"Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

"Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 3 juni 2008, 13:42

Martin Timell överger altaner och fönsterkarmar och bildar lag med historieprofessorn Dick Harrison i TV4:s nya storsatsning "Sveriges historia". Programmet ska inte sändas förrän säsongen 2009/2010.
http://hd.se/noje/2008/06/01/timell-och ... historisk/

Vad tror ni om detta? Fisk eller fågel?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2008, 14:51

Tess dess mediterar jag över följande uttalande från prof. Harrison:
Senaste gången ett större läsbart bokverk om svensk historia publicerades var på 1960-talet.
Vad räknas som "större"? Mindre än Jarlens sekel, för att bara ta ett exempel? Englunds två klunsar?

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 3 juni 2008, 15:13

Hexmaster skrev:Tess dess mediterar jag över följande uttalande från prof. Harrison:
Senaste gången ett större läsbart bokverk om svensk historia publicerades var på 1960-talet.
Vad räknas som "större"? Mindre än Jarlens sekel, för att bara ta ett exempel? Englunds två klunsar?
Antar att han menar ett sammanhållet bokverk med en kronologisk svensk historia, som t.ex. Alf Henrikssons "Svensk historia". Eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2008, 23:00

WEst Kennet Long Barrow skrev:Antar att han menar ett sammanhållet bokverk med en kronologisk svensk historia, som t.ex. Alf Henrikssons "Svensk historia". Eller?
...Eller det historiska bokverk som händelsevis ges ut samtidigt med TV-serien, och vars huvudredaktör händelsevis är Dick Harrison.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av Vidugavia » 5 juni 2008, 09:56

Hexmaster skrev:Tess dess mediterar jag över följande uttalande från prof. Harrison:
Senaste gången ett större läsbart bokverk om svensk historia publicerades var på 1960-talet.
Vad räknas som "större"? Mindre än Jarlens sekel, för att bara ta ett exempel? Englunds två klunsar?
"Svenska jordbrukets historia" av Janken Myrdal och Co? En ingående men samtidigt pedagogiskt välstrukturerad beskrivning av de mest centrala aspekterna i 7000 år av svensk historia, i fem band. Helt klart läsbar, även för det intresserade amatören. Rätt fantastiskt hur spännande uppgifter om korntal,gårdsstorlekar, arbetsdelning och plogens tekniska utveckling kan vara om de sätts i rätt sammanhang. Tyvärr är den för tillfället ur tryck tror jag.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av Ben » 22 juni 2008, 18:17

Harrison menar säkert det på Bonniers utgivna Den svenska historien, publicerat första gången åren 1966-1968 i 10 volymer.

Mikael XII
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 februari 2003, 15:02
Ort: Sverige

Re: "Timell och Harrison gör historisk tv" - blir det bra tro?

Inlägg av Mikael XII » 7 juli 2008, 10:03

De gånger jag varit på föreläsning i Lund med Harrison och språkat med honom i pauser då och då ger mig en rätt positiv syn av Harrisons historiesyn och metod för historieskrivning (även om jag tycker hans bok om Bonde är lite långrandig). De skall tydligen göra ett bokverk nu och så detta på tv. Min Gissning är att vi kommer se samma förändring i detta verk som annan historiaverk av denna karaktär. Ett lysande excempel är historieböcker (som jag analyserat i mitt examensarbete). Dessa läroböcker har gått mer till att förklara varför, och inte berätta lika mycket om "hur" det gick till. Förståelse är viktigare än Kunskap. Sen verkar det historiska etablisemanget dyrka "den lilla historien" (vilket Peter Englunds senaste projekt är ett av flera bevis på). Så jag tror att det blir bra tv och bra böcker, även om jag misstänker att det blir lite för mycket av "Så här levde en mjölkerska på 1600-talet" för min smak.

Skriv svar