar Uppsala på det här sättet:

http://www.unt.se/uppsala/pinsamma-miss ... 96658.aspx

...när man faktiskt kan spela in det på rätt plats och ganska lätt digitalt kan lägga till och ta bort saker.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Vikings

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 oktober 2013, 11:31

Vad tycker ni om Vikings? Är själv lite kluven. En del grepp är typiskt publikfriande, som frisyrerna. Men serien känns ändå mer historiskt korrekt än väntat.

Vad säger forskarna nuförtiden om den där stenen som samlar solljuset en molnig dag?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vikings

Inlägg av CvD » 19 oktober 2013, 11:34

Hmm, tycker resan till Uppsala var, hmmm, intressant. Hade ingen aning att Uppsala låg på fjällsidan av en fjord. Måste totalt ha missat det varje gång jag har passerat Uppsala. ;)

Är inte helt övertygad av serien, men å andra sidan har serier och filmer om vikingar en tendens att ha kalkonvarning så jämfört med de flesta av de så är väl Vikings hyfsat gjord.

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vikings

Inlägg av CvD » 19 oktober 2013, 11:40

Valdemar Sappi skrev:
Vad säger forskarna nuförtiden om den där stenen som samlar solljuset en molnig dag?
Det har hittats ett antal exemplar i vrak som misstänks vara solstenar.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21693140
http://www.cbsnews.com/8301-205_162-575 ... -sunstone/

Men om majoriteten av forskarna har kommit överens om solstenar, det vet jag inte.
/CvD

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Vikings

Inlägg av svartekaptenen » 19 oktober 2013, 11:56

CvD skrev:Hmm, tycker resan till Uppsala var, hmmm, intressant. Hade ingen aning att Uppsala låg på fjällsidan av en fjord. Måste totalt ha missat det varje gång jag har passerat Uppsala. ;)

Är inte helt övertygad av serien, men å andra sidan har serier och filmer om vikingar en tendens att ha kalkonvarning så jämfört med de flesta av de så är väl Vikings hyfsat gjord.

/CvD
Ja jag reagerade också på det de kom gående nedför det höga berget och nådde Uppsala.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vikings

Inlägg av Valdemar Sappi » 20 oktober 2013, 12:33

Hur mycket vet vi om Ragnar egentligen?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vikings

Inlägg av CvD » 20 oktober 2013, 12:39

Beroende vem han frågar så ska han väl ha varit svensk viking, son till kung Ring eller dansk eller möjligen kombination därav. Har aldrig hört att han ska vara från nuvarande Norge.

/CvD

Skriv svar