Ny polsk filmproduktion

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Ny polsk filmproduktion

Inlägg av Artur Szulc » 4 september 2008, 21:17

Efter Wajdas Katyn fortsätter polackerna att filma sin historia under andra världskriget - den här gången gäller det Westerplatte.

Men detta lär bli en betydligt mer kontroversiell produktion. Eftersom ytterst få på detta forum behärskar polska så länkar jag till en blogg (en helt ofarlig sådan):

http://ekorrhjulet.blogspot.com/search/label/Histora

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny polsk filmproduktion

Inlägg av Hans » 4 september 2008, 22:56

Vad är din reaktion Artur? Ser fram emot att se filmen och hur det blir dramatiserat - förhoppningsvis någorlunda korrekt. Inget om posthuset?

MVH

Hans

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Ny polsk filmproduktion

Inlägg av Artur Szulc » 6 september 2008, 18:11

Ja, med en av Polens främsta skådespelare, Boguslaw Linda, i rollen som major Henryk Sucharski (garnisonen Westerplattes befälhavare) så kan det inte bli annat än en succé :)

Filmen kan bli hur bra som helst. Visst kommer filmens regissör och producent att utnyttja lite kreativitet för att skapa en spännande film. Men man måste hålla sig inom rimliga gränser. Att ha med scener där polska soldater pinkar på ett fotografi av ÖB Rydz-Smigly har ett rent kontraproduktivt och provokativt syfte. Det är nyttigt att den ifrågasättande historien når de breda lagren i Polen (på rent akademisk nivå har polska historiker alltid varit kritiska till sin egna historia men deras resultat avhandlas på seminarier och konferenser som ingen vanlig polack någonsin tar del av).

Ren och uppenbar historieförfalskning vänder jag mig alltid emot. Speciellt när det medvetet används för att trampa på folks känslor.

Mvh
Artur

Skriv svar