Världens undergång
Världens undergång
En fransk dokumentär i 6 delar, har börjat visas på kanal 1 som handlar om andra världskriget. Det fanns med en del intressanta arkivfilmer som jag inte sett innan.
De hade lyckats få med de tappra polska kavalleristerna vs tyskt pansar även här. Undrar hur länge den myten kommer att finnas kvar?
De hade lyckats få med de tappra polska kavalleristerna vs tyskt pansar även här. Undrar hur länge den myten kommer att finnas kvar?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Världens undergång
Jag tänkte lyssna på serien samtidigt som jag knopade på en flygplansmodell men upptäckte att bilderna var intressantare än texten.
Fina färgbilder och vad jag starkt misstänker datafärgade filmsekvenser blandades. Mycket nytt som jag aldrig sett förrut ger plus.
Men minus får väl endå manuset? Förutom myten om polsk kavalleri, så blir jag trött på floskler som "Hitlers raseriutbrott" och annat som jag blev rent fulliskratt av. Sedan lite bildfel när tyskmålade panhard pansarbilar får illustrera Tysk inmarsch i Frankrike. (Jo som krigsbyte användes panhard redan då men jag tvivlar att man hunnit måla dem pansargrå men tyska beteckningar.) Men förrutom detta så verkar bilderna vara på rätt plats, förmodligen även den svenska SJ malmvagnen i Narvik också.
texten kändes teatraliskt på nått sätt (fransk dokumentärstil?)
Men som sagt bilderna är kanon.
Sonderling
Fina färgbilder och vad jag starkt misstänker datafärgade filmsekvenser blandades. Mycket nytt som jag aldrig sett förrut ger plus.
Men minus får väl endå manuset? Förutom myten om polsk kavalleri, så blir jag trött på floskler som "Hitlers raseriutbrott" och annat som jag blev rent fulliskratt av. Sedan lite bildfel när tyskmålade panhard pansarbilar får illustrera Tysk inmarsch i Frankrike. (Jo som krigsbyte användes panhard redan då men jag tvivlar att man hunnit måla dem pansargrå men tyska beteckningar.) Men förrutom detta så verkar bilderna vara på rätt plats, förmodligen även den svenska SJ malmvagnen i Narvik också.
texten kändes teatraliskt på nått sätt (fransk dokumentärstil?)
Men som sagt bilderna är kanon.
Sonderling
-
detroitsound
- Medlem
- Kontakt:
Väntade med spänning sedan jag såg detta program i en tv-tidning och bänkade mig igår.....men det tog inte någon lång stund innan jag satt med samma uppfattning som beskrivits bra i ovanstående inlägg. D.v.s. ganska intressanta bilder (en del som jag hade sett andra inte) men manuset? ja....väljer att inte kommentera det ytterligare.
Hoppas ändå att bildmaterialet i ytterligare 5 avsnitt är ok,då blir det kanske ändå värt besväret.
Hoppas ändå att bildmaterialet i ytterligare 5 avsnitt är ok,då blir det kanske ändå värt besväret.
Verkar ha varit en blandning av riktiga färgfilmssekvenser och datafärgade.sonderling skrev:Fina färgbilder och vad jag starkt misstänker datafärgade filmsekvenser blandades.
Finns på svtplay om någon har missat del 1 http://svtplay.se/v/1833206/varldens_un ... _1933-1940
Tack för länken. Denna serie har undgått mig helt :S
-
Överste Weeks
- Utsparkad
Håller med om att serien har ett värde i bilderna men faktamässigt är det knappast något originellt.
Det tog en stund innan speakern kom in, så jag trodde först att det bara skulle vara kolorerade journalfilmer.
Är allting gammalt eller har de kompletterat med nyinspelat?
Så polska kavalleri-myten fanns med i första avsnittet; då är det inte konstigt att Guderians blixtkrig med Stukas + pansar återkom i andra. Tyvärr. Men prima bildmaterial.
Så polska kavalleri-myten fanns med i första avsnittet; då är det inte konstigt att Guderians blixtkrig med Stukas + pansar återkom i andra. Tyvärr. Men prima bildmaterial.
Astrid Söderbergh Widding,, SvD: Krigets fasor ur ett nytt perspektiv
Mestadels utmärkt betyg. Frågetecken för färgläggning och svensk speaker. Det sistnämnda har jag inte alls tänkt på och kommer heller inte att göra.
Mestadels utmärkt betyg. Frågetecken för färgläggning och svensk speaker. Det sistnämnda har jag inte alls tänkt på och kommer heller inte att göra.
Även jag hade missat denna serie tidigare, och plus för filmsekvenser man inte sett tidigare.
http://svt.se/2.122704/1.1803419/kommande
http://svt.se/2.122704/1.1803407/sasongsinformationDet här var inte bilder folk vant sig vid att se och de var långt från det normala journal- eller propagandamaterial från andra världskriget som myndigheterna hade godkänt. Detta var provokativa bilder, tagna av de som var ögonvittnen till kriget, bilder som bedömdes olämpliga för civila ögon. Vid krigsslutet gömdes det topphemliga bildmaterialet undan - och glömdes bort.
Tack vare några få privata samlare och arkivarier har dessa bortglömda filmer återupptäckts, restaurerats och gjorts tillgängliga. Resultatet är den unika serien
http://svt.se/2.122704/1.1803419/kommande
- Medlem
Serien är bra, och SVTPlay är en fantastik uppfinning, men är jag ensam om att störa mig på att en del 'stötande' detaljer som exempelvis ansikten på döda har 'blurrats bort'?