Sabaton - Carolus Rex

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av Ostrobothnia » 25 maj 2012, 18:03

Såg inte att det fanns någon skild avdelning för historia i musik, så det torde väl passa bäst i denna då.

Powermetal bandet har alltså släppt ny skiva i dagarna, Carolus Rex kallad, som tar fasta på stormaktstidens upp- och nergångar som bakgrund för sångernas textmässiga framställning.

Ett lite ovanligt grepp är att man haft historikern Bengt Liljegren att kommentera varje spår med en kort text.

Något som faller skalmannarna i smaken?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av lampros » 25 maj 2012, 18:18

Skitbra av Sabaton. Ämnet är kontroversiellt men det säljer väl fler skivor kan tänka. Får se om media orkar bry sig.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av Schwalbe » 25 maj 2012, 19:06

Fick faktiskt mej att få upp ögonen för Sabaton. Sitter och lyssnar på Spotify. Fornstora dar är helt ok med mej. =)

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av Bromma_Herman » 25 maj 2012, 19:27

Jag har varit ett fan av Sabaton ända sedan CDn Primo Victoria.

Kan lugnt säga att Carolus Rex är ett av deras bästa album hittils. Framför allt gillar jag att de sjunger på Svenska också, och _inte_ glorifierar rakt av (Gustav II Adolf verkar dock få en släng av glorian, men han förtjänar det...) utan sjunger för det mesta om alla aspekter, ink massakern efter Fraustath.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av koroshiya » 25 maj 2012, 23:19

Det var bra grejer; bättre än kaffe :)

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av Ostrobothnia » 26 maj 2012, 02:20

Bromma_Herman skrev:Jag har varit ett fan av Sabaton ända sedan CDn Primo Victoria.

Kan lugnt säga att Carolus Rex är ett av deras bästa album hittils. Framför allt gillar jag att de sjunger på Svenska också, och _inte_ glorifierar rakt av (Gustav II Adolf verkar dock få en släng av glorian, men han förtjänar det...) utan sjunger för det mesta om alla aspekter, ink massakern efter Fraustath.
Hittade dom iom Attero Dominatus jag :)

Känns som de svenska texterna ger en nivå till jämfört med de engelska, mera angeläget i låtar som "En livstid i Krig" tex. Sen att de faktisk har en del promblematiserande material och inte bara hyllningskörer rakt av får väl ses som lite ovanligt i dessa kretsar. (hjältedådsdyrkande powermetal dvs.)

Sett att vissa recensioner stämplar skivan som någon form av storvansinnigt spektakel, lite märkligt när jag tycker det är mörkare än tidigare.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Sabaton - Carolus Rex

Inlägg av Davian » 15 juli 2013, 20:36

nu ett år senare;

jag vet massor med lärare som använder sig av Sabaton för att skapa historiskt intresse hos sina elever.

Bu eller Bä?

När Zlatan släppte "jag är zlatan" så fick den massor av ungar att läsa bok. Nåt liknande kan sägs ha hänt med den här skivan.

Är det bu eller bä här med? Kan en skiva, ca 1 timme musik, vara en bra inkörsport till historia eller riskerar man att fastna i glorifieringar och förenklingar?

Skriv svar