Jag har spelat Heroes & Generals, en gratis online-first person shooter som utspelar sig under 2VK senaste veckan. Det är ett multiplayerspel som än så länge är i betastadiet, men som är fullt spelbart. Man kan vara upp till 16 spelare per sida, och det är ingen AI inblandad. Man kan vara amerikan eller tysk. Tid och plats är 1944, Västeuropa, men jag antar att man kommer att bredda det hela. Man börjar som infanterist, men kan köpa andra klasser, som pansarsoldat, prickskytt, ksp-skytt, etc, antingen genom att använda "pengar" man får genom att delta, eller genom mikrotransaktioner. För cirka 60 spänn får man ganska mycket att röra sig med. Striderna utspelar sig över stora kartor, där man ska försvara eller anfalla. Enstaka strider utspelar sig på en mindre karta. Det är lätt att dö - ofta räcker det med ett skott - så man är tvungen att uppträda fältmässigt. Ammunitionen är begränsad, och man kan inte respawna hur många gånger som helst. Man kan även spela på en strategisk nivå, men det har jag inte testat. Hursomhelst är spelet kul och med en hel del atmosfär.
Ett par Youtubeklipp med scener från spelet:
Heroes & Generals
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Heroes & Generals
Efter att ha spelat H&G några månader är det allt mer uppenbart att spelet är obalanserat. Jag började spela som tysk, testade att vara amerikan, återvände till den tyska sidan, och bestämde mig för att satsa på amerikanerna, då de tyska segrarna kändes ihåliga. Höll på att ge upp spelet, då den tyska faktionen var så pass övermäktig att amerikanerna inte vann mer än något enstaka krig, men blev värvad till den bästa amerikanska klanen. Visserligen blev det inte lättare att vinna krigen, men det blev roligare att spöa tyskarna i striderna. Så skedde en vändning, och amerikanerna vann några krig på raken, men snart var tyskarna tillbaka med upp till 50% fler spelare. Spelet är i nuläget ospelbart i RTS, men fortfarande roligt i FPS om man spelar med rätt folk. Chansen att få göra det är dock rätt liten.