Ny rysk film / TV serie

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Ny rysk film / TV serie

Inlägg av currahee » 16 december 2011, 12:07

Баллада о Бомбере (ungefär Balladen om en bombare)
Handlar om en rysk pilot under andra världskriget. Gissar att den kommer att släppas på DVD i Sverige, om den kommer hit alls.
Trailer är dock intressant.

http://www.youtube.com/watch?v=6JikZ5qaLbY

/ currahee

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av Hans » 16 december 2011, 17:27

currahee skrev:Trailer är dock intressant.
Uouuh, jag fick massor av 'Pearl Harbour' vibbar parat med sovjetpropaganda. Står inte överst på min lista av filmer jag vill se. Har jag fel blir jag gärna rättad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av B Hellqvist » 16 december 2011, 17:33

Hans skrev:
currahee skrev:Trailer är dock intressant.
Uouuh, jag fick massor av 'Pearl Harbour' vibbar parat med sovjetpropaganda. Står inte överst på min lista av filmer jag vill se. Har jag fel blir jag gärna rättad.
Regissören heter Mikhail Baijev ;)

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av liljen » 13 januari 2012, 16:29

Har nu sett alla åtta delarna av "Balladen om bombaren". Den var ganska spännande och medryckande och gör sig bra i TV-seriesformat.
Största delen av serien utspelar sig bakom den tyska fronten under mitten av andra världskriget. Berijas NKVD har fått nys om att tyskarna kan ha kapacitet och planer på att bombardera Moskva med sitt nya wundwerwaffe V2-raketen. Har aldrig hört att det i verkligheten fanns långt framskridna planer på något sådant helt enkelt eftersom när V2 var helt färdig befann sig östfronten alldeles för långt från Moskva. Någon som vet mer?
I vilket fall vill Berija till att börja med se till att kommunikationen fungerar med de lokala partisanerna i det område som är troligt för avfyrning framöver och man skickar därför iväg en kvinnlig radiooperatör. Planet blir dock beskjutet och kraschar. Piloten, hon och andrepiloten är huvudpersonerna kan man säga, som man följer.

Svulstig patriotism och propaganda saknas nästan helt. Ni får titta på någon amerikansk TV-serie om ni vill ha mer sådant antar jag. Det här är en ganska mångfacetterad berättelse som tar upp omfattande samarbete från den ryska befolkningen på tyskockuperad mark med såväl den tyska ockupationsmakten som med partisanerna, kärlek, otrohet, förräderi, den normala behandlingen i Sovjet av ryssar som någon gång råkat hamnat i tysk fångenskap, tyskt arbetslägerliv och så en hel del allmänt våld förstås.

Ser ingen som helst koppling till Pearl harbour, i så fall ger trailern en helt felaktig uppfattning om serien. Namnet är också missvisande eftersom det knappast är något direkt flygvapentema mer än en bit in i del två av åtta.

Nu när jag tänker på det kan jag knappt komma ihåg att jag såg Salins porträtt synas någon gång eller att hans namn nämndes. Intressant faktiskt. Hitler var förstås med på bild någon gång och de tyska (?) skådespelarna heilar flitigt lite då och då.

Såg serien streamad på en rysk sajt i hyfsad kvalitet (ingen text alls så ryska bör man kunna)
Tvivlar starkt på att den här serien skulle komma ut på DVD i Sverige. Inte pga kvaliteten utan därför att man i Sverige inte tror att det finns en marknad eller att den kulturella hjärnridån österut består. Blir det på DVD så blir det via någon obskyr omväg.
Mäktiga "Brestskaja krepost" som handlar om fästningen Brest-Litovsks försvarare går exempelvis att få tag i via utlandet under namnet "Fortress of War". Utan svensk text förstås.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28565
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av Hans » 13 januari 2012, 16:37

liljen skrev:Har nu sett alla åtta delarna av "Balladen om bombaren". Den var ganska spännande och medryckande och gör sig bra i TV-seriesformat.
Tack. OK, jag omvärderar min tidigare ståndpunkt och kan tänka mig att se den.

"Brestskaja krepost"


MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av liljen » 13 januari 2012, 17:21

Ja, Hans det kan det vara värt även om det förstås fanns ett och annat som inte var toppklass. Störde mig på ett par tillfällen vid en strid och usla tyska skyttar vid ett tillfälle, men överlag är Balladen om bombaren bra.

Filmen "Brestskaja krepost" är ganska påfrestande att titta på, men är välgjord och sevärd om man gillar sådant här.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av liljen » 4 oktober 2014, 15:16

Balladen om bombaren ligger uppe på youtube med engelsk undertext om någon vill ta en kik:

https://www.youtube.com/watch?v=j3ownjWmTMU

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Ny rysk film / TV serie

Inlägg av CvD » 20 oktober 2014, 19:47

liljen skrev:
Filmen "Brestskaja krepost" är ganska påfrestande att titta på, men är välgjord och sevärd om man gillar sådant här.
Värt att notera att inte ett ljud eller ens minsta antyden att Sovjet hade erövrat Brest fästning från Polen bara två år innan.
I filmen får man intrycket att Brest varit en del av Ryssland/Sovjet för alltid.

/CvD

Skriv svar