Bästa soundtrack
- Private Snafu
- Medlem
Bästa soundtrack
Lite annorlunda fråga.
Vilket anser ni vara den bästa låten från en historisk film?
Har själv lite svårt att bestämma mig. Men listan toppas i alla fall av följande.
Gladiator: Now we are free
Band of Brothers: Requiem
Saving Private Ryan: Hymn to the fallen
Empire of the sun: Suo Gan
Vilket anser ni vara den bästa låten från en historisk film?
Har själv lite svårt att bestämma mig. Men listan toppas i alla fall av följande.
Gladiator: Now we are free
Band of Brothers: Requiem
Saving Private Ryan: Hymn to the fallen
Empire of the sun: Suo Gan
-
Finnrocker
- Medlem
Soundtrack
Bäst musik enligt mig är:
Okänd Soldat : Finlandia (Sibelius)
Delad andraplats:
Last of the Mohicans : ja?
Kom & Se : Requiem (Mozart)
Okänd Soldat : Finlandia (Sibelius)
Delad andraplats:
Last of the Mohicans : ja?
Kom & Se : Requiem (Mozart)
Både "Das Boot" och "Stalingrad" har bra soundtrack tycker jag.
Ride of the Valkyries i Apocalypse Now. Skriven av Wagner.
Håller med om att den också är mycket bra, även om hela den scenen ska vara snodd från den propagandafilm som tyskarna gjorde till operation Merkur.
Men en av de absolut bästa, är soundtracket till klassikern "The great escape"
MVH
Adde
Ride of the Valkyries i Apocalypse Now. Skriven av Wagner.
Håller med om att den också är mycket bra, även om hela den scenen ska vara snodd från den propagandafilm som tyskarna gjorde till operation Merkur.
Men en av de absolut bästa, är soundtracket till klassikern "The great escape"
MVH
Adde
- Johan Elisson
- Medlem
Das Boots "huvudsång" heter överraskande nog "Das Boot" och artisten/artisterna är, U96!!! 
Jag kan lägga upp den klassiska och en ny techno-version på min hemsida om du vill.
(http://medlem.tripodnet.nu/wwiilexicon/skalman.htm)
/Johan
Jag kan lägga upp den klassiska och en ny techno-version på min hemsida om du vill.
(http://medlem.tripodnet.nu/wwiilexicon/skalman.htm)
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Plagiat?
Vad har du för källa till denna uppgift?Håller med om att den också är mycket bra, även om hela den scenen ska vara snodd från den propagandafilm som tyskarna gjorde till operation Merkur.
En person jag känner som är oerhört intresserad och insatt i WWII, berättade att scenen skulle vara nästan kopierad ifrån denna propaganda film. Tydligen ska kameravinklarna bytas vid samma tillfällen, och självklart samma musik också.
Där har du min källa, kan tänka mig att den inte låter vidare övertygande. Någon annan som vet något om detta?
Kom just och tänka på en sak, i "Kelly´s hjältar" har de ju högtalare på sina Shermans. Tänker på scenen när tyskarna hör musiken närma sig i tunneln. (Det gör ju också att scenen i "A.N." inte blir lika unik
.)
MVH
Adde
Där har du min källa, kan tänka mig att den inte låter vidare övertygande. Någon annan som vet något om detta?
Kom just och tänka på en sak, i "Kelly´s hjältar" har de ju högtalare på sina Shermans. Tänker på scenen när tyskarna hör musiken närma sig i tunneln. (Det gör ju också att scenen i "A.N." inte blir lika unik
MVH
Adde
-
Pirre
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
- Johan Elisson
- Medlem
- Hans Rosenberg
- Medlem
Das Boot
Musiken till filmen Das Boot är komponerad av Klaus Doldinger, om jag inte minns fel. U96 gjorde, som pirre påpekar, endast en technoversion av soundtracket.
Som enskild melodi betraktad ligger temat i Das Boot bra till hos mig, men ska jag välja ett helt soundtrack väljer jag nog musiken till Barry Lyndon. Händels Sarabande och Vivaldis cellokonsert är två favoriter inom den klassiska musiken, och Liliburlero, British Grenadiers samt Hohenfriedberger Marsch är enligt mig militärmusik i toppklass!
Kubricks förmåga att välja underbar musik till sina filmer är oöverträffad inom filmen.
Som enskild melodi betraktad ligger temat i Das Boot bra till hos mig, men ska jag välja ett helt soundtrack väljer jag nog musiken till Barry Lyndon. Händels Sarabande och Vivaldis cellokonsert är två favoriter inom den klassiska musiken, och Liliburlero, British Grenadiers samt Hohenfriedberger Marsch är enligt mig militärmusik i toppklass!
Kubricks förmåga att välja underbar musik till sina filmer är oöverträffad inom filmen.
Filmmusik
Samuel Barbers "Adagio for strings" är ju nästan oslagbar. Den spelas genom många scener i Plutonen, speciellt blir det en storslagen effekt i den klassiska scenen när Sg. Elias (Willem Dafoe) springer för livet.
"Adagio for strings" brukar även benämnas som hela USA:s sorgelåt och den framfördes också i samband med 11:e september.
"Adagio for strings" brukar även benämnas som hela USA:s sorgelåt och den framfördes också i samband med 11:e september.