hej,
jag söker efter filmer som utspelar sig i tsarryssland. Gärna under 1800-talet. Någon som vet några sådana titlar?
filmer i ryssland
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Sibirskiy tsiryulnik, eller siberian barber.
Från imdb: Douglas is a foreign entrepreneur, who ventures to Russia in 1885 with dreams of selling a new, experimental steam-driven timber harvester in the wilds of Siberia. Jane is his assistant, who falls in love with a young Russian officer, André, and spends the next 10 years perfecting the harvester and pursuing her love, who has been exiled to Siberia.
Har sett den, utan att förstå språket..
Från imdb: Douglas is a foreign entrepreneur, who ventures to Russia in 1885 with dreams of selling a new, experimental steam-driven timber harvester in the wilds of Siberia. Jane is his assistant, who falls in love with a young Russian officer, André, and spends the next 10 years perfecting the harvester and pursuing her love, who has been exiled to Siberia.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Märkligt, antar att du sett en version som är dubbad till ryska eller något annat språk (vet ju inte vilka språk du kan). I originial har nämligen filmen till största delen dialog på engelska, med några enstaka ryska meningar här och där. Har sänts i svensk TV.Solkungen skrev:Sibirskiy tsiryulnik, eller siberian barber.
Det finns en serie filmer som handlar om Erast Fandorin, en slags hemlig agent i tsarens tjänst. Filmerna utspelar sig under senare delen av 1800-talet. Själv har jag bara sett filmatiseringen av "Turkisk gambit" (Boken finns på svenska), som utspelar sig under rysk-turkiska kriget 1877-78. Följaktligen mest i Bulgarien, men kanske kan vara av intresse ändå, då filmen är rätt bra.
"Serko" ungefär "Grå hästen" , rysk film från 2006 - om en kossack längst bort i fjärran östern som tar sig genom hela det ryska imperiet för att lägga in en supplik till tsaren i Petersburg mot hästtjuvar. 1830-talet nån gång borde den utspela sig.
Det finns ett par filmer om nationalskalden Pusjkin. Ganska ny är "Pusjkin - sista duellen" och nyligen hade "1814" biopremiär.
Om man inkluderar tiden runt första världskriget finns det mer att ta av.
Det finns en rad filmatiseringar av "Stilla flyter Don", den kändaste är nog TV-serien från 2004 som är en internationell samproduktion och därför bör gå att få tag på här också. Tidigare nämnda Dr. Zjivago, där klassikern från 1957 nog är att föredra.
"Märkligt, antar att du sett en version som är dubbad till ryska eller något annat språk (vet ju inte vilka språk du kan). I originial har nämligen filmen till största delen dialog på engelska, med några enstaka ryska meningar här och där. Har sänts i svensk TV."
Sant, det var fem år sedan och jag hade glömt bort dubbningen. Har nåt svagt minne av att jag lovades kunna höra den engelska dialogen bakom dubbningen, men det gick ju inte.
Sant, det var fem år sedan och jag hade glömt bort dubbningen. Har nåt svagt minne av att jag lovades kunna höra den engelska dialogen bakom dubbningen, men det gick ju inte.