Kongo

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Kongo

Inlägg av joegge » 17 april 2002, 01:11

Är det nån här som vet vad filmen som gjordes om den svenska FN-insatsen i Kongo heter? Jag har för mig att den hade nåt med "silvervingar" med i namnet.
Om så är fallet , går den att få tag på någonstans?

mvh Joegge

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Kongo

Inlägg av mrsund » 25 april 2002, 12:33

joegge skrev:Är det nån här som vet vad filmen som gjordes om den svenska FN-insatsen i Kongo heter? Jag har för mig att den hade nåt med "silvervingar" med i namnet.
Om så är fallet , går den att få tag på någonstans?

mvh Joegge



Hej,
Jag har aldrig hört talas om en film om Svenskarna i Kongo, ämnet verkar vara helt nertystat.

Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Inlägg av joegge » 26 april 2002, 14:46

Ämnet är nedtystat, jag såg på TV för ett par år sen att det gjorts en svensk propagandafilm under Kongoinsatsen. Jag såg då fram emot att den skulle sändas, men tydligen så var det fortfarande för infekterat.

Tonvikten ska tydligen ligga på Tunnan-piloternas insatser, men även marktruppernas insatser berördes. Programmet som filmen nämndes i var nån sorts dokumentär om Post traumatic stress disorder och det sades att orsken till att fimen inte visades när den var klar var av hänsyn till de svenskar som stred i Kongo.


I historiskt perspektiv vore det dock enormt intressant att få ta del av vad som hände.

De Kongoveteraner som jag träffat har varit väldigt förtegna om sina upplevelser, tydligen var det väldigt smutsiga strider som lämnade traumatiska intryck på de svenskar som var med.

Det skulle vara väldigt interessant att ta del av minnen som eventuella Kongoveteraner på Skalman.nu har.

mvh Joegge

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 29 april 2002, 14:51

Joegge jag håller med sätt en strålkastare på hela historian hur mörk den än må vara
MVH Ola

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Kongo

Inlägg av Hans Rosenberg » 29 april 2002, 15:08

Några böcker har skrivits om Kongo-insatsen:

Conor Cruise O'Brien: Uppdrag Katanga (To Katanga and Back) (1962)
Jonas Waern: Katanga (1980)
Claes J B Löfgren: Fredsknektarna (1990)

Både Waerns och Löfgrens böcker tycker jag är väl värda att läsa. Waern talar, som chef för den svenska styrkan, naturligtvis i egen sak, men Fredsknektarna tycks vara rimligt objektiv. Bägge avlivar mer eller mindre myterna om att svenskarna ska ha begått illdåd i Kongo. Jag finner framför allt Löfgrens uppgifter trovärdiga.

Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Inlägg av joegge » 29 april 2002, 15:47

Jag har hört berättas att orsaken till att k-pist ammunitionen m/39B (kraftigare laddning och tjockare tombakmantel, ca 1,5 mm) och bajonett-manteln till k-pist m/45 togs fram för att det var problem att nedkämpa drogpåverkade kongo-krigare. De veteraner jag talat med sa att det var vidriga motståndare som slogs till dess att de var totalt söderskjutna eller upphackade........

mvh Joegge

Skriv svar