Quiz: Movie quotes

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 15 november 2015, 19:59

This woman is an action figure!
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 16 november 2015, 08:54

Rackarns. Ser nu att jag tagit upp nämnda film i maj; fattar inte varför inte sökfunktionen tog upp det. Nåja, det var Wonder woman, så vi tar en annan istället:
x: Look, maybe you've seen something so important you can't realize it.
y: But... I'm just trying to understand, because... Carlo You know, sometimes what you actually see and what you imagine... get mixed up in your memory like a cocktail... from which you can no longer distinguish one flavor from another.
y: But I'm telling you the truth! Carlo No Marc. You think you're telling the truth, but in fact... you're telling only your version of the truth. It happens to me all the time.

Mardrömmar spelar stor roll i denne filmregissörs repertoar; så även när han har av dåtiden stora engelska gästskådespelare.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av varjag » 16 november 2015, 09:53

Deep Red

Varjag

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 17 november 2015, 21:28

Visst är det Profondo rosso från 1975; Dario Argento i högform. Håll utkik för jag kommer nog att citera varenda en av hans rullar. Tills dess jagar Varjag vidare med trenchcoat och hatt genom regnvåta gator i starka färger.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av varjag » 18 november 2015, 02:29

Tack Torbjörn
I knew exactly where I was all the time....jpg
I knew exactly where I was all the time....jpg (28.25 KiB) Visad 816 gånger
?, Varjag

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 18 november 2015, 16:04

Gregory Peck. Kan det vara hans största roll, To kill a mockingbird?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av varjag » 18 november 2015, 21:28

Torbjörn Holmgren skrev:Gregory Peck. Kan det vara hans största roll, To kill a mockingbird?
Nej inte den.

''.....have you ever seen anything this big?.......''

''Yes I have - ''

''What?''

''A couple of oceans.....''

:wink: , Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av pandersson2 » 19 november 2015, 07:50

Om det är något stort...

The big country?

Pandersson

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av varjag » 19 november 2015, 11:46

pandersson2 skrev:Om det är något stort...

The big country?

Pandersson
Visst var det The Big Country! Sevärd rulle...

Du vevar nästa, Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av pandersson2 » 19 november 2015, 12:52

Tack Varjag! The Big Country är en av de westernfilmer som jag minns med behag, även om det nu är ett kvarts sekel sedan jag såg den. Skulle även vilja tacka Torbjörn Holmgren för identifieringen av Gregory Peck som ledde in mig på rätt spår. Jag minns namn, men är hopplös på att känna igen ansikten.

Jag tager en film som aldrig släpptes på bio. Filmens huvudperson har filmats förut men den äldre filmen gav inte karaktären rättvisa.

"Everybody is born with a certain amount of luck. Some spend their luck on cards. Some spend it at the wheel. One out of 36 chances for the lucky or the brave or the foolish. One out of 36 did I say? Actually no, one out of 37."

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 19 november 2015, 22:04

Tänkte först Cincinnati kid, men det låter mer som tärningsspel. Får fundera lite.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av pandersson2 » 20 november 2015, 01:28

Inte Cincinatti. Filmen handlar om en kväll i Nordafrika med tillbakablickar ur huvudpersonens liv. Här kommer en tillbakablick från personens undervisning i unga år.

-That's not the point. There's a line.
-What line?
-That poor woman is crying right now because the only beautiful thing she will ever own has been taken from her. It is a cruel thing to cause pain to a woman who has already known a lifetime of pain. If you do not return it I will leave you.
-How will I know where the line is?
-You will spend the rest of your life answering that question.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av pandersson2 » 20 november 2015, 13:09

Huvudpersonen är känd för sina kunskaper i självförsvar. Här kommer hennes beskrivning av hur hon lärde sig och hon namnger även sin lärare:

What I called fighting, he called laziness. I learned why even the great masters of Kina would practice the same basic movements for a lifetime. Just the way a great concert pianist never stops practicing scales. Eventually the movements become so much a part of you don't even think about them. Lob taught me that there is more to shooting an arrow than just hitting the target. It is about training your mind to focus on the task at hand and not let anything distract you from your goal.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av currahee » 20 november 2015, 20:36

Är det denna?

/ currahee
Bilagor
My Name is Modesty.jpg
My Name is Modesty.jpg (36.17 KiB) Visad 761 gånger

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av pandersson2 » 21 november 2015, 07:37

Rätt!

Modesty Blaise har man tyvärr inte lyckats överföra till film på ett bra sätt än. My name is Modesty är en trevlig film om hennes bakgrund, mycket bättre än katarofen på 60-talet. Den kändes som en testballong för att se om det fanns potential för flera filmer. Tyvärr kom det inte några som följde upp den. Förvånande då man ju borde ha en stor potential för kvinnliga actionhjältar och man ibland tycker att det blir för många remakes av äldre serier. Jag hoppas dock på att man någon gång lyckas göra en ordentlig satsning.

Över till Currahee...

Skriv svar