Whitechapel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Whitechapel

Inlägg av Marcus » 24 februari 2013, 14:14

Den brittiska TV-serien Whitechapel utspelar sig visserligen i nutid men fallen inspireras av historiska fall, den första säsongen bygger på Jack the Ripper och den andra säsongen på tvillingarna Kray. Klart sevärd brittisk polisserie som dessutom bjuder tittaren på lite kriminalhistoria.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Whitechapel

Inlägg av sonderling » 25 februari 2013, 10:00

Låter jättespännande!
Men var går den? På nån sån där kabelkanal?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Whitechapel

Inlägg av Hans » 25 februari 2013, 10:11

Whitechapel, tja varför inte. Britterna kan sina serier, jag köpte Foyle's War för ett par år sedan och hade riktigt trevligt.

MVH

Hans




Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Whitechapel

Inlägg av Marcus » 25 februari 2013, 17:14

sonderling skrev:Låter jättespännande!
Men var går den? På nån sån där kabelkanal?

Sonderling
Jag ser den på Netflix så jag vet tyvärr inte var den går i övrigt.

/Marcus

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Whitechapel

Inlägg av tyskaorden » 25 februari 2013, 20:38

Marcus Wendel skrev:Den brittiska TV-serien Whitechapel utspelar sig visserligen i nutid men fallen inspireras av historiska fall, den första säsongen bygger på Jack the Ripper och den andra säsongen på tvillingarna Kray. Klart sevärd brittisk polisserie som dessutom bjuder tittaren på lite kriminalhistoria.

/Marcus
Jack the Ripper härjade ju förövrigt främst i stadsdelen Whitechapel, så jag antar att det är därifrån seriens namn kommer.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Whitechapel

Inlägg av FredH » 25 februari 2013, 23:24

Säsong ett och två har väl gått på Svt om jag inte minns helt fel.
http://www.imdb.com/title/tt1186356/?ref_=fn_al_tt_1

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Whitechapel

Inlägg av sonderling » 12 juli 2013, 12:35

Den kommer nu på lördag i SVT1.
Det har varit en jäkla massa Brittiska decakre nu i sommar även Foyles war fast i nu under Kalla kriget. Jag känner mig nästa lite mätt måste jag säga.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Whitechapel

Inlägg av Marcus » 13 juli 2013, 11:16

Jag tänkte precis skriva det, det verkade vara säsong två som kommer nu.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Whitechapel

Inlägg av sonderling » 15 juli 2013, 07:30

Ja det var ju en trevlig serie med lite annorlunda twist. Även om jag kan vara lite trött på serie-mördar serier och faktiskt önska lite mer vardags realism ala Sjöwall Wahlöö.
Det var rätt fränt i början när man trodde det utspelade sig under den viktorianska eran och så gick hon ut i den moderna världen.
Är det säkert att det var säsong 2? Det märktes inte i så fall, det kändes inte som man missat nått innan iallafall.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Whitechapel

Inlägg av Marcus » 15 juli 2013, 08:00

Jag såg inte avsnittet men första säsongen handlar i alla fall om en modern Jack Uppskäraren, andra säsongen behandlar olika fall.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Whitechapel

Inlägg av sonderling » 16 juli 2013, 09:40

Marcus Wendel skrev:Jag såg inte avsnittet men första säsongen handlar i alla fall om en modern Jack Uppskäraren, andra säsongen behandlar olika fall.

/Marcus

Då var det nog säsong 2 endå. Detta var två avsnitt som sändes efter varandra med en avslutande historia.
Jag tror inte säsong 1 är nått för mig, jag har svårt för lustmord på kvinnor på film (här skulle jag lagt in en krönika från aftonbladet som klagar på samma sak men det var lögn att hitta igen den?)
Jag är lite trött på seriemördar changern* över huvudtaget men detta avsnitt som sändes var lite annorlunda.
Jo och så gillar jag att den bildsköne kommisarien är lite neurotisk och nördig, en roll som annars fula skådisar får spela.

Sonderling

* Fast jag gillade "wire in the blood" men där kunde män bli seriemördade oxå, och den hade ofta en annorlunda twist.

Skriv svar