Grafikkort
- Fredrik Andersson
- Medlem
Grafikkort
Mitt gamla grafikkort hänger inte med längre. Inte ens 29-kronors spelen på ICA verkar det klara längre. Med en budget på 1200-1500, vad ska jag köpa?
Re: Grafikkort
Det kan vara ett kylningsproblem, innan du köper nytt så kan du testa med att dammsuga datorn.Sgt 83 Pluton skrev:Mitt gamla grafikkort hänger inte med längre. Inte ens 29-kronors spelen på ICA verkar det klara längre. Med en budget på 1200-1500, vad ska jag köpa?
Dammsug först all grillar som släpper in luft i burken, skruva sedan av kåpan och sug upp allt damm som finns i innanmätet. Datorn skall vara avstängd när du genomför denna procedur dock så är det viktigt att nätsladden (220) sitter i, detta för att säkerställa att datorn är jordad ordentligt. Det är också viktigt att du även har fysisk kontakt med det metallchassi som omger "inälvorna". Ha alltid din fria hand på chassit medans du dammsuger med den andra (jordning igen).
Sedan förutsätter jag att du är så klok att du inte fysiskt skrapar runt med munstycket bland komponenterna på kretskorten
Äh, det löser sig.
Ang dammsugning så bör man begränsa sugkraften.
Det finns adaptrar att köpa som ger en smalare och smidigare slang och samtidigt "stryper" suget.
Jag tror att de flesta som städar elektronik yrkesmässigt använder blås istf sug.
Det finns adaptrar att köpa som ger en smalare och smidigare slang och samtidigt "stryper" suget.
Jag tror att de flesta som städar elektronik yrkesmässigt använder blås istf sug.
--
Jörgen
Jörgen
Ori skrev:Ang dammsugning så bör man begränsa sugkraften.
Helt rätt, jag brukar också rekommendera att man inte använder högtryckstvätten
Äh, det löser sig.
Jag länkar till en artikel som beskriver bra om dagend grafikkort. De har också en hel del komentarer på sitt forum kring din fråga. Det beror ju lite på hur din grundsättning ser ut så du inte köper ett för "bra" grafikkort för den övrig utrustningen.
http://www.sweclockers.com/recension/12 ... osten-2010
http://www.sweclockers.com/recension/12 ... osten-2010
I den prisklassen som etterspørres tror jeg at jeg ville sett nærmere på nvidia gtx460 eller et radeon hd5830. Men jeg tar ikke ansvar for eventuelle feilkjøp 
- Fredrik Andersson
- Medlem
Var inte orolig frodeh, jag lovar att inte anklaga dig om det blir galet!
Kort sagt, dammsug burken och om det inte fungerar kolla efter de grafikkort som vår vän i Norge rekommenderar?
Kort sagt, dammsug burken och om det inte fungerar kolla efter de grafikkort som vår vän i Norge rekommenderar?
Själv är jag förtjust i gamla Battlefront-spel och då är det GeForce som gäller. Köpte ett Radeon först, men det var så mycket problem så det ligger oanvänt och samlar damm. Spelar du lite ädre spel emellanåt så satsa på Nvida/GeForce.
Tänk på att de moderna grafikkorten behöver mycket ström - tvingades investera i en ny transformator. Iofs rätt billigt
Tänk på att de moderna grafikkorten behöver mycket ström - tvingades investera i en ny transformator. Iofs rätt billigt
- Fredrik Andersson
- Medlem
Ja egentligen är det ju en ganska onödig utgift. Jag menar, vem som har ett heltidsarbete, familj och villa har tid att leka datorspel? Jag befarar att ett nytt grafikkort för att kunna spela lite nyare spel kommer att bli lite av ketchup-effekt. Först grafikkort, sedan ny hårddisk, större skärm och varför inte nytt moderkort och processor?
Ni tror inte att det riskerar att bli lite "försöka-bygga-en-Porsche-av-en-VW1500"?
Ni tror inte att det riskerar att bli lite "försöka-bygga-en-Porsche-av-en-VW1500"?
Noen av oss har kapasitet til å balansere mange behov. Homo ludens er ikke en myte.Sgt 83 Pluton skrev:Ja egentligen är det ju en ganska onödig utgift. Jag menar, vem som har ett heltidsarbete, familj och villa har tid att leka datorspel? ...
Som du er inne på er den beste - og dyreste - løsningen å sørge for en viss paritet komponentene i mellom. Men den ene komponenten som gjør mest positivt for systemet - hva gaming angår - vil jeg påstå som oftest er grafikkortet....Jag befarar att ett nytt grafikkort för att kunna spela lite nyare spel kommer att bli lite av ketchup-effekt. Först grafikkort, sedan ny hårddisk, större skärm och varför inte nytt moderkort och processor?
Forresten er ATI HD6950 lansert om lag i prissegmentet som er etterlyst av trådstarter. Anbefales.