Quiz: Movie quotes

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av varjag » 5 januari 2017, 20:28

Femtiotrean flyger nästa kalkon! :)

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 5 januari 2017, 20:52

En film som jag har aldrig sett och som jag inte ens kände till (trots att jag har gillat starkt regissör Anthony Manns västern- och kriminalfilmer). Den svenska titeln var "Rymden är mitt liv" men den finska titeln var kanske en aning bättre "Ilmojen kiitäjät", ungefär "Luftens svepare" och lika så den svenska titeln i Finland "Luftens jättar".



Vi söker en krigsfilm, underkategori svartvita filmer, underkategori konstnärliga filmer, underkategori filmer som jag har sett men inte glömt bort.
vidvattnet.jpg
vidvattnet.jpg (31.17 KiB) Visad 960 gånger
ilövskogen.jpg
ilövskogen.jpg (39.51 KiB) Visad 960 gånger
påstranden.jpg
påstranden.jpg (24.52 KiB) Visad 960 gånger

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 5 januari 2017, 21:37

Ivans barndom?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 6 januari 2017, 05:40

"Ivans barndom" var också en stor filmupplevelse för mig, men filmen vi söker hade premiär senare och händelserna i filmen tog plats tidigare.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 6 januari 2017, 14:58

Okej, en avancerad gissning är Kommisarien.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 6 januari 2017, 16:04

Skulle gissa på en ungersk film...

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 6 januari 2017, 17:09

Ett mycket bra svar - men Aleksandr Askoldovs http://www.svd.se/hyllad-rysk-regissor- ... -i-sverige https://en.wikipedia.org/wiki/Commissar_(film) film är inte den vi söker. Men "Kommissarien" hade premiär samma år och händelserna tar plats i samma krig! Och filmen vi söker mottogs nästan lika negativt i Sovjetunionen där filmen t.o.m. redigerades på nytt.

PS Ungrare i ryska inbördeskriget - kan man tänka sig?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 6 januari 2017, 20:38

"Csillagosok, katonák" från 1967 kanske...

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 7 januari 2017, 09:28

Miklós Jancsós oförglömliga "De röda och de vita". En film som "skildrar krigets och revolutionens slumpmässiga kaos med geometrisk precision" och handlar om f.d. österrikisk-ungerska arméns soldater som efter krigsfångenskap stred på den röda sidan i ryska inbördeskriget år 1919. "Csillagosok" betyder "stjärniga", "katonák" betyder "soldater" och titeln har också översätts som ungefär "Stjärnorna på mössorna" i några språk, men "The Red and the White" är den "officiella" titeln och filmen skulla ha tävlat som "Rouges et Blancs" i Cannes men filmfestivalen blev inställd p.g.a majrevolten eller -oroligheterna i år 1968.

"Miklós Jancsos filmer består av långa, noggrant byggda och ständigt rörliga tagningar, men kameran kan plötsligt sluta att undersöka människors ansikten mycket nära. Striderna flyttar och några kullor på Volgas strand byter ägare. Ett kloster konverterad till ett fältsjukhus hamnar på frontlinjen,

Jancso placerra människor som individer eller som stora massor i sitt landskap. Bilderna är fantastiska och förvirrande på samma sätt som striderna, soldaterna visas försvinna och återvända. Kameran rör sig långsamt, i långa scener. Åskådaren blir ett vittne till fragmenterade människoöden i mitten av en enorm omvälvning. Krigets och revolutionens våld är godtyckligt och oförutsågbart. Också åskådaren förblir på sin vakt hela tiden, utan att kunna gissa vad som händer härnäst.

Filmen gjordes som en sovjetisk-ungersk samarbete för att fira oktoberrevolutionens 50-årsjubileum, men Jancso utvecklade filmen till någonting helt annat. Filmen har inga hjältar alls man kunde relatera till. Även parterna är ofta svårt att skilja från varandra. Man ville inte fira på det sättet, filmen klipptes på nytt, men när inte ens det gjorde filmen till propaganda, blev den helt förbjuden. Men i Ungern och i västen mottogs filmen mycket positivt, och den har blivit den mest kända av Jancsós filmer."

http://www.bonjourtristesse.net/2011/07 ... -1968.html men också https://oldschoolmanblog.wordpress.com/ ... tonak1967/


Currahee äger frågan!

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 7 januari 2017, 16:19

Tackar - här kommer en ny fråga.
Vilken film?

/ currahee
Bilagor
bild.jpg
bild.jpg (80.26 KiB) Visad 917 gånger

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 7 januari 2017, 23:47

Är det Karlsbron i Prag?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 8 januari 2017, 15:34

Karlsbron i Prag är det inte, en annan bro ett annat land.
En musikrebus ledtråd kommer här:

https://www.youtube.com/watch?v=3FsVeMz1F5c

https://www.youtube.com/watch?v=H_a46WJ1viA

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 8 januari 2017, 17:07

En röd dubbeldäckare kör på "fel" sida, vi är i London! Bron är Waterloo Bridge - men den är inte den samma bron som i filmen utan den nya bron som byggdes efter filmens premiär under kriget.

Bild

Den svenska titeln är "Dimmornas bro", men det är en film om stora känslor i krigstiden och kunde ha hetat "Tårarnas biografsalong". Robert Taylor, Vivien Leigh...

PS Sverigepremiär var i december 1941, men i Finland fickpubliken se filmen först två år senare. Jag skulle gissa att det var samma filmkopior som visades. Filmen var ju amerikansk och kunde därför slinka genom den brittiska handelsembargon mot Finland.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 9 januari 2017, 13:56

Helt rätt - frågan går till Femtiotrean.

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Femtiotrean » 9 januari 2017, 17:40

OK, vi fortsätter med samma tema:
beautifulscarf.jpg
???

Skriv svar