Korkaste sågningen genom tiderna.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Uruk-Hai » 22 augusti 2008, 18:15

Jag tänker givetvis på City´s sågning av nya Arn-filmen, Riket vid vägens slut. Oavsett om man gillar filmen så är dessa sågningar bland de mest krystade jag kan föreställa mig.

http://stockholm.city.se/noje/2008/08/2 ... blev__Arn/

Min favorit är den sk klyschan med en elak företrädare för kyrkan!
Dom får väl anmäla gänget bakom Arn-filmerna för rip-off? :roll:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Schwemppa » 22 augusti 2008, 19:36

Jag såg Arn ettan på DVD för ett tag sedan. Måste erkänna att alla de där filmerna som nämdes i "recensionen" kom jag också osökt att tänka på (nämndes Kingdom of Heaven?). Och så lite Jedi-riddare från Star Wars när Arn lär sig hantera svärdet... :D

Men jag tyckte ändå att det var sevärt och underhållande. Det är inte så ofta man ser nordiska filmer om medeltiden, minsann. Och nya Arn tvåan ska ses också.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av tyskaorden » 22 augusti 2008, 19:51

Ja mycket kan man väl säga om filmerna, men att såga dem för att de i vissa scener liknar andra filmer tycks som ytterst korkat. Nu bygger ju filmerna på Jan Guillous böcker, så det är väl i så fall hans "fel" att det blir lite klyschigt.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av dc » 23 augusti 2008, 00:19

Med tanke på hur mycket film som har gjorts så är det snudd på omöjligt att inte ha med företeelser som funnits tidigare...Men om du såg Braveheart på premiären skulle du säkert då ha kännt igen en hel del från andra filmer. Arn sätter nog lite av en ny standard för nordisk film, vilken tyvärr sällan kommer att kunna nås pga ekonomiska faktorer. Jämför nya ArkivX-filmen som skulle kunna vara vilken Wallanderrulle som helst.. Den som har sett mycket film har säkert sett det mesta, men kan då glädjas åt att Arn är mer välgjord och påkostad, vilket märks...

Jag kan bara utgå från vad publiken tycker och reaktionerna ikväll var ganska positiva, det räcker gott för mig.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 augusti 2008, 17:12

Exempel på recensent som inte vet vad h*n ska skriva?

Det här känns inte som en recension, utan något annat. Osäker på vad.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Uruk-Hai » 23 augusti 2008, 21:16

Var faktiskt och såg filmen ifåga i dagen med unge herrn.

Det var väl ingest speciellt åt varken det ena eller det andra hållet. Det som störde mest att dom ändrar på så mycket i förhållande till boken. Viktiga intressanta saker försvinner helt och hållet, vissa karaktärers öden ändras och man måste nog ha läst böckerna för att kunna förstå en hel del saker.

Och kan jag inte bara någon enda gång få se ett medeltida slag på film där man rör sig mot fienden i samlad formation med spjut och sköldar istället bara för att springa i full fart mot varandra?

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Ola Häggström » 24 augusti 2008, 10:44

Jag undrar verkligen hur filmen skulle ha tagits emot om Salah-ad-Din inte varit med. Tämligen obegåvad kommentar.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Korkaste sågningen genom tiderna.

Inlägg av Uruk-Hai » 24 augusti 2008, 19:26

Ola Häggström skrev:Jag undrar verkligen hur filmen skulle ha tagits emot om Salah-ad-Din inte varit med. Tämligen obegåvad kommentar.
Eller om man gjort honom ond och sadistisk?

Skriv svar