Jane Eyre - filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Jane Eyre - filmen

Inlägg av Sarvi » 26 oktober 2011, 18:33

Såg nyligen den senaste filmatiseringen av Jane Eyre, i regi av Cary Fukunaga. Jag har ju en viss svaghet för just filmatiseringar av Jane Austen och systrarna Brontës verk och har sett de flesta filmatiseringar och tv-serier som har producerats i modern tid.

Den här senaste filmatiseringen har Mia Wasikowska som Jane Eyre och Michael Fassbinder som Mr Rochester. Jag måste säga att Wasikowska gör en av de bättre Jane Eyre-tolkningar som jag sett - på ytan återhållen och samlad, men med mycket känslor som man anar bakom fasaden. Hon är också tillräckligt "plain" för att det ska vara trovärdigt. Fotot är i vanlig ordning i sådana här filmer löjligt snyggt och fotografen ska ha extra poäng för att filmen är gjord med så mycket naturligt ljus - det är stearinljus, eldsken, glåmigt dagsljus och (emellanåt) solsken på ett sätt som väl återspeglar berättelsens tonläge, utan att det blir alltför Byroniskt.

Tyvärr är filmen, på filmers sätt, endast två timmar lång och det är i kortaste laget för att få med alla förvecklingar och trådar - romanen utspelar sig ju under en halv livstid och det är inte så enkelt att klämma in allt på 120 minuter, så en hel del av bikaraktärerna skissas ganska snabbt upp och blir en smula platta.
Bilagor
215px-Jane_Eyre_Poster.jpg
215px-Jane_Eyre_Poster.jpg (15.57 KiB) Visad 3005 gånger

Skriv svar