Blueberrys äventyr

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av lampros » 11 december 2012, 09:15

Tack. Ja det var ett äventyr som hette duga. Episk bredd. Och mystik: "spöket" i pueblobyn, guldkulorna och allt.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Johan Matsson » 11 december 2012, 20:06

Jag har ett som heter "Blårockarna" tror jag. Gillar verkligen hur det är tecknat men kan inte hitta det. Har ägt en massa serier som jag skänkt bort i omgångar.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Ördög » 17 juni 2016, 07:46

Jurgen Wullenwever skrev:Jag läste något av serien som barn ungefär 1980, men det jag minns var att svordomarna var kontroversiella, enär det i den svenska översättningen stod "damn", och detta kommenterades i Bild och bubbla. Om serien var fransk så stod det antagligen "damn" även på franska.
Vid ett antikvariatsbesök igår utvidgade jag min fransk-belgiska seriekollektion med ett antal Blueberry-album, och jag kan intyga att det finns en mängd "damn" och "hell" inströdda i den i övrigt franskspråkiga dialogen.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av pandersson2 » 17 juni 2016, 14:56

Blueberry tillhör mina favoriter. Det är en intressant serie som plockar upp många historia händelser, även om de presenteras med historisk frihet. Berättelserna utspelar sig ofta över flera album.

Jag gör en kort beskrivning av berättelserna.
Fort Navajo (Fort Navajo)/Tonnerre à l'ouest (Storm över prärien)/L'aigle solitaire (Ensamma Örnen)/Le cavalier perdu (Den försvunna ryttaren)/La piste des Navajos (I Navajos spår)
Den här berättelsen handlar om apachekrigen med bakgrund i historien om Cochise.

L'homme à l'étoile d'argent (Mannen med silverstjärnan)
Ensamstående album i stil med John Waynes El Dorado. Traditionell westernfilmsberättelse.

Le cheval de fer (Järnhästen)/L'homme au poing d'acier (Mannen med järnhanden)/La piste des Sioux (I Sioxernas spår)/Général Tête Jaune (General Gula Håret)
Handlar om hur siouxindianer trängs bort pga järnvägsbygge. Här introduceras general Custer/Allister.

La mine de l'allemand perdu (Den försvunna gruvan)/Le spectre aux balles d'or (Spöket med guldkulorna)
En berättelse som bygger på legenderna om de gyllene städerna som spanjorerna sökte.

Chihuahua Pearl (Chihuahua Pearl)/L'homme qui valait 500 000$ (En man värd $500.000)/Ballade pour un cercueil (Ballad om en kista)
Handlar om hur man kämpar om guld från Konfederationen som gömts i Mexiko.

Le hors la loi (Fågelfri)/Angel Face (Angel Face)
Mordförsök på President Grant

Nez Cassé (Knäckta näsan)/La longue marche (Den långa marschen)/La tribu fantôme (Spökindianerna)
En till apacheberättelse med grund i Geronimo/Vittorio

La dernière carte (Sista kortet)/Le bout de la piste (Vid vägs ände)/Arizona love
Epilog där missförstånd från tidigare berättelser skall klaras upp.

Senare berättelser är efter författarens död. Om jag förstått det rätt så hade det skrivits synopsis för flera berättelser framåt som tidsmässigt skall sluta i början av 1900-talet. Det finns även berättelser från ungdomen under inbördeskriget.

Skriv svar