Jag såg Diligensen på DVD igår, och det var tre saker som slog mig. Den ena var de utmejslade karaktärsstereotyperna (till utseendet, för de användes inte så värst mycket i filmen, och var särskilt märkbara bland statisterna i slutet), den andra var att Hollywood kunde ha ett progressivt samhällskritiskt budskap i en del gamla filmer (samtidigt som de också gjorde extremt punschpropagandistiska filmer), som är socialt i detta fall, och den tredje var det som jag hade anledning att skriva inlägget för, nämligen hur apacherna anföll diligensen.
De red ikapp diligensen bakifrån på ett öppet fält i fullt dagsljus, och kom upp ridande bredvid och framför, och blev nedskjutna i stor mängd, och till sist kom sjätte kavalleriet och jagade bort de överlevande.
Jag frågar mig varför någon skulle anfalla så, och offra halva stammen för ett ynka anfall mot en okänd vagn. Den indianhövdingen borde avsättas omedelbart. Jag trodde att indianhövdingar hade som princip att ingen av krigarna skulle bli dödad. Ugh!
Apachernas anfall i "Diligensen"
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Apachernas anfall i "Diligensen"
Anfallet är inte iscensatt av en indianhövding utan av en Hollywood-producent som ville ha snygga bilder hellre än realism.
Re: Apachernas anfall i "Diligensen"
Gerillakrigföring var väl annars annars någonting som kännetecknade apachernas motstånd och det beskrivna tillvägagångssättet verkar inte vara särskilt "gerillamässigt".
Äh, det löser sig.